Sida 3 av 5

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: mån 20 dec 2021, 23:34
av hva555
Ja det är nog dåligt tryck i tanken. Lossade slangen på inloppet på förgasaren, torrt. Tryckluft i vent slangen får upp lite bränsle men om jag pumpar luft med blåsan (lossat ing slang) så kommer inget. Inget pys när jag öppnar tanklocket. Får väl plocka bort tank o försöka tryckprova.

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: mån 20 dec 2021, 23:44
av totte
Håll inte på och joxa med detta. Blir det bara inte vacuum i tanken så skall den pumpa bränsle från tanken utan att där är något övertryck. Kolla att det är rent där klaffarna för pumpmembranet ligger an och att membran och packning ligger i rätt ordning. Kolla att impulskanalen från vevhuset är inte är blockerad.

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: mån 20 dec 2021, 23:57
av hva555
ok, impulskanalen får bli nästa. Har för mig att mina gamla 242 inte behövde många drag för att fylla förgasaren även om man just haft tanklocket av.

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 08:33
av Mange
Kolla först ledningar primer så de är hela o rätt. Det ska vara bränsle i primern, inte luft.
Sitter backventil i primern som ibland ger upp

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 09:45
av hva555
Bytt och provad. Ingen skillnad

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 10:03
av hva555
Lite lustigt, känns att man har varit här förr med trilskande såg. Hade en 242 där ett misslyckat försök att byta ventilationspluggen gjorde att det var ett litet hål hela tiden så den småläckte men nog gick den lika fint. Impulskanalen genom en bit hårdplast var lätt att följa och kolla och rensa inte som på 346 där jag väl får lyfta cylindern. Det var bättre förr ??

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 13:39
av Mange
Har du inte bränsle i primern, är det fel där eller innan.

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 14:05
av Rotvältaren
Kan ju vara så här:


Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 14:13
av Mange
Ja, vad ska man säga...

Det är olika på olika bränslesystem.
Vissa trycker andra suger.

Nä, det går inte, för jobbigt o lyssna på..

Han får nog dra några biror till ..

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 14:22
av Rotvältaren
Nej varför hänga upp sig på petitesser som vilken slang som ger undertryck eller övertryck...

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 14:45
av Mange
Det är olika på olika modeller vilka som trycker eller drar. Alla är inte samma.
Likaså gräslippare där de oftare pumparvluft än bränsle.
Generalisera är lite lurigt.
Bättre o ta modell för modell.

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 14:50
av Mange
hva555 skrev:Lite lustigt, känns att man har varit här förr med trilskande såg. Hade en 242 där ett misslyckat försök att byta ventilationspluggen gjorde att det var ett litet hål hela tiden så den småläckte men nog gick den lika fint. Impulskanalen genom en bit hårdplast var lätt att följa och kolla och rensa inte som på 346 där jag väl får lyfta cylindern. Det var bättre förr ??

Ska en 242 läcka genom luftnkng hela tiden måste rörets mynning till avluftning vara under bränsleytan hela tiden. Om inte är det läckage vid röret vilket man inte ser ofta om det sitter rätt.
Det är en utmaning.

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 15:40
av hva555
Ska en 242 läcka genom luftnkng hela tiden måste rörets mynning till avluftning vara under bränsleytan hela tiden. Om inte är det läckage vid röret vilket man inte ser ofta om det sitter rätt.


På min gamla 242 sitter avluftningen högt så den läckte lite när man fällde men kapa o kvista var inga problem och nåt tryck var det inte.

Pumpens korta rör till kort slang verkar stämma på 346 o 550 och när jag lossar den långa slangen så pumpar den ordentligt.

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 18:04
av Fredi
hva555 skrev:ok, impulskanalen får bli nästa. Har för mig att mina gamla 242 inte behövde många drag för att fylla förgasaren även om man just haft tanklocket av.


Felet är nog nån annanstans än tanklocket, sågen skall gå lika bra fast du kör utan tanklock helt och hållet. Förgasaren skall suga bränslet från tank, inget övertryck behövs där inte.

Re: 346 XP NE drunknar.

Postat: tis 21 dec 2021, 18:13
av Mange
hva555 skrev:
Mange skrev:Ska en 242 läcka genom luftnkng hela tiden måste rörets mynning till avluftning vara under bränsleytan hela tiden. Om inte är det läckage vid röret vilket man inte ser ofta om det sitter rätt.


På min gamla 242 sitter avluftningen högt så den läckte lite när man fällde men kapa o kvista var inga problem och nåt tryck var det inte.
.

Den sitter i högsta punktvi tank oc har ett rör på insidan av tank som ser till att den ALLTID är över ytan på bränslet om man inte överfyller tank så soppa går i röret. Då funkar inte luftningen heller riktigt när det är brönsle i röret det ska vara luft i.
Vanligt fel man ser på dessa sågar med rör och dunkar utan överfyllnadspip.
Avhjälps med rengörning.