Motorsåg och handhållet

Stihl 140 batterisåg?

7 inlägg 2029 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 140 batterisåg?

lars11  
#735779 Funderar på en kompletterande såg. Har idag en hva 254sg (och en hva 40 i stugan) men har ofta en del småkapningar kring trädgården snarare än hugg- o ved.
Nån som kört stihl 36v modell 140? Hur känns den?
Ett alternativ kunda vara makita för jag har såna batterier men undrar lite om inte stihl är ”mer”?

Tankar, forumet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 140 batterisåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735780 Makitas med de batterier du har låter lämpligt i mina öron.
De är helt ok. Behöver du "mer" kande det är ide o dra ett par gånger i 254an.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 140 batterisåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735781 Till enstaka klena trädgårdskap fungerar säkert både Stihl 140 och Makitas batterisåg bra. Annars har ju både Stihl och Husqvarna klart starkare batterisågar i sitt program, där Stihls senaste modell (MSA 300, ej ännu släppt i Sverige) lär vara likvärdig en 50-kubikare i kapacitet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 22 nov 2021, 11:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 140 batterisåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735792 Just det här med att du redan har batterierna är i mitt tycke argumentet för inköp av maskin för nån tusenlapp att sporadiskt använda till arbete där ett manuellt verktyg för nån hundring duger bra till.
Just det här att du redan har batterierna och laddare ser jag som det enda argumentet som talar för batterisåg.
Att satsa många tusenlappar på nåt som används lite och i detta fall väldigt lite ser jag inte som alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 140 batterisåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736787 Jag kan nämna att det är de enklare AK-batterier som passar till Stihl MSA 140. Stihls bättre batterimaskiner använder istället AP-batterier, som då inte är kompatibla med AK-batterierna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl 140 batterisåg?

lars11  
#736790 Nå då köpte jag en stihl 14å m batteri o laddare för 2000. Liten o lätt, begagnad fast utan smuts… nåväl, sågat lite och den kommer att göra sig för ”snabb-snickerisågning” och trädgårdsputs. Skär fint och tunt och verkar ha ok batteritid.
Nej, ersätter inte 254an på nåt sätt. Men kommer att göra sig i trädgårn, rensa stigar, bygga jakttorn osv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 140 batterisåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736824 Härligt, slit den med hälsan! 👍
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).