Sida 1 av 1

Renovering Walbro HDA

Postat: tis 14 dec 2021, 11:39
av lundqvist.r
Jag leker med en gammal Jonsered 450, och i den sitter en Walbro HDA-förgasare. Repsats till denna har införskaffats, och där finns bland annat en liten mässingskopp och ett litet filter. Koppen ser ut att passa i förgasaren, se pilen i bilden. Och antagligen passar det lilla filtret in under. Men hur i hela friden får jag loss koppen? Jag hittar inget i Walbros servicemanual om detta.
Att det kanske inte behövs något byte alls är förstås möjligt, men nu är det mest lek detta. Och har jag en del i repsatsen känns det vettigt att använda allt som går att peta in. Ut med det gamla, in med det nya.

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: tis 14 dec 2021, 12:08
av Williamm
lundqvist.r skrev:Jag leker med en gammal Jonsered 450, och i den sitter en Walbro HDA-förgasare. Repsats till denna har införskaffats, och där finns bland annat en liten mässingskopp och ett litet filter. Koppen ser ut att passa i förgasaren, se pilen i bilden. Och antagligen passar det lilla filtret in under. Men hur i hela friden får jag loss koppen? Jag hittar inget i Walbros servicemanual om detta.
Att det kanske inte behövs något byte alls är förstås möjligt, men nu är det mest lek detta. Och har jag en del i repsatsen känns det vettigt att använda allt som går att peta in. Ut med det gamla, in med det nya.

Silen sitter på andra sidan förgasaren. Koppen går att få loss, men jag skulle inte våga försöka. Jag har för mig att man ska borra ut den och dra ut den med en skruv.

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: tis 14 dec 2021, 12:39
av Mange
Welsh plugg är lite kluddigt o få rätt ibland.

Under den silen sitter en ventil. Att få silen i rätt höjd kan ge lite utmaning. Inte ofta dessa behöver röras.
Flödar den på tomgång, så kan det vara den ventilen.
Nätet, själva hylsan o ventilen är bäst o låta bli om det går.

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: tis 14 dec 2021, 12:59
av Mange
Finns mycket på tillverkarnas hemsida. Lite litteratur om förgasare finns samlat här: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=394

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: tor 24 nov 2022, 23:24
av jlhp
Lånar/fortsätter tråden lite.

Har flera 238:or med Walbro HDA som lider av läckande nål = surar ner på tomgång. Har trycktestat förgasarna. Verkar omöjligt att få nålen att täta. Bytt nål, putsat nålsätet med slippasta, borrat med mera. En såg var nästan i nyskick, skulle inte förvåna mig om den haft felet sen ny och det är därför den knappt blivit använd. Är det bara att kasta skiten och investera i en ny batterisåg eller finns det någon fungerande metod att få nålen att täta?

Det retar mig att det skall vara så omöjligt, de går ju bra för övrigt så det känns helfel att skrota annars bra sågar/förgasare på grund av att det inte går att få nåleländet att täta.

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: fre 25 nov 2022, 09:15
av Mange
Det är inte alltid lätt att skruva såg, särskilt inte elsåg med eller utan batteri.
Det tar ett tag o lära sig. Du blir inte full lärd o expert... Nånsin...

Sätena ska man vara väldigt försiktig med.
Har du haft i ett borr dör så får du nog leta upp ett nytt förgasarhus.

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: fre 25 nov 2022, 09:31
av jlhp
Ha, ha, nej fixa förgasare på elsåg tar nog ett tag att lära sig... ;-), och visst fixa brända lindningar har också sina knepiga sidor. Skrev väl i lätt frustrerat tillstånd, det går över och så får man ta nya tag.

Mmm, jo sätena verkar vara extremt känsliga, verkar knappt fungera ens nya.. Har sett nåt om att Tillotson har utbytbara nålsäten men inte Walbro. Skulle man kunna tillverka ett nytt eget nålsäte i mässing och sätta i?

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: fre 25 nov 2022, 10:07
av Mange
Tillotsons säte är en tätring/oring i botten.
Dess nål och kanaler gör detta möjligt.

Walbro har gummitip på nålen som fyller liknande effekt. Är den inte mjuk och följsam tätar det inte.

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: fre 25 nov 2022, 10:52
av anersimyra
jlhp skrev:Lånar/fortsätter tråden lite.

Har flera 238:or med Walbro HDA som lider av läckande nål = surar ner på tomgång. Har trycktestat förgasarna. Verkar omöjligt att få nålen att täta. Bytt nål, putsat nålsätet med slippasta, borrat med mera. En såg var nästan i nyskick, skulle inte förvåna mig om den haft felet sen ny och det är därför den knappt blivit använd. Är det bara att kasta skiten och investera i en ny batterisåg eller finns det någon fungerande metod att få nålen att täta?

