Motorsåg och handhållet

Kinadelar

75 inlägg 11819 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755157 Det här med vikter är lite klurigt.
Vikt lagrar energi. Allt hänger ihop och samspelar. 5g märks inte mycket i sig. Inte om koppling, svänghjul och vevaxel är optimerat för de kolvvikt som är 5g mer.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#755158
hva555 skrev:Fast den väger mindre 🙂

Fel, det var utan kolvbult på Meteor. Rätt vikt är HQ org 80gr Meteor 86gr båda med kolvbult.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#755159 Mer fel, det var ju en Golf kolv 😢

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755161 Bra. Golf är bra grejer, bättre än meteor om man sätter i 50 kolvar och jämför.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755163 De skkljer i vikt för de skiljer i material. Mer än olika dimensioner.
Ett material som rör sig mindre kan ha snävare tolleranser. Alla rör sig, hur de rör sig i olika temperaturer är viktigt.

Vill nog påstå Golf är bättre än orginal till o med.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#755171 Låter kanon, den är just uppstartad och går stabilt på tomgång efter 10sek på hög tomgång och svarar fint. Får åka till granngården imorgon och handla svärd till mina H25 kedjor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755179 Du kunde snannat till här o kollat lite.
Det hade du nog gillat mer än gräsklipparna.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#755181 Du får skicka nåt pm så jag vet var nästa gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755193 Skickat. Jsg är inte svår att hitta om man söker.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#755805 Det här är ett Kinastift. Det har en beteckning som passar i både Husqvarnas o Stihls nyare sågar, Men, det har inget motstånd trots R i beteckningen. Inget problem kanske men risken för störningar i elektroniken ökar helt klart. Om man har vanlig förgasare så märks det nog inte men värt att se upp med alltså.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#755832 Fick ju lite mer Kinaprylar. Med undantag för tändstiftet tycker jag att det är rätt ok. Sågade itu ett orginalfilter och ett från Kina. Dom är lika stora men vikterna ser olika ut, kina en aning lättare men väldigt lättrörlig. Kinafiltret har ett metallfilter av samma typ som i förgasare i utloppet.

Postnord började ju ta betalt för ett par årsen och lägger på moms dessutom. Kina förstod nog det för jag fick väldigt låga priser på paketetiketten. Prylar för 100kr kom att kosta 25+75 extra, 200 totalt. Nu verkar det som om Kina anpassat sig och mellanlandar paketen i Holland så nu blir det varken moms eller avgift 😀 . Man kan alltså beställa för 50kr och få det i brevlådan. Jag kan inte garantera att alla kineser gör så men för mig har det funkat sista året. Prylarna på bilden kostade ca 200kr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755856 Filterytan i den övre är betydligt större då den har filter innanför vikt med.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755857 Primernas kvalite skiljer en hel del.
Vissa tål inte mack bränsle och ventilen kryllar sig. Vissa torkar lika fort som man sätter i dem..

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#755863
Mange skrev:Filterytan i den övre är betydligt större då den har filter innanför vikt med.

Ja, den har ett stavformat filter där Kina har ett metallnät. Fast ytterskalet är lika stort som org. Kanske svårt att jämföra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#756196 Handlade på Granngården och fick Oregonstift. Är det också Kinagrejor tro. Motståndet varierade mellan 7-14 Kohm! Mätte ett gammal NGK och ett nytt. Också varierade resistans, upp till 22K. Är det nån som mätt? Hur mycket R är det i ett kass stift (ett som alltså byts pga dålig funktion) avbrott? eller kortis till skalet?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).