Motorsåg och handhållet

Insug HVA346

24 inlägg 1022 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Insug HVA346

Heavy_D  
#736826 Tjenare alla kunniga motorsågsmekare.
Har försökt leta lite i andra trådar men inte hittat svar.
Min 346a ökar tomgången när den blir varm. Om jag förstått rätt är insugsröret/gummit en vanlig orsak. Skall det gå att byta det utan att ha loss cylindern?


Senast redigerad av Heavy_D mån 29 nov 2021, 22:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna 500-serie motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

MrOlsson  
#736828 Det går inte att byta utan att lyfta cylindern.

Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Heavy_D  
#736829 Tackar för det snabba svaret. Bara att skruva vidare då. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

MrOlsson  
#736832 Ingen orsak, ibland har man timing. 🙃
Det är oftast klammern på gamla typen av mellanvägg som är problemet.
Jag brukade byta kolvring när ändå cylindern lyftes, tror dom kostade ca 80kr.

Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Nyborg  
#736834
Heavy_D skrev:Tjenare alla kunniga motorsågsmekare.
Har försökt leta lite i andra trådar men inte hittat svar.
Min 346a ökar tomgången när den blir varm. Om jag förstått rätt är insugsröret/gummit en vanlig orsak. Skall det gå att byta det utan att ha loss cylindern?

Kolla först om cylinderbultarna är åtdragna, hade samma bekymmer med min.

Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Heavy_D  
#736836 Då känner jag på bultarna först för säkerhets skull.
Men åker grejerna isär är det ju definitivt värt att passa på och byta ring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Williamm  
#736852 Det går att byta med cylinder kvar. Men det är bökigt och stor risk att du skadar det nya insuget, särskilt impulsnippeln.

Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Heavy_D  
#736855 Ok, tack. Men då är det nog bäst att ta det säkra före det osäkra. Kanske går snabbast att lyfta cylindern iaf. Närmsta handlare hade både packning och ring hemma, så skall hämta det under dagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736866 Oftare fel än insug är slangar, membran.
Annat än det som nämnts är vevhustätningarna.

Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Heavy_D  
#736873 Har provat byta membran och slangen från tanken som var rejält skavd. De andra slangarna har jag bara ockulärbesiktigat så gott det gick utan synbara fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736893 När du bytte membran, kollades och justerades bränslenålen då?

Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Heavy_D  
#736898 Nej, bytte membran och skruvade ihop igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736901 Hade nog varit en bra idé att göra. Det gör man på automatik vid membranbyte liksom provtryckning.

Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Heavy_D  
#736902 Ok. Får jag försöka ge mig på då.
Men menar du att bränsle nålens justering skulle kunna ha inverkan på hur tomgången ter sig hurvida sågen är kall eller varm?
Mitt skruvande med motorsåg har varit ytterst begränsat. Innan jag blev ägare till dom har verkstaden fått ta hand om dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insug HVA346

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736906 Ja, det kan påverka även tomgång.
Särskilt om den står lite lågt och inte reagerar som den ska.
Mätarmembranet går på puls som blir av vevhustryck. Både över och undertryck.
Är det inte rätt blir bränslemängden fel oavsett varv. Då blir det svårjusterat och instabil gång på tomgång. Lite orolig...

En annan sak att tänka på är att hög och lågfarts krets påverkar varandra och det är viktigt att starta justering från grundinställning.
Se till att den går rätt och den lite finjustering i stock efter prestation.
Ställa efter varvtal blir ibland på bekostnad av prestation och prestanda.
Att lära sig hur sånt här funkar är rätt kul.
Det finns ofta väl beskrivet på tillverkarens hemsida. Tillotson, Walbro och Zamas sidor ger sammantaget en bra utbildning vilket ger en bra grund att stå på.
Vill man lära sig är det bsra o läsa o prova sig fram. Eftrr några hundra gånger blir man lite erfaren och förstår lite mer.

Allt kan hända, bäst är o starta i en ände, ett system i taget, komponent för komponent.
Jag brukar starta i tanken och följa systemet de gånger hag inte ser felet/orsaken direkt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).