Motorsåg och handhållet

kjedjeoljeproblem

5 inlägg 2374 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kjedjeoljeproblem

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3196 Har bla an H55. Problemet med den är att den läcker olja när den står eller hänger i traktorn. Vad göra?
Min "förstasåg", en H 346 xp har motsatt problem. Trots att pumpen är ställd på max så det nästan sprutar ur den när inte svärdet är på smörjer den inte det läl rengjorda svärdet. Det funkar ibland men rätt vad det är nyper kjedjan. Kan det ha med drevet att göra eller vad fn är det?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3197 Att sågarna läcker är nog inte så mycket att göra åt det gör dom flesta i alla fall lite, men om det "forsar" ur den kan det ju vara ide att kolla upp den !
har du tagit av den tunna plåt skivan som sitter mella oljepumpen och svärdet ?
kan sitta nån packning eller nått som lossnat eller är dålig ?!
Du kan även prova att lossa lite på oljelocket innan du ställer du ifrån dig sågen så trycket i tanken släpper.
Din 346:a hur mycket olja kommer det från svärdsspetsen om du varvar och riktar den mot en stubbe ??
det kan ju vara svärdet som inte är bra, jag var tvungen att bryta isär nosen på en nya pixel svärd lite grann för det nöp också fast men efter det så har det funkat ,,,
hoppas det löser sig !!!

/Kipp

Avatar Fallback

lite olja

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3198 på 346 an kommer det bara lite olja från kedjan när jag testar.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3201 55án är lite törstig på oljesidan, men det ska ändå finnas en slurk olja kvar på en förbrukad bränsletank.
Drar den mera?, så är något fel.
Att den släpper från sig någon enstaka oljedroppe vid förvaring är ganska normalt för den här modellen.

Ser att min nya 346 XPG/E är betydligt snålare med oljan, men jag har inte fipplat något med ställskruven på den,,, än.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3202 346.
Testa ett vanligt 1,5mm svärd. Du ska se att den smörjer bättre.
Montera på svärdet med distanser o muttrar, men utan kåpa o kedja.
Då ser du hur mycket som kan ta sig igenom, men sen ska det drivlänkar i skåran med.
1,3mm bred tand tar med sig mindre olja än en 1,5..

55
Kolla så vevhus halvorna är spända ordentligt o att tätningen är hel.
Har haft några som läckt där.
Kipps trick att lossa locket funkar om det trycker ut i svärdet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).