MotorsÄg och handhÄllet

KrÄnglande MS261c

112 inlĂ€gg 11771 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: KrÄnglande MS261c

tallen100  
#753295
anersimyra skrev:đŸ€” jag har tusan glömt vilka lĂ€gen jag hade pĂ„ min 261 med M tronic 2,1 men det var kanske sĂ„ att ”startgaslĂ€get” var ett traditionellt chokelĂ€ge och i det lĂ€get stannar förstĂ„s sĂ„gen efter ca 5 sekunder.

Man mÄste hÄlla in gasen för att kunna trycka ner choken.

Husqvarna motorsÄgar
AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

anersimyra  
#753298
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:đŸ€” jag har tusan glömt vilka lĂ€gen jag hade pĂ„ min 261 med M tronic 2,1 men det var kanske sĂ„ att ”startgaslĂ€get” var ett traditionellt chokelĂ€ge och i det lĂ€get stannar förstĂ„s sĂ„gen efter ca 5 sekunder.

Man mÄste hÄlla in gasen för att kunna trycka ner choken.

Jo, sÄ mycket minns jag men jag kommer fan inte ihÄg om man Àr tvungen att slÄ ur lÀget nÀr den tÀnder vilket man mÄste göra pÄ 550 mk1

AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

Williamm  
#753299
Mange skrev:Ingen sÄg gÄr med choke i 30sek..

Sihls M-tromic har ingen konventionell choke utan i elektroniken pÄ nÄgot sÀtt.
SÄ dem har ett kallstartslÀgen som ocksÄ anvÀnds för kalibrering.

Avatar Fallback

Re: KrÄnglande MS261c

tallen100  
#753300
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:đŸ€” jag har tusan glömt vilka lĂ€gen jag hade pĂ„ min 261 med M tronic 2,1 men det var kanske sĂ„ att ”startgaslĂ€get” var ett traditionellt chokelĂ€ge och i det lĂ€get stannar förstĂ„s sĂ„gen efter ca 5 sekunder.

Man mÄste hÄlla in gasen för att kunna trycka ner choken.

Jo, sÄ mycket minns jag men jag kommer fan inte ihÄg om man Àr tvungen att slÄ ur lÀget nÀr den tÀnder vilket man mÄste göra pÄ 550 mk1

Nej inget sĂ„nt krĂ„ngel 😉 , den startar och gĂ„r i chokelĂ€get👍

AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

anersimyra  
#753301 SÄ Àr det, Ja. 261 har tre lÀgen. Det nedre med trekanten Àr kallstartlÀge, i mitten Àr driftlÀget och högst upp Àr stopp. Stannar sÄgen i kallstartlÀge sÄ ÄterstÄr endast att ge fan i att lÀgga i kastskyddet vid kalibreringen.. :-bd

AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

Peter F  
#753312 Tala om det för stihl:)

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

anersimyra  
#753313
Peter F skrev:Tala om det för stihl:)

VadĂ„, att mĂ„nga anvĂ€nder den dĂ€r stackars kedjebromsen som om vore det en vĂ€xel.. đŸ€Ł skĂ€mt Ă„sido, gör ett kalibreringsförsök utan att lĂ€gga i kedjebromsen dĂ„ kedjebromsen inte har nĂ„gon som helst funktion för att sjĂ€lva kalibreringen ska kunna göras. Kedjebromsens enda uppgift Ă€r att förhindra att kedjan roterar under sjĂ€lva kalibreringen men följden kan bli att motorn inte orkar övervinna friktionen i kopplingen. Lösningen Ă€r dĂ„ helt enkelt att kalibrera utan att lĂ€gga i kedjebromsen..🙂👍

Avatar Fallback

Re: KrÄnglande MS261c

tallen100  
#753317 Borde sitta en brytare som gör att motorn stannar sĂ„ fort kastskyddet lĂ€ggs i 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#753330 Det har Jonsered haft pÄ 70'talet.
Stihl hade kopplings funktionen som nÀmns hÀr som spÀrrade slungorna sÄ de inte gick ut med broms aktiverad. SÄ det blev som typ en vÀxel. Kopplingen drev inte dÄ. De hade det pÄ flera modeller, 020 och 031 var vÀl vanligast.

AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

HannuRöj  
#753332
Williamm skrev:
Mange skrev:Ingen sÄg gÄr med choke i 30sek..

Sihls M-tromic har ingen konventionell choke utan i elektroniken pÄ nÄgot sÀtt.
SÄ dem har ett kallstartslÀgen som ocksÄ anvÀnds för kalibrering.

Eksakt, trekanten heter startlÀge och systemet doserar mer brÀnsle vid behov.
Se och lysna pÄ motorljudet pÄ videon Forestboy har linkat sidan 3.
Vid 6:00 startar kille motorn, trekantlÀge, broms aktiverad. Motorn Àr varm. Version Àr 3.0.

AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#753357 SÄ lÀnge det doserar mer funkar det. Dolmar hade det pÄ nÄgra modeller. Funkade rÀtt bra i mitt tycke.

AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

Peter F  
#753361 PÄ engelska heter lÀget "Cold Start" jag direktöversatte det till "kall start".
Den som vill kalla det nÄgot annat fÄr göra det.

Intresant med kedjebromsen ... FĂ„r testa det.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

Alex Strömberg  
#753368
Mange skrev:Ingen sÄg gÄr med choke i 30sek..

Typ alla stihls M-tronic maskiner ska stÄ mellan 30-60 sek med choken för att aktivera kalibrering av elektroniken. SÄ visst finns det.

AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#753383 De har inget choke spjÀll vÀl?
Prima, fetare blandning Àr inte samma sak riktigt. Ett choke spjÀll stÀnger luftten i venturin minst 85%. DÀr av namnet choke=kvÀva.

AnvÀndarvisningsbild

Re: KrÄnglande MS261c

Alex Strömberg  
#753388
Mange skrev:De har inget choke spjÀll vÀl?
Prima, fetare blandning Àr inte samma sak riktigt. Ett choke spjÀll stÀnger luftten i venturin minst 85%. DÀr av namnet choke=kvÀva.

De Àr ett riktigt spjÀll som stÀnger.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).