Det retar mig att det skall vara så omöjligt, de går ju bra för övrigt så det känns helfel att skrota annars bra sågar/förgasare på grund av att det inte går att få nåleländet att täta.

Jag bytte nyligen membran och nålar på två st HDA och den ena förgasaren drogs fortsatt med tomgångsproblem när den var monterad på en portad 44. Tomgången blev i praktiken halvgas när sågen lutades framåt. Vid normal drift så stannade sågen en kort stund efter att man släppt gasen. När jag bytte till en orörd felfri förgasare så fungerade sågen klanderfritt. Den 444 varifrån jag lånat förgasaren fungerade dock nära nog klanderfritt med den förgasare som inte fungerade på 44:an..🤔 444:an gick dock inte helt perfekt då den ibland tvärstannade från en i övrigt bra tomgång. Jag bytte åter mellan sågarna ett antal gånger med samma resultat. Jag misstänker att tomgångsproblemet möjligen beror på en liten läcka i den ventil som styr tomgången och att läckaget ställer till större problem på en portad såg. I övrigt fick jag information från den ÅF där jag beställde renoveringssatserna att dessa varierar kraftigt i kvalite mellan olika leverantörer. Utöver det så vill jag minnas att det finns nålar med två olika längder till HDA förgasarna?

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: fre 25 nov 2022, 11:34
av Williamm
Har samma problem på min 234. Men har inte kollat på det än. Kanske testa att dra ut fjädern så den blir starkare?

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: fre 25 nov 2022, 14:46
av jlhp
Tack snälla alla för stöd och hjälp, det är mycket uppskattat, särskilt som jag är nybörjare på mekandet :-) Fullärd expert lär jag aldrig bli, men det känns ibland som att det skulle behövas... ;-)

@anersimyra, hmm, intressant. Har även en 238 som sånär som att den bara stannar ibland går stabilt och fint på tomgång när den blivit varm. Låter lite som din 444. Min 238 köpte jag som reservdelsskrot och har inte gjort mer än rengjort och kompletterat med några runtikringdelar som saknades. Planerar för att byta soppaslang och filter, vevhustätningar och membransats. Spännande att se sen om det hjälper. Lite trögstartad och så det där med att den ibland tjyvstannar på tomgång, i övrigt tycker jag den går helt ok. Hade varit värdefullt att få reda på vilka tillverkare som är bra. Hmm, olika längd på nålarna, det låter som nåt som behöver beforskas.

@Williamm, jag kan som sagt inte mycket om detta. Har dock fått för mig att det är känsligt med fjädern och viktigt att den är lagom för att nålen skall öppna och stänga vid rätt tryck. Utmaningen verkar vara att få den att täta också... Har ytterligare en 238 som köpts som renoveringsobjekt och den går inte alls bra. Verkar överkänslig på fjädern, det minsta man minskar så får den för mycket soppa, det minsta man ökar fjädern så får den för lite. Finns inget mellanläge. En kompis har en 238 som beter sig likadant. Planerar att börja med att se över vevtätningar, membran, cylinderfotspackning mm på den också (soppaslangen är bytt på den).

Som ni hör har det blivit heltok i livet, har alldeles för många 238:or som inte går (4st, en går nästan helt bra)), behöver ju egentligen bara en som funkar stabilt... (och kanske en som reservdelsdonator). Ja, ja, det är bara att kämpa på och försöka lära sig nåt längs vägen. Lite kul är det ju trots allt också, särskilt när man får liv i en gammal antikvitet.

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: lör 26 nov 2022, 07:34
av jlhp
Mange skrev:Tillotsons säte är en tätring/oring i botten.
Dess nål och kanaler gör detta möjligt.

Walbro har gummitip på nålen som fyller liknande effekt. Är den inte mjuk och följsam tätar det inte.


Ok, tack. Mycket intressant.

Re: Renovering Walbro HDA

Postat: tis 29 nov 2022, 22:25
av Vante
Jag har också Jonsered 450 som jag körde på skit bensin den brände kolv har köpt ny kolv men gick inte få skruvar loss cylinder ärgat fast drog runt insex gav förgasaren rengöring med kompressor och köpte K22 sats HDA renovering gav kolven lite topp kant poler med Universal nyckeln den var extremt repig gick dåligt få i gång men nu går den effter kört 3 tankar som skall kolv ringen måste ha gått till sig?? Fick trixas med skruvar lite tidigare den gick normalt få i gång men stannade den var den omöjligt före den Kallnat få i gång nu är den näst normal?
Nåja har en Jonsered 451Ev att få tag i slung koppling till den där med 2 mot och kon kil fäste som kilas lös.