Motorsåg och handhållet

Kinadelar

75 inlägg 11863 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

anersimyra  
#756237
hva555 skrev:Handlade på Granngården och fick Oregonstift. Är det också Kinagrejor tro. Motståndet varierade mellan 7-14 Kohm! Mätte ett gammal NGK och ett nytt. Också varierade resistans, upp till 22K. Är det nån som mätt? Hur mycket R är det i ett kass stift (ett som alltså byts pga dålig funktion) avbrott? eller kortis till skalet?

Samtliga stora aktörer har tillverkning förlagd i ett antal fabriker runt om i värden och där utgör förstås Oregon inget undantag och de har likt övriga aktörer egna fabriker eller leverantörer med tillverkning i kina..🤑🤑🤑🤑

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#756252 Har någon mätt resistansen? Jag tycker den varierar lite hur som helst i nya stift. Vad säger ni som hävdar att motståndet är viktigt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756262 De jag kollat har själva resistorn/spiralen brännt upp. Det behöver inte synas på mätning utan visar sig först när de blitt varma.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#756264 Hoppas inte alla ställt av sågen för sommaren och även om så hålligång här 🙂 för det finns alltid nåt att fundera på. Jag trodde att 5Kohm var standard men har nog aldrig mätt utan bara testat att byta stift som kanske dom flesta gör. Mina mätningar och en runda på nätet tyder på att det finns mer att lära sig här. Tex drar jag slutsatsen att Rstift inte behövs på sågar utan elektronik (typ 346 generationen) såvida du inte ska titta på TV samtidigt 😀 . Eftersom Rstift tydligen blir påtagligt sämre med tiden så är det ju skönt att slippa dom. Nån skrev att det kan skada spolen men det tror jag inte på, däremot är det inte bra att dra runt utan att avleda gnistan. Energin i spolen hittar alltid en väg ut och finns där inget jordat stift eller motsvarande så kan man bränna in en genväg för gnistan som den sen kan välja om man tex har bra komp. Vad tror ni om de?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

HannuRöj  
#756268 Inte omöjligt att en stift orsakar spolskadan. Det är vanligt på bilmotorer i alla fall. Skillnaden är dock att en flercylinderisk motor stannar inte om en stift brinner så spolen är tvungen att gå obelastat.
Hundra timmar är bytesintervall på Stihl, men jag har nog kört säkert tusen timmar med en och samma stift på röjsågen.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

HannuRöj  
#756277 För jämförelse Stihl originalfilter;
Färgen verkar betyda slangdiametern. De svarta är större, äldre sågarna har den vita.
Mellan inre filterpatron och ytre nät är ca halv mm, tror mellanrummen har sitt funktion som vattenavskiljare. Eller den hindrar luften gå in för tidigt, typ strax under halvtank.. En blöt nät är lufttät men vätskan har kapillariskt tillgång. 🤔
Finns minnst en modell till. Sånt som har en membra eller nät runt filtern som allra yttersta del och en vikt inom filterpatronen.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756278 Generellt så är det nog ingen såg fram till 3- serien som behöver R stifft.
Jag brukar säga fram till 2005 är lätt att komma ihåg. Efter 2005 får man kolla lite nogare.
2005 tror jag de första sågarna kom som behöver R.
Jag vet nog ingen i 3 serien som måste ha.

Byt stift ofta, det lönar sig. Sätter inte i gamla stift, det är inte lönsamt.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

PRN  
#782286 Intressant gjorde en nyss ett inlägg om Klondelar främst från övriga världen här ska läsas !

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Vante  
#782314 Oregon stift är Brisk samma som Biltema lagerför fast har haft olika tillverkare champion också tidigare 2 T oljan är Statoil som heter Fuchs numera.

Avatar Fallback

Re: Kinadelar

kungsis  
#782993 Är besviken. Köpte en ny bränsleslang från skogsverktyg förra hösten. Märkte att den var stel tidigare i höstas och därmed ville inte filter/silen ramla omkring och lägga sig så att sågen alltid fick rätt mängd bränsle. Och i dag började sågen bete sig extra lustigt = nu hade slangen spruckit.
Någon som har tips på vart man kan köpa slang i bättre kvalite? Det är den modellen som är extra tjock på "mitten" för att den ska täta.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#798283 Skogsverktyg säljer ju en del och det är väl bra men vet nån hur man hittar spårningsnummer när man beställt? Det är ju rätt vanligt att man får en länk så man kan planera lite men på Skogsverktygs sida står det bara skickad o nåt ordernummer eller är det jag som inte förstår?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Williamm  
#798287
kungsis skrev:Är besviken. Köpte en ny bränsleslang från skogsverktyg förra hösten. Märkte att den var stel tidigare i höstas och därmed ville inte filter/silen ramla omkring och lägga sig så att sågen alltid fick rätt mängd bränsle. Och i dag började sågen bete sig extra lustigt = nu hade slangen spruckit.
Någon som har tips på vart man kan köpa slang i bättre kvalite? Det är den modellen som är extra tjock på "mitten" för att den ska täta.

Mvh
Kungsis

Slang är värt att köpa original hos handlare.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Vante  
#798497 Blev lite pyssel med indiska kolvringsgap både som i 4 takt men en 2 takt har ju stift finns bottnar mot stift så blir lägga filen på något så inte blir v filad blev kolla mot stift är till ha bra syn och sedan var det nål lager brädden som brickor fick fylla ut dock med lite gap så olja kommer åt och ner till en 3 mm 45 Gradin för hjälpa vevslängen inte tar i värkar fungerar bra sen jag tog upp dämpar på Jonsered 450 var före kvist såg 5 kg och vevhuset kokare nu mata på tank efter tanka koppling säkerhet slirar för kastskyddet men sågen stannar inte utan man har tryckt för mycket matning.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#798727 Har någon provat den 45mm kit som skogsverktyg säljer till 346an?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Williamm  
#798728
hva555 skrev:Har någon provat den 45mm kit som skogsverktyg säljer till 346an?

Om de är hyway som de säger så har jag sådan i min trimmade 346:a. De är bra många anser de vara bäst eftermarknadscylinder, men original är ju alltid bäst om men kan rädda cylindern.
Effektmässigt sätt så gör den där 0,6mm inte så mycket att det spelar roll, men det är kul att säga 52cc.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).