Motorsåg och handhållet

Krånglande MS261c

112 inlägg 11743 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

Tralsmo  
#753559
hva555 skrev:Tillbaka från fikat, gott efter ett 3-timmarspass 😉 . Det var inte meningen att störa någon men nog skrivs det väl mycket om att kalibrera Stihl. Först , jag är 70+ och har jobbat med elektronik, både hw o sw, sen 80talet. När jag började titta på 550XP för ett drygt halvår sen visste jag inget om hur dom funkade. Nu kanske jag har koll på 10% men det har räckt för att fixa till några stycken. Det svåra är ju att tillverkaren presenterar beskrivningar för amatörer. Tro katten att även Stihlanvändare blir förvirrade och bråkar sågen då så är det inte roligt. Man söker förklaring och lösningar men saknar väsentlig info. Tror inte det hjälper att skälla på varandra här utan samarbeta och hjälps åt med att söka rätt info. Jag kan inget om Stihl men gör bara en observation, Choken är väl mekanisk som på de flesta sågar? Att den går 30 eller 60 sekunder med choke måste ju då bero på att det finns en luftkanal som räcker för att hålla den igång, antingen i spjället eller bredvid. Någon skrev 100% choke. Ingen förbränningsmotor går utan luft!!
Så nu kan ni skälla på mig, jag tål mycket efter åren som elektronikkonsult 😀



Näpp, skälla på dej har ja ingen anledning till.
Ser bara positivt på det. Debatt är bara konstruktivt. Att man tycker olika ä en sak.

Det ja lärt mej genom åren är att "korkade"frågor å "korkade" svar kan ge nya väldigt intressanta perspektiv som faktiskt löser problem.

Observera att ja påstår inte att nån har varit korkad i denna tråden.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Peter F  
#753624 Har gjort lite statestik på svaren i hela denna tråd och ser att 80% av inläggen inte har någonting med problemet att göra.
Jag har då varit snäll och accepterat kantbollar.
Ni som har utbildning inom psykologi får gärna ge era analyser på det. Ni andra behöver jag ju inte be om svar från;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753632 Stihl spec for spolmodulen med M-tronic:

Air gap between control unit
and fanwheel: 0.30 (+ 0.05/- 0.10) mm (som et vistikort) om man har det lengre.

Er det for stort gap blir den vanskelig å starte, fordi drivspennig til M tronic bli for lav.

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

tallen100  
#753645
Peter F skrev:Har gjort lite statestik på svaren i hela denna tråd och ser att 80% av inläggen inte har någonting med problemet att göra.
Jag har då varit snäll och accepterat kantbollar.
Ni som har utbildning inom psykologi får gärna ge era analyser på det. Ni andra behöver jag ju inte be om svar från;)

En imponerande siffra med din attityd, bra gjort 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Peter F  
#753651 Jag gilla saklighet och tydlighet men jag kanske ska be om ursäk för det?
Vet inte vad ditt analyssvar ska betyda eller om du tillhör den andra kategorin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753652 Inte klar mdd kaffet än....

Men lite svar på frågor hade nog underlättat för dig.
Kollade du efter skärning?
Felsöker du med nytt, rätt och provat stft?

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Peter F  
#753653 Kollade så gott det gick.
Stiftet var bytt ett par ggr innan jag blev ombedd att kolla på den så det har jag inte bytt men det kostar ju inget att prova ett nytt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).