Sida 3 av 4

Re: Autotune signaler

Postat: lör 18 dec 2021, 23:57
av Mange
Att spjäll öppnar och öppnas fullt testas och kalibreras så nåt måste där vara som indikerar.

Bocka axlar och sånt kan man leka med. Slavspjällets öppnade etc men det ger inte så mycket.
Det man saknar är mer. Mer bränsleluftblandning upp över kolv som kan expandera o generera kraft.
Även om magneten öppnar maximalt och man har 90% eller mer i bränsle giva så hjälps det inte mycket vad jag sett.
På Xtorq utan AT kan man experimentera med detta och porttider etc.
Då ser man lite hur små tolleranser är jämfört med vanlig motor uta friskluft.
Att köra in bränsle-luftblandning istället för bara luft blir knepigt det med provade lite med detta i hopp om att få lite fjång i xturken.
Provade lite olika grejer men när det blev mer komplicerat och struligt så la jag av eftersom jag letade en enklare lösning.
Klart det går att lösa, tyvärr inte så enkelt.

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 09:22
av knaggen
hva555 skrev:Jag tog ett par bilder på min förgasare. Det är den vita prylen som är den "olektriska" givaren om jag gissar rätt.

om du gör ett märke på förgasaren där den är stängd så kan man se var den vita pluppen hamnar vid fullt öppen troligen på samma ställe där den är stängd.
Och jag misstänker att spjälaxelgivaren är av typen stängd eller öppen,

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 10:25
av hva555
Nja, jag kollade när dom testade min och det är en signal som från en pot fast skapad i ECU av hur den vita grejen står.

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 12:12
av knaggen
hva555 skrev:Nja, jag kollade när dom testade min och det är en signal som från en pot fast skapad i ECU av hur den vita grejen står.

Hittade en manual till autotunen och där testas spjäll tbara på tomgång och fullgas inget annat.
Men hittade en del andra intressanta saker om bränsle och autotunen.

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 12:21
av hva555
Lite skumt, han visade mig hur han vred på spjället och kunde följa en grön bar som gick från 0 till fullt. Han sa också att det kunde vara jack i kurvan och då bytte han. Vad hittade du för annat intressant.

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 12:39
av hva555
Hittade också en eng manual som bara talar om ändlägena fast där är 0-100 graderad skala. Det ser inte så ut hos min verkstad.

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 13:03
av knaggen
hva555 skrev:Lite skumt, han visade mig hur han vred på spjället och kunde följa en grön bar som gick från 0 till fullt. Han sa också att det kunde vara jack i kurvan och då bytte han. Vad hittade du för annat intressant.

bilder ur pdf från hva.men man får ur trottelsensor ur sthils m-tronic system också men det finns ingen givare utan den går på varvtalet på fs560.

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 15:20
av hva555
Ja, det var den bilden jag också hittade. Nu kollade jag på den igen och då slog det mig att det dom visar är ändlägeskalibrering. I programmet delar man sen upp området så mycket man vill. Vi hade nåt liknande när jag jobbade med bilel på ett Hisingeföretag. Där var det alla spjäll i ECCn som pga tillverkningstoleranser måste kalibreras. Man körde då mot ändlägena och kollade när det tog stopp och satte det värdet i ett minne. Bytte man nåt måste kalibreringen göras om. I sågen är det nog viktigt att fullt spjäll verkligen uppfattas som just det av ECU, annars blir det för mager blandning. Vad tror ni om det?

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 16:13
av Mange
hva555 skrev:Lite skumt, han visade mig hur han vred på spjället och kunde följa en grön bar som gick från 0 till fullt. Han sa också att det kunde vara jack i kurvan och då bytte han. Vad hittade du för annat intressant.

Knaggen läste hur den kalibreras, full gas och inte. Det ger ytterläge för kalibrering inget annat.

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 16:21
av knaggen
hva555 skrev:Ja, det var den bilden jag också hittade. Nu kollade jag på den igen och då slog det mig att det dom visar är ändlägeskalibrering. I programmet delar man sen upp området så mycket man vill. Vi hade nåt liknande när jag jobbade med bilel på ett Hisingeföretag. Där var det alla spjäll i ECCn som pga tillverkningstoleranser måste kalibreras. Man körde då mot ändlägena och kollade när det tog stopp och satte det värdet i ett minne. Bytte man nåt måste kalibreringen göras om. I sågen är det nog viktigt att fullt spjäll verkligen uppfattas som just det av ECU, annars blir det för mager blandning. Vad tror ni om det?

Jag har en fet pdf där an tar upp problemet med autotunen och det hur dom kom tillrätta med att sågen gick som ett spannskit.
Och det hängde på förgasaren.
Magnetventilen borde gå att mäta och se hur pulserna ser ut och med en knacksensor kunna konstatera hur den öppnar. Jag misstänker att den är antingen öppen eller stängd som sthils är.

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 17:01
av Mange
Finns en del o hitta o lösa om man vill.
Jag har lite jag kan maila om intresset finns.

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 17:02
av Mange
Diskusionerna på chainsawcollectors ger lite info med.

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 17:08
av hva555
Det var alltså förgasaren som var problemet, kanske för lik en med nålar i början. Ja, magneten har nog bara 2 läge men den går fort mellan lägena. Ser ut att vara 3 hål i gränsskiktet, kanske in o H o L ut?? Bara gissning. Jag har doppat den som inte funkar i wd40 och ska åka tillbaka med den innan jul för o se om det påverkat ventilen. Om det inte funkar blir det dremel för att få en titt inuti. Nu är väl det mesta ingjutet så det blir nog lite svårt att se nåt.
Nu var det egentligen en provare jag tänkte bygga så jag hoppas rädda kontaktdonen till en enkel breakout box i alla fall. Kan ju vara intressant att se hur signalerna ser ut när sågen är igång.

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 17:09
av hva555
Finns en del o hitta o lösa om man vill.
Jag har lite jag kan maila om intresset finns.


Tack, gärna

Re: Autotune signaler

Postat: sön 19 dec 2021, 17:15
av Mange
hva555 skrev:
Finns en del o hitta o lösa om man vill.
Jag har lite jag kan maila om intresset finns.


Tack, gärna

Skicka ett pm med address drar jag iväg lite matnyttigt.