tor 02 dec 2021, 09:04#737229
Jag införskaffade nylingen en Echo 4310SX. Jag har nu kört 20 tankar och den har piggnat till en aning sedan ny. Jag valde den sågen eftersom den är nyast och lättast av de sågarna du listade. Mitt andra val had varit Stihlen, Husqvarnan är ju gammal som gatan då det redan finns tester från 2014 på den sågen och otrimmad verkar den vara en besvikelse då man kollar vad folk skriver om den på nätet.
Märk väl jag har varken kört 241an eller 543an, jag kan endast skriva vad jag gillat med Echon hittills. Det största plusset i min bok var .325 ked då kunde jag direkt använda mina gamla keder jag redan hade. Märk väl Husqvarnas svärd passar inte direkt på echon, som var en liten besvikelse men kedlängderna är de samma dock.
Dubbla svärdmuttrar gillar jag, svärdet hålls bra på plats fast man använder milt våld om sågen fastnar.
Luftfiltret verkar mycket bra, det kommer nästan inga sågspån dit, min gamla 439 och 353 är betydligt sämre, det kommer alltid en del spån dit luftfiltren är.
Överlag upplever det som en lätt och smidig såg, men jag har kört så lite med den ännu, den är ju knappt inkörd, får se hur den funkar efter 100 tankar.
Echo har 5 års garanti för konsumenter eller 2år i yrkesbruk. Tillverkaren verkar i varje fall ha högt förtroende för sågen.
Det är svårt att komma på nåt negativt om sågen, tanklocken är helt OK men inte lika bra som Husqvarnas flip up. Dock kommer 543an inte med den nya Husqvarna tanklocken heller. Tomgången har jag fått höja en aning, den var lite för låg efter att jag kört några tankar.
En väldigt störande grej dock är att man nog kan ställa sågens tomgång med vanlig skruvmejsel men skall man justera H/L måste man köpa en Echo specifik skruvmejsel, inte bra!
Jag har beställt mejseln och en varvtalsräknare men har inte fått dem ännu.