Sida 1 av 3

Tändspolar till 346, 353

Postat: lör 08 jan 2022, 21:11
av hva555
Jag har letat här och hittar bara att det skiljer på svarta och blå. Det är tydligen någon varvtalsbegränsning i dom blå som kom med 346NE. Men är det hela skillnaden? Dom svarta finns med flera nummer och kanske dom blå också men det har jag inte sett (har bara 3). Jag provade blå i en CS2152 (353 med primer =NE?) och den gick riktigt bra. Har någon sett eller mätt tändläget mot varvtal på olika spolar?

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: lör 08 jan 2022, 21:35
av Williamm
Jag har inte mätt något. Men vad jag vet är det bara varvtalsbgränsningen som skiljer. Det sitter svarta i 346oe också.

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: lör 08 jan 2022, 22:27
av Mange
Denna spolen användes i många modeller.
Det finns blå i 346 utan ne med.
I 371 är det arta, 372 blå.

Varvtalsbegränsningen är ointressant så länge bästa effekt inte tas ur över 12 000rpm vilket är väldigt sällsynt.

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: lör 08 jan 2022, 22:40
av Williamm
Mange skrev:Denna spolen användes i många modeller.
Det finns blå i 346 utan ne med.
I 371 är det arta, 372 blå.

Varvtalsbegränsningen är ointressant så länge bästa effekt inte tas ur över 12 000rpm vilket är väldigt sällsynt.

Men varvtalsbegränsningen kan försvåra förgasarjusteringen lite.

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: lör 08 jan 2022, 22:50
av hva555
Tänker också att varvbegränsning inte är nåt problem men kan det inte vara olika förtändningskurvor?

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: lör 08 jan 2022, 23:05
av Mange
Williamm skrev:
Mange skrev:Denna spolen användes i många modeller.
Det finns blå i 346 utan ne med.
I 371 är det arta, 372 blå.

Varvtalsbegränsningen är ointressant så länge bästa effekt inte tas ur över 12 000rpm vilket är väldigt sällsynt.

Men varvtalsbegränsningen kan försvåra förgasarjusteringen lite.

Nej, inte om man justerar efter prestation dör den går rätt och drar bäst.

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: lör 08 jan 2022, 23:08
av Mange
Jo, olika förtändning kan det vara men inte i spolen. Den har fast tändkurva.
Har kört samma spole i 346, 357, 372 för att testa. Märks ingen skillnad.

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: lör 08 jan 2022, 23:15
av hva555
Men vad kan skilja dom olika nummren? Tyckte att 353 gick väldigt bra med blå spole.

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: sön 09 jan 2022, 10:08
av Mange
Det är många nummer. Men samma spole så vitt jag förstår.

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: sön 09 jan 2022, 11:47
av hva555
Ja dom som säljer icke org buntar ju ihop de flesta 3xx sågar till en spole. Det kanske inte är någon varvtalsberoende flyttning av tändpunkten överhuvudtaget? Jag har läst om dom som tar bort kilen för att flytta tändpunkten så dom borde väl veta vad som händer. Nån här?

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: sön 09 jan 2022, 13:35
av HannuRöj
😀 Det har varit flera som tillverkat tändspolar åt Husqvarna, varje har haft sitt ägen nummer. Reservdelen har bara en nummer som ersätter alla tidigare, antar jag..

Stihl 500i har annorlunda tändsystem. Har läst någonstans tändspolen är faktiskt en dator som anpassar båda tändkurvan och insprutningen. Strömmen lagras i en kondensator, så det möjliggör att tändläget kan fritt väljas med hjälp av kamaxelsensorn.
Syns en blick över kretskortet på denna video.

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: sön 09 jan 2022, 14:25
av Alex Strömberg
HannuRöj skrev:😀 Det har varit flera som tillverkat tändspolar åt Husqvarna, varje har haft sitt ägen nummer. Reservdelen har bara en nummer som ersätter alla tidigare, antar jag..

Stihl 500i har annorlunda tändsystem. Har läst någonstans tändspolen är faktiskt en dator som anpassar båda tändkurvan och insprutningen. Strömmen lagras i en kondensator, så det möjliggör att tändläget kan fritt väljas med hjälp av kamaxelsensorn.
Syns en blick över kretskortet på denna video.

Kamaxelgivare på en 2-taktare 🤔

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: sön 09 jan 2022, 17:44
av Mange
3-serien har fast tändkurva inget adaptivt alls på nåt vis.

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: sön 09 jan 2022, 18:26
av hva555
Och tändkurva innebär alltså varvtalsberoende? Och dom utan kil förskjuter kurvan?

Re: Tändspolar till 346, 353

Postat: sön 09 jan 2022, 18:58
av Mange
Utan kil?
Det måste vara kil annars kommer svänghjul inte rätt i förhållande till kolv.

De som flyttar kurvan, lär sig eller anpassar kurvan, gör det elektroniskt i programvaran.
Tändpunkt, övre dödläge är fast.
Det mekaniska flyttar inte sig.