Motorsåg och handhållet

Renovera 550

40 inlägg 6352 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#745981 Här på bild

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745996 Tack för bilden! Nu gick det upp ett ljus här! Såhär ska de nog se ut. Petade ut skiten i änden på den ljusa isoleringen, och tryckte i kabeln.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#746160
hva555 skrev:Kommer den från ovansidan på förgasaren? Om så finns det en liten honkontakt i en svart hylsa på den röda från generatorn. Domgår ihop lite under strömbrytaren.


Nästan rätt, det var en vit hylsa. Funkar den nu?

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#746182
hva555 skrev:
hva555 skrev:Kommer den från ovansidan på förgasaren? Om så finns det en liten honkontakt i en svart hylsa på den röda från generatorn. Domgår ihop lite under strömbrytaren.


Nästan rätt, det var en vit hylsa. Funkar den nu?

Värmen fungerar ja! Tack igen du! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#747507 Körde slut en tank i en vedtrave i helgen, tankade och gjorde ett par kapningar till och stängde av såget. Efter ett par minuter skulle jag köra igång igen, men såget gjorde inte ett enda tändande. Tog ur stiftet och kolla om det fanns gnista, och det gjorde det. Satte tillbaka tändstift och drog ett par gånger igen och fick igång det, och den gick precis som den ska. Ska byta tändstift och testa såget mer.....men vad Kan det vara om det fortsätter likadant?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#747524 Hur gammalt är det , år o vecka? vet du om tändning eller förg är uppdaterade.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#747532
hva555 skrev:Hur gammalt är det , år o vecka? vet du om tändning eller förg är uppdaterade.

Tror det är en -16, men får nog kolla nogrannare imorn!
Inga uppdateringar vad jag vet, men skall kolla med föregående ägare 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#747587 Om det är en -16 (eller senare) så är elektroniken tillräckligt bra enligt mina erfarenheter om du uppdaterar ECUn. Sen är det ju alltid det där med när man ska ha choke o förhöjd gas eller bara förhöjd gas eller inget för att inte tala om dekomp ventilen. Det enda säkra är att inte ta till choke förrän efter ett längre stillestånd. Blir den sur om man råkat göra fel så finns ju det gamla tricket att hålla maxgas med en hand och lyckas dra med den andra, lite akrobatik, båda fötterna på handtaget kör jag med 😀

Avatar Fallback

Re: Renovera 550

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748104 Tack for mycket bra info, jag har ocksa en 550 som har skurit.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#791235 En liten uppdatering: Har bytt handleds-handtaget, och 2 nya frågor har dykt upp. Vet någon Art.nr på den lilla kåpan som saknas? (Bild 2)

Fick även se att något måste ha hänt med fästet som vajern sitter i....Triobrake'n fungerar, men det är precis att de inte hoppar ur. Är detta vanligt att fästet/plasten böjer sig? (Bild 1)

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).