Motorsåg och handhållet

Tändspolar till 346, 353

38 inlägg 4682 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742829
Tallskog skrev:Märk ut övre dödpunkten och koppla på en stroboskoplampa så ser ni tändkurvan.


gjorde jag på min röjsåg , RS45, när den spökade. Det var knepigt att få noggrannhet tyckte jag men det kan ju vara en väg att jämföra spolar. Jag har ett 346 chassi med knaster i lagren, undrar bara om det tål 12'000 rpm. Om man kan få dit en kamaxelgivare skulle det ju gå att mäta med oscilloskop och komma ner på µS.

Lite off topic, den sågen startade och gick men lät konstigt. Sprutade läcksökare runt kopplingen och skapade bubblor till ett badkar så hur kritisk är vevhuskompen? Kommer ju ofta upp i trådar när en såg inte startar.

Hur som helst undrar jag egentligen bara vad som skiljer de olika spolarna med olika nummer. Bar så tråden inte tappar focus 😀 .

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Williamm  
#742834
hva555 skrev:Lite off topic, den sågen startade och gick men lät konstigt. Sprutade läcksökare runt kopplingen och skapade bubblor till ett badkar så hur kritisk är vevhuskompen? Kommer ju ofta upp i trådar när en såg inte startar.

Vevhuskompen är det ganska noga med. Det ska inte bubbla där.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742835 Jo nog ska en frisk såg ha bra vevhuskomp men är dålig komp skäl nog att inte starta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Williamm  
#742836
hva555 skrev:Jo nog ska en frisk såg ha bra vevhuskomp men är dålig komp skäl nog att inte starta?

Det kan vara det. Men de brukar starta men gå dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

totte  
#742853 Vevhuskomp är inget bra begrepp. Bättre att tala om luftläckor i vevhuset. Det är en "dödlig åkomma". Innebär att sågen får för mager bränsleluftblandning. I sin tur leder det till högre temperatur och i slutänden till fatal överhettning så att sågen skär.

En såg som läcker i vevhuset skall inte användas alls förrän det är åtgärdat. Mycket stor risk att förstöra kolv och cylinder.

Dålig kompression i cylindern är i sig inget som ger andra skador, men sågen blir svårstartad och tappar kraft. Mycket dålig komp så startar den inte alls.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742887 Det ska vara så tätt det bara går i vevhuset. Det gäller både under och över tryck.
Vevhus kompression/tryck Blir det det och ska bli just detta av kolvens rörelse upp och ned, - under och + övertryck.
Ju högre + -tryck, ju mer fart på gaserna när de spolas och det ger grunden till hur mycket bränsle luftblandning som kan komprimeras.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742895 Jag är med på det, ville bara berätta att även med riktigt otätt vevhus så var det inga startproblem. Tänkte på dom trådar där man tar upp otäthet som orsak till att den inte startar. Bättre att kolla det enkla innan man kanske delar sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742918 Det är lite klurigt detta för en kass tätning kan spela olika viktig roll men påverkar alltid nåt.
Vissa gånger kan man med lite knep o trix få det att funka men ibland är det helt kört även med mindre, knappt synbar läcka.
Ibland går det troll i grejerna och man får rätta till allt, ibland fattar man inte hur de kan gå alls med all fel man ser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).