sön 03 okt 2021, 14:54#730166
Provade att trycka med jordad mejsel där tändkabeln såg misstänkt ut i fredags kväll. Visade sig lätt att få mycket gnistor där på det viset! Föga förvånande ville sågen dö samtidigt, faktiskt är jag snarare förundrad över att den kunde gå så pass bra som den gjorde.
Igår begåvades den med en "ny" bättre begagnad tändkabel och vid provstarten startade den på andra rycket! Nu går den fint
Verkar inte reagera på att bli vänd lite hur som helst på tomgång heller vilket jag tolkar som att det inte är akut att byta packboxar heller.
Dödarsladden ser fin ut och ligger fint i urtaget i kåpan.
Jag är i sanning imponerad över att en snart 50 årig såg kan gå så bra. Jag tror knappt den varit använd de senaste 30 åren eller så. Det kan nog vara så att den aldrig behövt några större reparationer. Definitivt en "keeper", i alla fall för mig som bara kommer att använda den lite då och då på fritiden. Efter några timmars arbete med den blir jag mäkta imponerad över de som mäktade med att jobba med en sådan tung klump på heltid år ut och år in då när det begav sig. Men, det är klart, då när den var ny tyckte man väl att det var en fantastiskt nätt och smidig maskin jämfört med 12 kg bestarna som var bara några år tidigare på 60-talet. Tanken hissnar!
Och stort tack än en gång för alla goda råd från alla engagerade!!!