Motorsåg och handhållet

Krånglande MS261c

112 inlägg 11566 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

anersimyra  
#733041 Dessutom så rekommenderar du folk att köra ihjäl sina sågar.. 🤣 citat: sen på fullgas i 30sek gör så 5 gånger och den har ställt in sig men utan skär utrustning.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

anersimyra  
#733042 Kalibrera en Stihl motorsåg med M-tronic 3.0 [video] Inställning av M tronic 3,0. Den äldre versionen ställs in genom att låta sågen gå i kallstartsläge i 90 sekunder varefter sågen är återställd.

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733053
anersimyra skrev:Dessutom så rekommenderar du folk att köra ihjäl sina sågar.. 🤣 citat: sen på fullgas i 30sek gör så 5 gånger och den har ställt in sig men utan skär utrustning.

Om det finns vanlig förgasare som T/S säger så finns det ingen M-tronic på sågen och om det så är vad skall tändspolen ställa in för något ???
Du fick inte sidan 96 i manualen. 🤣 för där står något annat som du kan fundera över.
Tänk om du visste vad handlarna gör med nya sågar som startas för första gången.
sen kan du ringa Mattias på stihl så kanske du kan få reda på något .
Du jag har M-tronic på min röjsåg och det funderar med att göra inställningar på fullgas som jag skrev tidigare och utan skär utrustning.
Och vet du vad har handlaren en dator med sthils MDG1 så är det lättare att koppla upp sig på den och kalibrera. går även till system2.1

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

anersimyra  
#733054
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Dessutom så rekommenderar du folk att köra ihjäl sina sågar.. 🤣 citat: sen på fullgas i 30sek gör så 5 gånger och den har ställt in sig men utan skär utrustning.

Om det finns vanlig förgasare som T/S säger så finns det ingen M-tronic på sågen och om det så är vad skall tändspolen ställa in för något ???
Du fick inte sidan 96 i manualen. 🤣 för där står något annat som du kan fundera över.
Tänk om du visste vad handlarna gör med nya sågar som startas för första gången.
sen kan du ringa Mattias på stihl så kanske du kan få reda på något .
Du jag har M-tronic på min röjsåg och det funderar med att göra inställningar på fullgas som jag skrev tidigare och utan skär utrustning.
Och vet du vad har handlaren en dator med sthils MDG1 så är det lättare att koppla upp sig på den och kalibrera. går även till system2.1

Du blandar samman ” default setting ” med ” callibration ” och ger rådet att kalibrera sågen utan skärutrustning trots att det tydligt framgår i texten att kalibrering ska göras med skärutrustningen monterad..😁

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733064 Även i äldre 261 utan M är Tändningarna är adaptiva. De minns o lär och anpassar sig efter behov.
Främst tändkurvan som justeras.

Vid misslyckad start eller felaktiga komponenter kan det bli lite struligt...
Därav återställnings sekvensen.
Den underlättar felsökning.

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733073
anersimyra skrev:https://blog.stihl.co.uk/perform-m-tronic-reset/ 🙂👍

Hm står lika dant som det papper jag postade,🤔

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733074
Mange skrev:Även i äldre 261 utan M är Tändningarna är adaptiva. De minns o lär och anpassar sig efter behov.
Främst tändkurvan som justeras.

Vid misslyckad start eller felaktiga komponenter kan det bli lite struligt...
Därav återställnings sekvensen.
Den underlättar felsökning.

Det fanns ingen adaptivtändning i den 262 från 12 som jag hade.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Williamm  
#733085
knaggen skrev:
Mange skrev:Även i äldre 261 utan M är Tändningarna är adaptiva. De minns o lär och anpassar sig efter behov.
Främst tändkurvan som justeras.

Vid misslyckad start eller felaktiga komponenter kan det bli lite struligt...
Därav återställnings sekvensen.
Den underlättar felsökning.

Det fanns ingen adaptivtändning i den 262 från 12 som jag hade.

262 är en Husqvarna

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

anersimyra  
#733091
knaggen skrev:
anersimyra skrev:https://blog.stihl.co.uk/perform-m-tronic-reset/ 🙂👍

Hm står lika dant som det papper jag postade,🤔

Nej, du skrev att kalibreringen ska upprepas fem gånger på full gas utan skärutrustning🙂

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733093
Williamm skrev:
knaggen skrev:
Mange skrev:Även i äldre 261 utan M är Tändningarna är adaptiva. De minns o lär och anpassar sig efter behov.
Främst tändkurvan som justeras.

Vid misslyckad start eller felaktiga komponenter kan det bli lite struligt...
Därav återställnings sekvensen.
Den underlättar felsökning.

Det fanns ingen adaptivtändning i den 262 från 12 som jag hade.

262 är en Husqvarna

https://www.google.com/url?q=https://ww ... sGnY8RqVrN

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733095
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:https://blog.stihl.co.uk/perform-m-tronic-reset/ 🙂👍

Hm står lika dant som det papper jag postade,🤔

Nej, du skrev att kalibreringen ska upprepas fem gånger på full gas utan skärutrustning🙂

Läs vad som står läs MANUALEN vad som gäller för skärutrustnig vid kalibrering sen nlandar du och ger så lär dig skillnad mellan att reseta och kalibrera.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Williamm  
#733100

Klaravik skriver visserligen lika fel och kallar den för 262. Men tar du dig tid att kolla bilderna så står det 261.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733101
knaggen skrev:
Mange skrev:Även i äldre 261 utan M är Tändningarna är adaptiva. De minns o lär och anpassar sig efter behov.
Främst tändkurvan som justeras.

Vid misslyckad start eller felaktiga komponenter kan det bli lite struligt...
Därav återställnings sekvensen.
Den underlättar felsökning.

Det fanns ingen adaptivtändning i den 262 från 12 som jag hade.

Det kanske är så, men de gjorde rätt stor grej om det med tändningarna när 261 kom.
Nu är det ett tag sen jag har inte pratat med Stihl här om det utan en som jobbar på utvecklingen i Tyskland.
Enligt de som gjorde dem så ska alla ha det, i alla fall vad de sa då.

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733115
Williamm skrev:

Klaravik skriver visserligen lika fel och kallar den för 262. Men tar du dig tid att kolla bilderna så står det 261.

Du har helt rätt det skall bara ms362.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).