sön 04 jan 2009, 21:07#46557Hej!
Viste inte var jag skulle lägga den här frågan men la den här då den är "handhållen"
I alla fall, jag fick ett problem idag , med drickan , när de är sådär -10 och man har en flaska vatten/saft med sig, hur löser ni de så den inte fryser?
glykol är väl inte att rekommendera men de hade varit bra med nått liknande, och inte fullt så giftigt...
grejen är att man vill ha nått kallt och dricka dvs inte termos baserat..
Motorsåg och handhållet
Dagens i-lands problem...
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 04 jan 2009, 21:12#46559Jomen en termos funkar ju för detta med, om det är lagom kallt att dricka så bör det ta rätt lång tid innan det fryser i en termos.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
sön 04 jan 2009, 21:16#46562Brännvin fryser inte, är det inte allt för kallt så fryser inte öl heller *L*
Annars så kan väl en termos vara ok? Häll i kallt vatten bara, borde väl hålla det flytande i alla fall?
Gör upp en eld annars, och ha en vattenflaska i närheten....
Annars så kan väl en termos vara ok? Häll i kallt vatten bara, borde väl hålla det flytande i alla fall?
Gör upp en eld annars, och ha en vattenflaska i närheten....
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
sön 04 jan 2009, 21:21#46564Hej
Hade samma problem. Kände inte att det var så kalt medans man höll på att galrade. Men vid rasten var vattenflaskan frusen som låg i väskan. Hade även med mig grillkorv som blörjade frysan i sin förpackning. Annars var det skönt väder att jobba i.
Hade samma problem. Kände inte att det var så kalt medans man höll på att galrade. Men vid rasten var vattenflaskan frusen som låg i väskan. Hade även med mig grillkorv som blörjade frysan i sin förpackning. Annars var det skönt väder att jobba i.
sön 04 jan 2009, 22:41#46580Man ska vara ute bra länge, i ordentliga minusgrader!, innan en 1-½ liters PET flaska fryser till helt och hållet.
En riktig "gaddvedsbrasa" är ju annars obligatorisk vintertid när man är i skogen - ställ flaskan vid den så håller sig "läsken" tinad.
En riktig "gaddvedsbrasa" är ju annars obligatorisk vintertid när man är i skogen - ställ flaskan vid den så håller sig "läsken" tinad.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
mån 05 jan 2009, 00:25#46598Använd en värmelåda av frigolit, även känd som kyllåda. Kyl klampar eller andra förpackningar med lagom varmt vatten håller också värmen en lång tid i en sådan isolerad låda.
Den isolerar ju för värme på bägge hållen lika bra.
Den isolerar ju för värme på bägge hållen lika bra.
Husqvarna 45,, 365 Special,, NE 346 XPG,, 335 Rx,,Volvo BM 2200 Åkerman H12
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).