Ja, ibland är det för oss med lite vanligt sunt bondförnuft svårt att förstå hur man bedriver företag.
Jag har jobbat på ett företag som har tillverkning lite överallt i världen, produktionen i den fabrik jag jobbat på är nu nerlagd och flyttad till övriga produktionsanläggningar i koncernen.
Trots att vi aldrig haft en månad med minussiffror, men vi tappade en av dom större kunderna, vilket inte var konstigt, företagsledningen tycks resonera som så att kunderna skall enbart vara tacksamma att vi överhuvudtaget vill producera åt dom, och när kunden började se sig om efter andra som kunde producera åt dom och tog hem en del verktyg så svarade "vi" med att kraftigt höja priserna ( hur det skulle hjälpa att behålla kunden förstår jag inte).
Och sen när dom lagt fram nyheten att all vår produktion skulle flyttas, lite mer än hälften till en baltstat, så blir dom överraskade att några av kunderna inte ville vara med längre och "tog hem" sina verktyg.
Det tycks mer och mer gå över till en kultur där det gäller att roffa åt sig så stor del av kakan som möjligt, om man sen lyckas att behålla affären på lång sikt är inte intressant.
Dom som platsar bäst i företaget är "ja-sägarna" som gör precis som ledningen säger utan att ifrågasätta, om dom sen har kompetens att utföra sina uppgifter spelar inte så stor roll, vi har haft en hel del stollar som vi har funderat på hur dom kan behålla jobbet, som den där killen som på allvar trodde att lagret vi skulle hyra kostade 60 000 / månad, jag sa direkt att det kan inte stämma, visade sig sen att 60 000 var hyran för hela året...
Det funkar kanske samma hos Husqvarna då, så länge man har en glansig och fin yta utåt är allt bra, att man sen säljer produkter som inte alltid håller för att användas spelar ingen roll.