tor 07 okt 2021, 07:20#730657
Tack igen för svaren. Bakgrunden till frågorna är att det känns som att min Husqvarna 238 förbrukar mindre bränsle för samma jobb.
Man kan inte alltid lita på sina upplevelser, men om det ändå är så att 238:an drar mindre bränsle för samma jobb,
så borde det bero på att 242:an är feljusterad i förgasaren. För att minska bränsleförbrukningen ska väl H-skruven strypas.
242:an har tidigare varit inställd att ha ordentligt bludder vid obelastat maxvarv, men mätning av maxvarvet visade att det då låg ganska långt under 15500 rpm.
Jag har testat att strypa H-skruven så att maxvarvet blev 15500 rpm med ganska spänd kedja, dvs kedjan gick lite trögt. Med samma inställning utan svärd och
koppling gick varvtalet upp till ca 17000 rpm. Med denna inställning upplevde jag sågen som svagare.
Jag ökade sedan H-skruven så att maxvarv utan koppling blev 15500 rpm. Med koppling och lagom spänd kedja blev maxvarvet cirka 14000 rpm. Då kändes sågen starkare.
Så är läget just nu. Nästa steg blir att försöka hitta H-justeringen där sågen känns starkast.
Mvh
Anders