Sida 1 av 8
Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 08:32
av Peter F
Har ingen egen MS såg men tänkte hjälpa en granne.
Sågen ska i stort sätt vara ny
Jag kännde ingen större skillnad när jag drog runt sågen både med och utan dekompressionsventilen intryckt.
Sågen starta som den ska.
När jag trycker gasen i botten bluddrar den till halvvägs men kommer sedan upp i varv.
Jag kan inte fabriksinställningen för förgasaren. Men det kan jag säkert googla mig till. Brukar väl var 1 och 1+1/4 eller så.
I och med att sågen har varit inne och bytt förgasare och tändkabel med modul och de inte hittat felet så tror jag inte att det är förgasarinställningen eller gnistan som är problemet, men man vet inte ...
Grannen visar den gammla förgasare och tändkabel med tillhörande tändmodul.
Jag tror att det är kompressionen det är fel på. Möjligen dekompressionsventilen.
Vad tror ni?
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 10:17
av Mange
Av med ljuddämoaren o se om den skurit.
Om inte så är det i så fall bra att veta.
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 11:56
av anersimyra
Den sågen har autotune och går inte att justera. Men det låter som att den fortfarande dras med ett förgasarfel då den startar och i övrigt fungerar när den passerat ” bludderstadiet ”..🙂👍
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 12:51
av Peter F
Tror du verkligen det?
Jag fick med mig den förra förgasaren så jag vet att de försökt med en annan förgasare.
Den är svag och varvet går snabbt ned till bludder-varvet då jag belastar den.
Jag har en endoskop-kamera som jag tänkte kika på insidan av cylinder via tändstiftshålet ...
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 13:33
av anersimyra
Peter F skrev:Tror du verkligen det?
Jag fick med mig den förra förgasaren så jag vet att de försökt med en annan förgasare.
Den är svag och varvet går snabbt ned till bludder-varvet då jag belastar den.
Jag har en endoskop-kamera som jag tänkte kika på insidan av cylinder via tändstiftshålet ...
Jag uppfattade det så att ett kvarstående problem efter förgasarbytet var att sågen bluddrar vid gaspådrag men fungerar i övrigt.
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 16:42
av johan eriksson
Peter F skrev:Jag har en endoskop-kamera som jag tänkte kika på insidan av cylinder via tändstiftshålet ...
Lossa dämparen istället, då ser du betydligt bättre vad som hänt.
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 17:37
av anersimyra
johan eriksson skrev:Peter F skrev:Jag har en endoskop-kamera som jag tänkte kika på insidan av cylinder via tändstiftshålet ...
Lossa dämparen istället, då ser du betydligt bättre vad som hänt.
Annars är ju en ” rövkikare ” inte att förakta.. 😀
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 18:37
av knaggen
En skuren såg brukar inte starta då kolvringar sitter fast i kolven och kan ej täta mot cylindern .
kan sågen ha det nya start systemet i från sthil man märker inget om det är komp eller inte komp .
En 261 har ett automat system som justerar förgasaren och inga justerskruvar utan en magnetventil som antingen är öppen eller stängd så som du beskriver problemet med att den bludrar så kör den på choke i 90 sekunder så nollar man datorn sen skall den gå på tomgång i30 sek utan choke sen på fullgas i 30sek gör så 5 gånger och den har ställt in sig men utan skär utrustning.har man det nya motronik så åk till en handlare där ställer dom in den med dator .
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 18:55
av anersimyra
Sågar med det äldre m-tronic startas i kallstartsläge och körs därefter i detta läge under 90 sekunder varefter kalibreringen är klar. Med det nyare systemet så körs sågen under 30 sekunder i kallstartsläget och därefter med full gas tills sågen börjar varva ur vilket indikerar att systemet är återställt.
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 19:44
av knaggen
1635188835_2021-10-25_210537.png
anersimyra skrev:Sågar med det äldre m-tronic startas i kallstartsläge och körs därefter i detta läge under 90 sekunder varefter kalibreringen är klar. Med det nyare systemet så körs sågen under 30 sekunder i kallstartsläget och därefter med full gas tills sågen börjar varva ur vilket indikerar att systemet är återställt.
Vill du ha ett cykelstyre. För det du beskriver finns inte i sthils tekniska manual.Bara för att göra det lite enklare för dig och ditt tekniska kunnande så lägger jag upp en liten bild på hur det går till .
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 20:07
av Jrp
Har också en krånglande ms261c den har inte autotune utan gamla vanliga justerskruvar vet inte exakt årsmodell men sett med och utan. Min far har två 261c även de med justerskruvar hans sågar fungerar dock bra.
Problemet med min är att den bluddrar och varvar inte ur är svag. Har bytt membran (pirat) blev dock inte bättre. har löst det med att använda min 201 med 14" istället.
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 20:09
av knaggen
Jrp skrev:Har också en krånglande ms261c den har inte autotune utan gamla vanliga justerskruvar vet inte exakt årsmodell men sett med och utan. Min far har två 261c även de med justerskruvar hans sågar fungerar dock bra.
Problemet med min är att den bluddrar och varvar inte ur är svag. Har bytt membran (pirat) blev dock inte bättre. har löst det med att använda min 201 med 14" istället.
Tändspolen.Eller testa att blanda 98 oktan mina röjsågar går inte på alkalyt soppan bluddrar som fan.
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 20:11
av Jrp
Tack ska sno en såg från far och prova att skifta
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 20:13
av knaggen
Jrp skrev:Tack ska sno en såg från far och prova att skifta
kolla först avståndet mellan svänghjul och spole så det blir rätt.
Re: Krånglande MS261c
Postat: mån 25 okt 2021, 20:36
av anersimyra
knaggen skrev:1635188835_2021-10-25_210537.png
anersimyra skrev:Sågar med det äldre m-tronic startas i kallstartsläge och körs därefter i detta läge under 90 sekunder varefter kalibreringen är klar. Med det nyare systemet så körs sågen under 30 sekunder i kallstartsläget och därefter med full gas tills sågen börjar varva ur vilket indikerar att systemet är återställt.
Vill du ha ett cykelstyre. För det du beskriver finns inte i sthils tekniska manual.Bara för att göra det lite enklare för dig och ditt tekniska kunnande så lägger jag upp en liten bild på hur det går till .
Du får nog ta och uppdatera dina kunskaper i engelska då det ordagrant står precis det jag skrivit.. 😎