Sida 1 av 1

Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: ons 06 okt 2021, 17:41
av Andpers
Hej!

Jag har en Husqvarna 242 och vill justera in förgasaren så att motorn ska gå så bra som möjligt.
L-skruven och tomgången är inga problem, men när det kommer till H-skruven är det några frågor.
Hittills har jag använt örat och lyssnat efter bludder vid justering av maxvarv, men tycker att det är ett ganska stort område på skruven som ger bludder-ljud.
Därför har jag köpt en varvtalsmätare.
I verkstadsmanualen står det att max varvtal ska vara 15500 rpm vid fullgas och obelastad motor. Ska man ta bort svärd och kopplingstrumma för att åstadkomma detta? (jag har gjort det...)

Om man ställer H-skruven för magert (dvs obelastat maxvarv blir större än 15500 rpm), så upplever jag att sågen blir svagare vid sågning.
Är det så att verkstadsmanualen anger det maxvarv, som ger bästa möjliga sågeffekt vid fullgas?

Om H-munstycket är för magert inställt så tar motorn skada. Är det för att lagren inte är dimensionerade för högre varvtal än 15500 rpm, eller är det för att luft-bränsleblandningen innehåller för lite olja för att smörja cylinderväggarna tillräckligt?

Mvh
Anders Persson

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: ons 06 okt 2021, 17:49
av Mange
Starta på ett varv ut från botten.
Justera L så den har stabil tomgång och accellererar utan tvekan.
H justerar du bäst efter prestation.
Ta varvtalsmätaren och lägc den i fruns byrolåda.
Se till att den taktar något, obelastad och går rent belastad.prova lite 5min hit o dit så märker du snart var den går bäst.
Svärd o kedja monterat.
Tändstift: CJ7y. Inget R.

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: ons 06 okt 2021, 17:58
av Andpers
Okej, då känner jag mig trygg med att den inställning på H-skruven där sågen orkar mest inte är för mager bränsleblandning för att riskera att motorn går sönder. Tack för bra svar!

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: ons 06 okt 2021, 18:19
av Mange
Taktar den obelastad med svärd o kedja monterat, går rent i stock och ger sitt bästa är det rätt.

De är inte lika, vissa ligger runt 11, andra 15 eller mer...

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: tor 07 okt 2021, 08:20
av Andpers
Tack igen för svaren. Bakgrunden till frågorna är att det känns som att min Husqvarna 238 förbrukar mindre bränsle för samma jobb.
Man kan inte alltid lita på sina upplevelser, men om det ändå är så att 238:an drar mindre bränsle för samma jobb,
så borde det bero på att 242:an är feljusterad i förgasaren. För att minska bränsleförbrukningen ska väl H-skruven strypas.
242:an har tidigare varit inställd att ha ordentligt bludder vid obelastat maxvarv, men mätning av maxvarvet visade att det då låg ganska långt under 15500 rpm.

Jag har testat att strypa H-skruven så att maxvarvet blev 15500 rpm med ganska spänd kedja, dvs kedjan gick lite trögt. Med samma inställning utan svärd och
koppling gick varvtalet upp till ca 17000 rpm. Med denna inställning upplevde jag sågen som svagare.
Jag ökade sedan H-skruven så att maxvarv utan koppling blev 15500 rpm. Med koppling och lagom spänd kedja blev maxvarvet cirka 14000 rpm. Då kändes sågen starkare.

Så är läget just nu. Nästa steg blir att försöka hitta H-justeringen där sågen känns starkast.

Mvh
Anders

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: tor 07 okt 2021, 08:59
av Norrmann123
Varvtal på 17.000 rpm måste man vara forsiktig med. Några få sekunder kan gå bra men inte nån längre tid. Det kan skada motorn, i värsta fall blir det "pang" og vevstaken kommer ut igjenom vevhuset. Man vet aldrig hur mycket det tål innen det går åt hel....

Min 50cc Echo har en servicemanual som varnar om for högt varvtal. Den rekomenderar max 14.000 rpm. obelastat.
Se sidan 7-8:

http://www.echojapan.cz/wp-content/uplo ... -501SX.pdf

Justera sågen med varvtalsräknaren til ex. 13.000 -13.500 rpm obelastat, ock se om den blir starkara när du sågar i en stock då.

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: tor 07 okt 2021, 09:10
av Mange
Varvtal sågen presterar bäst varierar.
Ställ den där den skär bäst orkar bra och går rätt.

Både 238 och 242 har HDA.
De drar inte mycket än i värsta fall.
Du har inte tomt i kombidunken näf det är kväll.

En rätt justerad såg använder sitt bränsle bättre och orkar mer samt håller bättre = mer ekonomiskt och tidseffektivt.
Snålställt orkar mindre, mer risk nåt skadas, allt tar längre tid... inte värt det för 1/3 dl soppa i timmen. Den kör du in snappt om sågen går rätt.
Och skulle det gå varmt som det oftast gör när deg är snålställt kostar det 3st 25l dunkar bränsle.
Så... Snålkör inte, det är dumsnålt och blir dyrare i längden.

