Motorsåg och handhållet

Stiga SP 37 vill inte varva ur

28 inlägg 6945 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#740504 Tror jag hittat det jag ska ha.
Originalnummer är nog Stiga 123049000. Hittar den på lite olika ställen.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Rotvältaren  
#740509 Ja det ser ut som D-spår på justerskruvarna. I väntan på verktygen kan du testa om du kan klämma på något på skruven som tar tag och som du kan vrida med, plastpluggar eller en bit slang kan funka.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#744558 Nu har jag fått hem mejseln. Ser lovande ut, men det dröjer innan jag kan testa, har fått Corona. Så just nu är det karantän som gäller och sedan ska man ta sig ut till svärföräldrarna också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

totte  
#744579 Krya på dig!

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#752499 Kom på att jag borde återkoppla också. Sågen går flerfaldigt mycket bättre nu. Men man fick skruva bra mycket på skruvarna för att det skulle bli skillnad. Trodde det skulle vara finjustering som man gjorde på moppen med det ställbara munstycket för 40 år sedan, någon mm gjorde stor skillnad då. Nu var det frågan om varv.

Fick den dock inte att gå riktigt så bra som man vill. Skruvade jag ut lågfarten så att den inte hostade till när man gasade upp så kunde man inte låta den stå på tomgång, började bluddra efter några sekunder och efter ytterligare några sekunder dog den av för mycket bränsle. Men om man har lågfarten så att den hostar till på mellanvarv så kan den stå på tomgång ett tag. Blev dock inte mycket testande, blev bara torrkörning. Högvarven skruvade jag så att den fyrtaktar på full gas utan belastning.

Några förslag på justeringstips?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752602 H och L påverkar varandra.
Taktar den på högvarv och ändå tvekar är någ bränslenålen lite snålt ställd.
Den ska vara så högt ställd det går utan den läcker. Då får den mer du kan justera p H och L.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#752652 Aha, det finns en tredje skruv. Eller? Men jag kollar på bilderna jag har och ser bara tomgångsskruven, förutom H/L.

Har försökt hitta sprängskisser på Walbro WT840 men misslyckats. Hittar någon kinakopia och den ser jag inte heller någon skruv på. Blir det att borra upp munstycket?

https://www.aliexpress.com/i/32813116929.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Rotvältaren  
#752654 Om det är bränslenålen du syftar på så nej, det finns ingen ytterligare skruv förutom L/H och tomgång. Bränslenålen sitter inne i förgasaren, under ett ett membran.

Men nåt knas har du med förgasaren när du skriver att du får vrida flera varv på justerskruvarna för att märka skillnad. Grundinställningen brukar vara ca 1.5 varv ut (ja jag vet, nu kommer jag att få höra att det skall vara ett varv ut eller 1 eller 64/79 dels varv ut) men börjar man på 1.5 varv så får man oftast sågen att starta så man kan börja justera. Redan 1/4varv år endera hållet bör göra en högst märkbar skillnad.
Du kanske ska börja med att ta loss förgasaren och kontrollera alla slangar och sedan också öppna förgasaren och ge den en ordentlig rengöring, kolla membranet att det är mjukt och följigt och nålens funktion. Fota gärna och lägg grejerna du tar loss i ordningsföljd så du har koll på hur de skall sitta för det blir en grabbnäve med småprylar att hålla reda på.
Vad du absolut inte bör göra är att börja borra i grejerna.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Vante  
#752655 Jo 3 skruvar. Högfarts=H och lågfarts=L och tomgång=T en wallbro förgasaren Jo gammal Tillotson är det på H och L 1 och 1 där L vrids till bästa högsta tomgång sen in till varv vill försvinna upp 1/4 de. Som skiljer wallbro är att är att den grund är 1=H och L= 1-1/4 nu är mindre motor kann bli H=3/4 och L = 1 grund blir lite ca L + 1/4 mot H sedan på gammaldags Tillotson tvärt om - 1/4 mot H men går Soma L och H från 4 lätt fyrtakt hög varv genom att öka H så minskar man lika. Mycket L på det sättet är bluder punkt konstant men L påbörjas hitta uppaxa kompromiss men inte riktigt enkelt med det skall gå liggande stående oförändrad varv och vid kall motor inte rusa gräpa kopplings.

Nu har jag inte tagit med all membran typ finns halverad gängstigng nålar och sen motor storlek viss roll grund följer funktion mönster.

Väderlek kann ändra tomgång ca1/2-3/4 var tomgångs skruv för dags formen men kopplings till slag hög marginal spelar roll.

Och att hålla sig till bensin typ om den ställer in med alkylat 2T blir bil handels med 2T olja mager vid byte gång på sågen och tvärt om blir lätt fett gång om gjorde med bil handels och 2T olja.
Senast redigerad av Vante tor 17 mar 2022, 10:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752661 Det är inte alltid 1 eller 1,5 varv på grundinställni g. Vissa har 3 eller mer.

Walbro har skisser på sin sida som täcker det mesta. WT med och även Rep handböcker. Guurgle hittar inte dem.

Finns en del här: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=394

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Rotvältaren  
#752675
Mange skrev:Det är inte alltid 1 eller 1,5 varv på grundinställni g. Vissa har 3 eller mer.

Walbro har skisser på sin sida som täcker det mesta. WT med och även Rep handböcker. Guurgle hittar inte dem.

Finns en del här: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=394


På denna Walbro är dock 1.5 varv väldigt nära rekommenderad inställning enligt din egen källhänvisning. Tillräckligt nära för att få sågen att starta vilket gör brasklappen om att vissa förgasare i vissa speciella fall skall ha 3 varv tämligen irrelevant.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#752688 Får nog ta hem sågen, den körs ju inte direkt frekvent. Blir lättare att meka och fråga här då. Men att membran m.m. skulle vara hårda tror jag inte på, det är ju ändå en Walbro och sågen är bara ett par år gammal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752693 Membran händer det grejer med oavsett sågens ålder och drift tid. De kan bli otätt i ventil, sträckt eller sprickor i dem ändå.
Många grejer påverkar främst bränsle och tidens effekter på material.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).