Motorsåg och handhållet

Röjklingor, sammanställning av fabrikat och modeller

2 inlägg 1985 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjklingor, sammanställning av fabrikat och modeller

ujja  
#735882 Då jag ganska nyligen kommit igång med röjningsarbetet lite mer seriöst så har jag försökt få ett grepp om vilka typer av klingor som finns och vilka fabrikat som säljs. Så jag tänkte att jag kan skriva in resultatet här också om någon annan skulle vara intresserad. Jag har endast tittat på klingor för trädröjning. Vilka som tillverkar klingorna är svårt att säga då man nog köper av en tillverkare och sätter sitt namn på produkten men man kan nog utgå ifrån att alla klingor av strandtyp tillverkas av Strand/Swedex, de andra är mer oklart. Priserna varierar såklart från inköpsställe men lite grovt kanske man kan säga att strandklingorna kostar ca 270-300kr medans övriga 100-200kr.
Egenskaperna för klingtyperna borde nog beskrivas av någon med mer erfarenhet men om man rangordnar dom i hur aggressivt dom arbetar så blir det nåt enligt (från mer aggressiv -> mindre aggressiv) Max/Strand/Mejseltandad/XRT men filningen spelar också roll på hur klingan beter sig. Själv har jag testat maxi, mejseltandat och strand och kommit fram till att jag föredrar Strands då den skär bra och går bra att fila, mina erfarenheter utgår från ganska grov eftersatt röjning.
Alla typer finns med både 20mm och 25mm centrumhål för att passa olika röjsågar.

Maxi
Husqvarna Maxi 200mm/225mm tjocklekar ?
Bahco Maxi 200mm/225mm 1,5mm/1,8mm
Oregon Maxi 200mm/225mm tjocklekar ?

Mejseltandad
Ratioparts (RP) 200mm/225mm tjocklekar 1,6/1,8
Husqvarna Scarlett 200mm/225mm tjocklekar ?
Stihl WoodCut mejseltandad 200mm/225mm tjocklekar ?
Bahco EIA 200mm/225mm tjocklekar 1,5mm/1,8mm
Oregon EIA 200mm/225mm tjocklekar 1,5mm/1,8mm

Strand
Stihl WoodCut HP 200mm/225mm tjocklekar 1,54mm
Husqvarna Nordic 200mm/225mm tjocklekar 1,54mm
Strand 200mm/225mm tjocklekar 1,54mm

XRT
Bahco XRT 200mm/225mm 1,5mm/1,8mm



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjklingor, sammanställning av fabrikat och modeller

Hepo  
#735920 Hej Stihl WoodCut mejseltandad är starndklinga stihl köper in av dom har jämfört såg lika ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).