Motorsåg och handhållet

Autotune signaler

50 inlägg 7580 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739685 Att spjäll öppnar och öppnas fullt testas och kalibreras så nåt måste där vara som indikerar.

Bocka axlar och sånt kan man leka med. Slavspjällets öppnade etc men det ger inte så mycket.
Det man saknar är mer. Mer bränsleluftblandning upp över kolv som kan expandera o generera kraft.
Även om magneten öppnar maximalt och man har 90% eller mer i bränsle giva så hjälps det inte mycket vad jag sett.
På Xtorq utan AT kan man experimentera med detta och porttider etc.
Då ser man lite hur små tolleranser är jämfört med vanlig motor uta friskluft.
Att köra in bränsle-luftblandning istället för bara luft blir knepigt det med provade lite med detta i hopp om att få lite fjång i xturken.
Provade lite olika grejer men när det blev mer komplicerat och struligt så la jag av eftersom jag letade en enklare lösning.
Klart det går att lösa, tyvärr inte så enkelt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Autotune signaler

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739698
hva555 skrev:Jag tog ett par bilder på min förgasare. Det är den vita prylen som är den "olektriska" givaren om jag gissar rätt.

om du gör ett märke på förgasaren där den är stängd så kan man se var den vita pluppen hamnar vid fullt öppen troligen på samma ställe där den är stängd.
Och jag misstänker att spjälaxelgivaren är av typen stängd eller öppen,

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

hva555  
#739711 Nja, jag kollade när dom testade min och det är en signal som från en pot fast skapad i ECU av hur den vita grejen står.

   TS
Avatar Fallback

Re: Autotune signaler

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739727
hva555 skrev:Nja, jag kollade när dom testade min och det är en signal som från en pot fast skapad i ECU av hur den vita grejen står.

Hittade en manual till autotunen och där testas spjäll tbara på tomgång och fullgas inget annat.
Men hittade en del andra intressanta saker om bränsle och autotunen.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

hva555  
#739728 Lite skumt, han visade mig hur han vred på spjället och kunde följa en grön bar som gick från 0 till fullt. Han sa också att det kunde vara jack i kurvan och då bytte han. Vad hittade du för annat intressant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

hva555  
#739735 Hittade också en eng manual som bara talar om ändlägena fast där är 0-100 graderad skala. Det ser inte så ut hos min verkstad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Autotune signaler

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739742
hva555 skrev:Lite skumt, han visade mig hur han vred på spjället och kunde följa en grön bar som gick från 0 till fullt. Han sa också att det kunde vara jack i kurvan och då bytte han. Vad hittade du för annat intressant.

bilder ur pdf från hva.men man får ur trottelsensor ur sthils m-tronic system också men det finns ingen givare utan den går på varvtalet på fs560.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

hva555  
#739767 Ja, det var den bilden jag också hittade. Nu kollade jag på den igen och då slog det mig att det dom visar är ändlägeskalibrering. I programmet delar man sen upp området så mycket man vill. Vi hade nåt liknande när jag jobbade med bilel på ett Hisingeföretag. Där var det alla spjäll i ECCn som pga tillverkningstoleranser måste kalibreras. Man körde då mot ändlägena och kollade när det tog stopp och satte det värdet i ett minne. Bytte man nåt måste kalibreringen göras om. I sågen är det nog viktigt att fullt spjäll verkligen uppfattas som just det av ECU, annars blir det för mager blandning. Vad tror ni om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739774
hva555 skrev:Lite skumt, han visade mig hur han vred på spjället och kunde följa en grön bar som gick från 0 till fullt. Han sa också att det kunde vara jack i kurvan och då bytte han. Vad hittade du för annat intressant.

Knaggen läste hur den kalibreras, full gas och inte. Det ger ytterläge för kalibrering inget annat.

Avatar Fallback

Re: Autotune signaler

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739775
hva555 skrev:Ja, det var den bilden jag också hittade. Nu kollade jag på den igen och då slog det mig att det dom visar är ändlägeskalibrering. I programmet delar man sen upp området så mycket man vill. Vi hade nåt liknande när jag jobbade med bilel på ett Hisingeföretag. Där var det alla spjäll i ECCn som pga tillverkningstoleranser måste kalibreras. Man körde då mot ändlägena och kollade när det tog stopp och satte det värdet i ett minne. Bytte man nåt måste kalibreringen göras om. I sågen är det nog viktigt att fullt spjäll verkligen uppfattas som just det av ECU, annars blir det för mager blandning. Vad tror ni om det?

Jag har en fet pdf där an tar upp problemet med autotunen och det hur dom kom tillrätta med att sågen gick som ett spannskit.
Och det hängde på förgasaren.
Magnetventilen borde gå att mäta och se hur pulserna ser ut och med en knacksensor kunna konstatera hur den öppnar. Jag misstänker att den är antingen öppen eller stängd som sthils är.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739779 Finns en del o hitta o lösa om man vill.
Jag har lite jag kan maila om intresset finns.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739780 Diskusionerna på chainsawcollectors ger lite info med.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

hva555  
#739781 Det var alltså förgasaren som var problemet, kanske för lik en med nålar i början. Ja, magneten har nog bara 2 läge men den går fort mellan lägena. Ser ut att vara 3 hål i gränsskiktet, kanske in o H o L ut?? Bara gissning. Jag har doppat den som inte funkar i wd40 och ska åka tillbaka med den innan jul för o se om det påverkat ventilen. Om det inte funkar blir det dremel för att få en titt inuti. Nu är väl det mesta ingjutet så det blir nog lite svårt att se nåt.
Nu var det egentligen en provare jag tänkte bygga så jag hoppas rädda kontaktdonen till en enkel breakout box i alla fall. Kan ju vara intressant att se hur signalerna ser ut när sågen är igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

hva555  
#739782
Finns en del o hitta o lösa om man vill.
Jag har lite jag kan maila om intresset finns.


Tack, gärna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739783
hva555 skrev:
Finns en del o hitta o lösa om man vill.
Jag har lite jag kan maila om intresset finns.


Tack, gärna

Skicka ett pm med address drar jag iväg lite matnyttigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).