Motorsåg och handhållet

Renovering Walbro HDA

4 inlägg 340 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Renovering Walbro HDA

lundqvist.r  
#738979 Jag leker med en gammal Jonsered 450, och i den sitter en Walbro HDA-förgasare. Repsats till denna har införskaffats, och där finns bland annat en liten mässingskopp och ett litet filter. Koppen ser ut att passa i förgasaren, se pilen i bilden. Och antagligen passar det lilla filtret in under. Men hur i hela friden får jag loss koppen? Jag hittar inget i Walbros servicemanual om detta.
Att det kanske inte behövs något byte alls är förstås möjligt, men nu är det mest lek detta. Och har jag en del i repsatsen känns det vettigt att använda allt som går att peta in. Ut med det gamla, in med det nya.

TS
Husqvarna 500-serie motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Renovering Walbro HDA

Williamm  
lundqvist.r skrev:Jag leker med en gammal Jonsered 450, och i den sitter en Walbro HDA-förgasare. Repsats till denna har införskaffats, och där finns bland annat en liten mässingskopp och ett litet filter. Koppen ser ut att passa i förgasaren, se pilen i bilden. Och antagligen passar det lilla filtret in under. Men hur i hela friden får jag loss koppen? Jag hittar inget i Walbros servicemanual om detta.
Att det kanske inte behövs något byte alls är förstås möjligt, men nu är det mest lek detta. Och har jag en del i repsatsen känns det vettigt att använda allt som går att peta in. Ut med det gamla, in med det nya.

Silen sitter på andra sidan förgasaren. Koppen går att få loss, men jag skulle inte våga försöka. Jag har för mig att man ska borra ut den och dra ut den med en skruv.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738991 Welsh plugg är lite kluddigt o få rätt ibland.

Under den silen sitter en ventil. Att få silen i rätt höjd kan ge lite utmaning. Inte ofta dessa behöver röras.
Flödar den på tomgång, så kan det vara den ventilen.
Nätet, själva hylsan o ventilen är bäst o låta bli om det går.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738998 Finns mycket på tillverkarnas hemsida. Lite litteratur om förgasare finns samlat här: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=394

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).