Motorsåg och handhållet

Byta snart skuren Husqvarna 550

99 inlägg 14324 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741193 Ok. Den ska inte köras då?

Spänningen blir i lagren. Nya eller gamla..
Det är lagerbanorna, innre och yttre som ska komma rätt. Så lagret snurrar lätt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#741194 Köras med elmotor för att kolla hur tändmodulens signaler beter sig

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#741220 Ser att biltema har ett som passar svänghjulssidan. Jag ska ju inte ha koppling på min så frågan är om det finns nåt billigare än org som kan hålla axeln på plats. Det ser ut som ett par öron som begränsar inpressningen men dom kan jag nog vara utan om det hjälper. Jag kommer typiskt att köra ett par min åt gången.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Joakim S  
#741226
hva555 skrev:Ser att biltema har ett som passar svänghjulssidan. Jag ska ju inte ha koppling på min så frågan är om det finns nåt billigare än org som kan hålla axeln på plats. Det ser ut som ett par öron som begränsar inpressningen men dom kan jag nog vara utan om det hjälper. Jag kommer typiskt att köra ett par min åt gången.

Ser ut som att du kan använda ett vanligt 6202 lager.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Joakim S  
#741230 Sen om du ska hålla på med lagerbyten fler gånger så rekommenderar jag dig att bygga dig ett verktyg för att dra ihop vevhus. Jag vet inte vad du har för förutsättningar för att svetsa, svarva och gänga. Men iaf på svänghjulssidan så är det relativt enkelt att bygga ett verktyg som du drar ihop vevhuset utan att sätta lager och vev i spänn. Och om du har verktyget för svänghjulssidan, så är redan mycket gjort, då man enkelt kan få i vev och lager på kopplingssidan utan specialverktyg, om man börjar där. Det jag tycker gör jobbet enklare är att med specialverktyg dra ihop vevhushalvorna, då man slipper att stressa med att smälla ihop dem när värmen är tillräckligt hög. Då kan man lugnt och sansat dra ihop dem i sin egna takt, utan att press på lager blir fel.

Om du har Instagram så har jag en video där som visar hur jag gör det, plus att du kan få dig en idé om hur du kan bygga ett eget verktyg, principmässigt iaf.
Joakim Schullström

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#741237 Tack för tips, ska kolla. Rent spontant , måste det inte bli tryck på några lager, man kan ju inte ha några mothåll på dom ringar som pressas.

Lager kopplingssida: 525434201 ordinarie pris: 319: exkl moms. SKF nummer BB1-3023
packbox:5054161-01 strl: 29,3*21,7*3,5 mm ordinarie pris: 88,80 kr exkl moms.

lager svänghjul: 5051335-03 ordinarie pris: 58 kr exkl moms.
packbox: 5253912-01 strl: 21,7*32*2,9 mm ordinarie pris: 93 kr exkl moms.

Det här stod i nån gammal tråd. Är inte priser förväxlade, svänghjulssidan ser mer komplicerad ut?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#741240 Och på Insta hittar jag dig som?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Joakim S  
#741241
hva555 skrev:Och på Insta hittar jag dig som?

Joakim Schullström, eller Schullstrom.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#741264 Ser ju bra ut, är vänstergängan vanlig M eller har du en bit av en koppling där?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#741271
hva555 skrev:Ser ju bra ut, är vänstergängan vanlig M eller har du en bit av en koppling där?

Jag har svetsat på en bit koppling. Jag har för mig att Joakim har "fuskat" och köpt ett färdigt kitt, vilket troligen är mycket bättre än mitt bygge..

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#741286 ok, då är jag på rätt väg , för röjsågsmuttern passar väl inte? M12

Om jag skaffar nya lager skulle detta funka?
1 Frys lager ock värm gavlar
2 Pressa i ytterringar i botten.
3 Frys axel
4. Dra i den i ena halvan, vilken bäst? Hur djupt?
5. Dra ihop halvorna med skruv o packning ev frys axeländen. Borde bli innerring på axel som man monterar då
6. Hur kollar jag att den sitter rätt i sida? Förutom att den snurrar bra.

Det smala lagret på svänghjulssidan verkar dyrt även om man köper utan den förlängda innerringen (som jag inte behöver). Förslag på köpställe?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Björn T  
#741309 Gör så här,
man behöver inte göra saker mer komplicerade än vad det är.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#741357 Jag var nog alldeles för försiktig med värme.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#743414 Nu har jag satt i nytt lager på kopplingssidan på en 560. Använde en koppling och distanser för att dra ihop och det gick bra. Då upptäckte jag till min besvikelse att axeln inte satt fast i innerringen. Plockade itu igen och mätte. Det visade sig att lagerläget var 0,04mm under vad axeln var på grövsta stället. Det var inget blåanlöpt eller andra tecken på slitage. Antagligen är väl axeln att betrakta som skrot men jag har nu återmonterat med Locktite. Får se imorgon. Nån som råkat ut för detta och i så fall, gick det att fixa?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743419 Satt det gamla lika löst?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).