Motorsåg och handhållet

Krånglande MS261c

112 inlägg 11757 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753507 Detta är sista inlägget jag gör här i denna tråd. Då jag inte riktigt är uppdaterad i Peter F's ultramoderna prototyp med datastyrda spjällaxlar.

Så vitt jag sett och förstår.
Det finns spjällaxel indikator på gasspjällaxel.
Men dator styr enbart magnetventil till bränslet.
I choke läge utan chokespjäll regleras bränslet. Veturi öppen vilket ger möjligheter för magnetventil att sköta alltihop.
I choke läge med chokespjäll är venturi stängd och det är inga spjällmotorer som reglerar nåt så vitt jag vet utan det får göras manuellt.
En såg går inte med choke stängd, de får inte luft..
Det är nog där det brister i kråksången.
Attityder hjälper inte att få fart på grjerna.

Mitt råd!
Är produkten inte rätt, lämna in den till åtf och se om inte de kan göra nåt vettigt.
Det går inte att göra mycket mer här då förmåga, möjligheter och i vissa fall intresset saknas.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Peter F  
#753510 Ok, då har väl Stihl fel i alla sina manualer, då de skriver att sågen ska gå i "cold start" läget i 30s. för att komma in i reset mod. Finns massor med video på "reset Stihl" på Y.

Har fått tipset att spolen kanske inte sitter på rätt avstånd.
Någon som vet vilket avstån den ska sitta på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

tallen100  
#753521
Peter F skrev:Ok, då har väl Stihl fel i alla sina manualer, då de skriver att sågen ska gå i "cold start" läget i 30s. för att komma in i reset mod. Finns massor med video på "reset Stihl" på Y.

Har fått tipset att spolen kanske inte sitter på rätt avstånd.
Någon som vet vilket avstån den ska sitta på?


Nä, det finns nog tyvärr ingen mer här som vet hur en modärn såg fungerar.
Men finns säkert massor av videor på hur det ska vara, titta på dom istället 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

anersimyra  
#753532
Peter F skrev:Ok, då har väl Stihl fel i alla sina manualer, då de skriver att sågen ska gå i "cold start" läget i 30s. för att komma in i reset mod. Finns massor med video på "reset Stihl" på Y.

Har fått tipset att spolen kanske inte sitter på rätt avstånd.
Någon som vet vilket avstån den ska sitta på?

Nejdå, stihl har inte fel i några manualer..😁 däremot så kan en ansatt kedjebroms stoppa en såg som går på tomgång och det kontrolleras förstås genom att lägga ur kedjebromsen. Dessutom så vet vi nu då Tralsmo kollat saken att spjället förblir stängt i kallstartläge så den biten kan vi lämna därhän. Går sågen inte att kalibrera utan att kedjebromsen inte är ilagd så återstår nog endast att lämna in sågen till verkstaden🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Peter F  
#753535 Som jag skrev tidigare.
Ska testa med kastskyddet av.

Har sett att vissa spol-moduler inte funkar så bra och att den "svarta" solenoiden inte är bra.
Är det någon som vet vilket avstånd som spolmodulen ska ha?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753537 Här syns rätt tydligt Choke spjäll och dess stag (9).
Är det stängt kan den inte gå.
Blir som att vattna gurkor med pluggad trädgårdslang.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Alex Strömberg  
#753538
Mange skrev:Här syns rätt tydligt Choke spjäll och dess stag (9).
Är det stängt kan den inte gå.
Blir som att vattna gurkor med pluggad trädgårdslang.

Då måste jag sätt i syne på kursen hos stihl. Då var de 100% choke läge och sågarna gick, gick inte alls bra men dog ej.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Peter F  
#753541 [/quote]Då måste jag sätt i syne på kursen hos stihl. Då var de 100% choke läge och sågarna gick, gick inte alls bra men dog ej.[/quote]

och denna tråd "Kalibrera en Stihl motorsåg med M-tronic 3.0 [video]" här på SF måste ju också vara fel då.

Men det tror inte jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753543 Ta vilken såg du vill o täpp till venturin. Får du den att gå med choke och/eller venturi stängd är det nog nåt konstigt.

Det kan ju oxå vara så att den ska vara i uppstart läge med förhöjd tomgång utan spjäll stängt, men detta begriper tydligen inte jag som inte kan få såg att gå med chokespjäll stängt!

Kurs i all ära men sunt förnuft funkar med. Stoppa flöde på luft så går de inte! Kvittar vilken såg det är!

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

hva555  
#753544 Skönt att kunna ta sin 550mk2 med manuell choke och använda direkt 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Peter F  
#753546 Som jag skrev tidigare.
Ska testa med kastskyddet av.

Har sett att vissa spol-moduler inte funkar så bra och att den "svarta" solenoiden inte är bra.
Är det någon som vet vilket avstånd som spolmodulen ska ha?

Och ni som inte är intresserade av tråden kan ju ta en fika och låta oss andra fortätta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

tallen100  
#753551 ☕det var gott 👍

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

Tralsmo  
#753552 De är ju då förbannat konstigt.
Ja kollade på min 201 å 462 Ida på marnen om de va chokespjäll. De va de å dom öppnade inte när sågen startade å ändå gick dom jättebra i kallstartläge i en minut.

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

Tralsmo  
#753557
tallen100 skrev:☕det var gott 👍



Nä ja fikade inte, gör aldrig de på dan. Men de här va så intressant så ja tog en paus å skrev på telefonen, vilket ja aldrig gör annars.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

hva555  
#753558 Tillbaka från fikat, gott efter ett 3-timmarspass 😉 . Det var inte meningen att störa någon men nog skrivs det väl mycket om att kalibrera Stihl. Först , jag är 70+ och har jobbat med elektronik, både hw o sw, sen 80talet. När jag började titta på 550XP för ett drygt halvår sen visste jag inget om hur dom funkade. Nu kanske jag har koll på 10% men det har räckt för att fixa till några stycken. Det svåra är ju att tillverkaren presenterar beskrivningar för amatörer. Tro katten att även Stihlanvändare blir förvirrade och bråkar sågen då så är det inte roligt. Man söker förklaring och lösningar men saknar väsentlig info. Tror inte det hjälper att skälla på varandra här utan samarbeta och hjälps åt med att söka rätt info. Jag kan inget om Stihl men gör bara en observation, Choken är väl mekanisk som på de flesta sågar? Att den går 30 eller 60 sekunder med choke måste ju då bero på att det finns en luftkanal som räcker för att hålla den igång, antingen i spjället eller bredvid. Någon skrev 100% choke. Ingen förbränningsmotor går utan luft!!
Så nu kan ni skälla på mig, jag tål mycket efter åren som elektronikkonsult 😀

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).