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: tor 07 okt 2021, 11:09
av Williamm
Andpers skrev:Tack igen för svaren. Bakgrunden till frågorna är att det känns som att min Husqvarna 238 förbrukar mindre bränsle för samma jobb.
Man kan inte alltid lita på sina upplevelser, men om det ändå är så att 238:an drar mindre bränsle för samma jobb,
så borde det bero på att 242:an är feljusterad i förgasaren. För att minska bränsleförbrukningen ska väl H-skruven strypas.
242:an har tidigare varit inställd att ha ordentligt bludder vid obelastat maxvarv, men mätning av maxvarvet visade att det då låg ganska långt under 15500 rpm.

Jag har testat att strypa H-skruven så att maxvarvet blev 15500 rpm med ganska spänd kedja, dvs kedjan gick lite trögt. Med samma inställning utan svärd och
koppling gick varvtalet upp till ca 17000 rpm. Med denna inställning upplevde jag sågen som svagare.
Jag ökade sedan H-skruven så att maxvarv utan koppling blev 15500 rpm. Med koppling och lagom spänd kedja blev maxvarvet cirka 14000 rpm. Då kändes sågen starkare.

Så är läget just nu. Nästa steg blir att försöka hitta H-justeringen där sågen känns starkast.

Mvh
Anders

15500 känna som maxvarvet man absolut inte ska överskrida. Jag Fyrtakter7bluddrar den en aning obelastad som den är nu?
Jag får en känsla av att ca 14000 är lagom obelastad som maxvarv på den med lagom spänd svärd och kedja. Inte mer än det. Men jag har aldrig kollat mina sågar med varvmätare.

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: tor 07 okt 2021, 15:37
av Mange
Vissa ligger på 12000 eller mindre, andra 15000 eller mer.
ALLA är olika när de presterar som bäst.

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: tor 07 okt 2021, 17:17
av Williamm
Mange skrev:Vissa ligger på 12000 eller mindre, andra 15000 eller mer.
ALLA är olika när de presterar som bäst.

Det stämmer.

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: tor 07 okt 2021, 20:07
av Andpers
Nu har jag justerat, mätt varvtal och provkört. Tyvärr hade jag bara en ca 60 cm lång 30 cm diameter grankubbe tillgänglig, så det kunde inte bli en genomgrundlig testning.
Sågen har tidigare legat på cirka 11000 rpm max varvtal med svärd monterat. Vid den inställningen upplevde jag den som jämförelsevis seg idag.
Mer än 13000 rpm så hördes inget bludder och man kunde märka att sågen inte riktigt orkade när man tryckte på svärdet hårt mot grankubben.
Så jag stannade vid cirka 12500 rpm, där man hörde tydligt bludder och sågkraften inte vek ner sig trots hårt tryck med svärdet mot grankubben.

Kan också nämna att sågen köptes som ett reservdelsobjekt, så jag har micklat med förgasaren bland mycket annat för att få igång sågen.
Det vill säga 11000 rpm var ingen inställning från auktoriserad verkstad.

Tack för all hjälp och tips!

Mvh
Anders

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: tor 07 okt 2021, 22:28
av Williamm
Andpers skrev:Nu har jag justerat, mätt varvtal och provkört. Tyvärr hade jag bara en ca 60 cm lång 30 cm diameter grankubbe tillgänglig, så det kunde inte bli en genomgrundlig testning.
Sågen har tidigare legat på cirka 11000 rpm max varvtal med svärd monterat. Vid den inställningen upplevde jag den som jämförelsevis seg idag.
Mer än 13000 rpm så hördes inget bludder och man kunde märka att sågen inte riktigt orkade när man tryckte på svärdet hårt mot grankubben.
Så jag stannade vid cirka 12500 rpm, där man hörde tydligt bludder och sågkraften inte vek ner sig trots hårt tryck med svärdet mot grankubben.

Kan också nämna att sågen köptes som ett reservdelsobjekt, så jag har micklat med förgasaren bland mycket annat för att få igång sågen.
Det vill säga 11000 rpm var ingen inställning från auktoriserad verkstad.

Tack för all hjälp och tips!

Mvh
Anders

Det låter bra!

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: fre 08 okt 2021, 14:41
av anersimyra
Maximalt rusvarv obelastad såg med skärutrustning anges till 15500 respektive 9900 för belastad såg men det har varierat något mellan årsmodellerna..👍🙂

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: fre 08 okt 2021, 21:34
av Mange
Oftas anges varvtalet de har vid max effekt samt rusvarv.
Inte vanligt att de presterar bäst vid dessa varv.
Sågar presterar olika om du tar 5 likadana.

Re: Frågor om justering av förgasarens H-skruv

Postat: lör 09 okt 2021, 16:58
av Fredi
Jo jag har t.ex 2 st 242:or, båda årsmodell 1997 och båda ungefär lika mycket körda. Men visst märks det skillnad på dom när man sågar med dem. Och aldrig har jag funderat på något varvtal vid justering, skit samma vad den tar för varv bara den drar bra när man belastar den. Örat och hur det känns vid kap är bästa metoden vid justering tycker jag.