etxjaan skrev:Det gick bra till en början. Körde nog en tank eller ett par i respektive såg utan justering och tyckte att de gick ganska bra. Fanns säkert marginal för förbättring men ändå, ganska bra. Sedan började de konstra och blev helt omöjliga. Försökte justera då men utan framgång.
Efter att ha haft isär har jag ställt båda munstyckena 1,5 varv från helt inskruvade för att ha något att utgå från. Rimlig utgångspunkt?
Det som händer är följande:
Kall såg. Choke på och drar ett par ryck innan den tänder.
Av med choke och ett par ryck till. Sågen startar och varvar upp. Lite fett känns det som. Varvar inte upp helt utan fyrtaktar.
Efter 1-2 sekunder tvärdör den och sedan kan jag upprepa proceduren några gånger tills sågen börjar bli lite varmare eller jag blir trött i armen. Oftast det senare.. 😀
MS200 sågen fick som sagt en ny original förgasare och går nu. Återstår 064'an. En ny förgasare skulle kosta 1200-nånting + moms. Men då var det som sagt inte samma beteckning så frågan är om den passar..
etxjaan skrev:Jag gick över till Aspen i våras efter att i alla år kört på bensin och tvåtaktsolja. Hade jag vetat hur mycket krångel det skulle bli hade jag nog inte gjort det.
Tre sågar:
HVA 55
Stihl MS 200
Stihl 064
Husqvarnan sa "mmm, smakar annorlunda men OK, vi kör på" Och så fortsatte den gå precis som tidigare.
Stihlarna var mer kräsna. Startar och går på choke men stannar sen.
Bytte membran och blåste rent.
Hjälpte inte.
Körde i ultraljudstvätt
Hjälpte inte.
Gjorde rent tank och bränslefilter.
Hjälpte inte.
Plockade isär allt som går och lite till för att komma åt att blåsa rent och köra ett tag till med ultraljudstvätten.
Hjälpte inte.
Läste artiklarna om accpumpen som kan ställa till problem på MS200, så opererade bort den.
Hjälpte inte.
Fick erkänna mig besegrad.
Köpte ny förgasare till MS200och satte i.
Startade direkt och låter precis som den ska. Har dock inte kört den i praktisk drift.
Återstår Stihl 064'an. I den sitter en Walbro WJ10A förgasare. En sådan hade inte min Stihl-handlare. Det enda de kunde få fram till Stihl 064 var en WJ65B. Och nu är jag ute på femton famnar känner jag. Har inte en aning om huruvida den kan tänkas passa eller vad som skiljer. Någon som sitter på kunskap om detta och vill dela med sig av den?
Googlar man Walbro WJ10A dyker det upp diverse varianter av Kinakopior som kanske eller kanske inte passar. Dock till et lägre pris. Törs man prova? Erfarenheter av sådana? Jag är lite skeptisk men kan övertalas att prova om någon har positiva omdömen att delge.
tallen100 skrev:Jag har skiftat bränslen i sågarna utan några problem, enda åtgärden är bara att justera om lite.
Använder oftast alkylat i sågen och särskilt på vedbacken blir nämligen lite rosslig i halsen annars när man står och bara kapar.
Tycker för övrigt att sågarna går bättre på mackbensin,
Röjsågen går enbart på mackbensin. 😎
Har provat lite olika alkylater och inte tycker jag att aspen är något märkvärdigare än något annat.
Mange skrev:Jag ser rätt stor skillnad på bränslen och ser ofta när det inte går som det är sagt det skulle.
Chans oh tur jan bli kostamt att förlita sig på.
Jag föredrar o förebygga vad jag kan o minimera risk.
Mange skrev:Många som har problem med bränsle har inte Aspen, många som har Aspen har inte problem...
Vissa "Alkylater" är inte alls alkylater, inte ens petrolium prudukt över huvudtaget.
Sågar kommer hit de har köt nåt bra nånstans på nån dunk och sågen går inte.
Har de inte skurit så tippar man ut gojan, slår i nåt de KAN köra på och sen går de igen.
Man kommer en bit med att justera för olika bränsle. Tyvärr räcker det inte alltid.
Jag är övertygad om att Aspen är bättre för jag ser färre problem med det än nåt annat.
Ett tag körde 99% av de som kommer hit på Aspen o kluddade inte med annat då var det sällsynt med bränslerelaterade problem.
Så mig gör det inget om de kör på annat, jag får mer o göra då... Och mycket mer gnäll med!
Björn T skrev:etxjaan skrev:Jag gick över till Aspen i våras efter att i alla år kört på bensin och tvåtaktsolja. Hade jag vetat hur mycket krångel det skulle bli hade jag nog inte gjort det.
Tre sågar:
HVA 55
Stihl MS 200
Stihl 064
Husqvarnan sa "mmm, smakar annorlunda men OK, vi kör på" Och så fortsatte den gå precis som tidigare.
Stihlarna var mer kräsna. Startar och går på choke men stannar sen.
Bytte membran och blåste rent.
Hjälpte inte.
Körde i ultraljudstvätt
Hjälpte inte.
Gjorde rent tank och bränslefilter.
Hjälpte inte.
Plockade isär allt som går och lite till för att komma åt att blåsa rent och köra ett tag till med ultraljudstvätten.
Hjälpte inte.
Läste artiklarna om accpumpen som kan ställa till problem på MS200, så opererade bort den.
Hjälpte inte.
Fick erkänna mig besegrad.
Köpte ny förgasare till MS200och satte i.
Startade direkt och låter precis som den ska. Har dock inte kört den i praktisk drift.
Återstår Stihl 064'an. I den sitter en Walbro WJ10A förgasare. En sådan hade inte min Stihl-handlare. Det enda de kunde få fram till Stihl 064 var en WJ65B. Och nu är jag ute på femton famnar känner jag. Har inte en aning om huruvida den kan tänkas passa eller vad som skiljer. Någon som sitter på kunskap om detta och vill dela med sig av den?
Googlar man Walbro WJ10A dyker det upp diverse varianter av Kinakopior som kanske eller kanske inte passar. Dock till et lägre pris. Törs man prova? Erfarenheter av sådana? Jag är lite skeptisk men kan övertalas att prova om någon har positiva omdömen att delge.
Hej. Den så kallade mirakel soppan, Aspen kan man använda för att tända en eld med. Men en såg ska ha riktig bensin. Så byt tillbaka direkt.