Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

151 inlägg 20510 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Williamm  
#735157
Sonny Nilsson skrev:Bra fråga! Har också funderat kring hur det egentligen är tänk att vara. Det finns ingen backventil för bränslet i luftslangen så det är alltså helt fritt där. Placeringen av luftningsgenomföringen i tanken är nära sidan där bränsle fylls på. Jag (med min korta erfarenhet av sågning) tänker att när man sågar i liggande läge så är det väl i princip alltid sidan med bränslelocket som är vänt uppåt. Och därmed är i vart fall placeringen av luftningsgenomföringen hyfsat bra då den kommer vara högt placerad i tanken vid liggande läge. Jag har i vart fall aldrig tänkt på något bränsleläckage.

Kanske kan någon annan säga med säkerhet om det är tänkt att vara så här? Kan det ha varit någon typ igensatt filter som jag feltagit helt för en propp!? 🤔😊

Det som du tror är en propp eller igensatt filter är en typ av backventil. luft kommer in men inge bränsle ut.,
Men du bör inte får några större problem med läckage tror jag.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

totte  
#735158 Det där är lite olika för olika sågar. Somliga har en backventil, andra har bara ett filter, oftast i metall. En del äldre sågar har bara en slang som går in en båge och i t ex ut under kopplingskåpan genom nåt litet hål. I ditt fall var det nog ett filter eller backventil. Såna kan ofta bli täta med tiden och då blir det vacuum i tanken.

Såg just att William hann före mig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735160 Det ska sitta en backventil där som låter lufg sugas in. En fjäderbelastad kula.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#735271 Jag filade upp kedjan idag inför nästa sågpass och passade då på att ta några foton på luftningsslangen som var uppe för diskussion nu senast. På bifogade bilder ser ni hur tankluftningsgenomföringen och slangen är placerad/dragen på min 444:a. Slangen går alltså upp i en båge över förgasaren och dess öppna ände är fixerad i position. Har markerat med pilar dels tankluftningsgenomföringens position samt i den andra bilden var den öppna änden slutar. (Fler bilder på dessa delar lösa avmonterade från sågen finns i tidigare inlägg)

Sen vill jag passa på att ta tillbaka det jag skrev igår om att tanklocket (och denna sidan av tanken) antagligen nästan alltid kommer vätta uppåt vid sågning i liggande läge. Kom sen att tänka på om man sågar i liggande läge men med sågen uppsträckt över huvudhöjd så kommer ju högst sannolikt tanklockssidan vätta nedåt. I detta fallet kommer dock luftningsslangens dragning göra att den öppna änden kommer befinna sig i ett högt läge. Jag tycker i vart fall att det känns som placering av tankluftningsgenomföringen slang+ är genomtänktför att bensin inte ska läcka ut. Och detta även i fallet om man som jag borrar ut backventilen. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735272 Slangen sitter i en formgjuten slangbit mobterad i tanken.
Mellan dem sitter ventilen normalt sett.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Williamm  
#735284
Sonny Nilsson skrev:Sen vill jag passa på att ta tillbaka det jag skrev igår om att tanklocket (och denna sidan av tanken) antagligen nästan alltid kommer vätta uppåt vid sågning i liggande läge. Kom sen att tänka på om man sågar i liggande läge men med sågen uppsträckt över huvudhöjd så kommer ju högst sannolikt tanklockssidan vätta nedåt. I detta fallet kommer dock luftningsslangens dragning göra att den öppna änden kommer befinna sig i ett högt läge. Jag tycker i vart fall att det känns som placering av tankluftningsgenomföringen slang+ är genomtänktför att bensin inte ska läcka ut. Och detta även i fallet om man som jag borrar ut backventilen. 😀

Du får snarare ta till baka det du skrev nu. Det stämmer men man ska inte såga med sågen över axelhöjd. Men när man kvistar ovansidan av stammen så hamnar sågen i bland med tanklocket nedåt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#735297 Haha, jag tar tillbaka allting! 😀 Jag lär mig mycket genom utbytet här! 👍 Jag presenterar mina teorier och funderingar (som nybliven motorsågsrenoverare samt huggare) och så räknar jag kallt med att ni säger emot eller lägger till mer erfarenhet i området. Det är precis så här det ska funka!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735330 Istället för ventilen kan man ta en grovt gängad skruv som tillåter luft passera men hindrar vätska.
Jag brukar sätta det i slangen som går över förgasaren i ändan mot tanken.
Skulle det inte funka så ser man det då bränslet leds i slangen bort mot andra sidan. Där blir det då fuktigt av bränsle. Då får man ordna en ventil så det blir rätt och tätt.
Det behöver vara tätt så man får upp det tryck som det ska vara i tanken under drift.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#735361
Mange skrev:Istället för ventilen kan man ta en grovt gängad skruv som tillåter luft passera men hindrar vätska.
Jag brukar sätta det i slangen som går över förgasaren i ändan mot tanken.
Skulle det inte funka så ser man det då bränslet leds i slangen bort mot andra sidan. Där blir det då fuktigt av bränsle. Då får man ordna en ventil så det blir rätt och tätt.
Det behöver vara tätt så man får upp det tryck som det ska vara i tanken under drift.


Tack för bra tips med grovt gängad skruv!

Men tätt för att få upp tryck i tanken säger du!? Jag trodde hela idén med tankluftningen var att man inte vill få vare sig undertryck eller övertryck i tanken? 🤔 Den stora gamechangern i det här renoveringsprojektet var ju just det att det var helt tätt i tankluftningen och åtgärden kring detta är ju det som gjorde sågen funktionsduglig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735413 Den ventil som sitter där ger stopp från tank och ut, fritt in.
Detta och bränslets rörelse i tanken ger ett litet övertryck som underlättar för bränslesystemet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#735632
Williamm skrev:
Sonny Nilsson skrev:Bra fråga! Har också funderat kring hur det egentligen är tänk att vara. Det finns ingen backventil för bränslet i luftslangen så det är alltså helt fritt där. Placeringen av luftningsgenomföringen i tanken är nära sidan där bränsle fylls på. Jag (med min korta erfarenhet av sågning) tänker att när man sågar i liggande läge så är det väl i princip alltid sidan med bränslelocket som är vänt uppåt. Och därmed är i vart fall placeringen av luftningsgenomföringen hyfsat bra då den kommer vara högt placerad i tanken vid liggande läge. Jag har i vart fall aldrig tänkt på något bränsleläckage.

Kanske kan någon annan säga med säkerhet om det är tänkt att vara så här? Kan det ha varit någon typ igensatt filter som jag feltagit helt för en propp!? 🤔😊

Det som du tror är en propp eller igensatt filter är en typ av backventil. luft kommer in men inge bränsle ut.,
Men du bör inte får några större problem med läckage tror jag.


Det som jag trodde var en propp och borrade upp och pillade ut från nedre luftningsslang var de facto en propp. Det kan jag konstatera efter att idag fått tag på reservdelar till tankluftningen. I bifogade bilder ser ni hur en backventil i tankluftningen på en Husqvarna 444 ser ut. Backventilen är alltså i metall och som Mange påpekade är denna mycket riktigt placerad mellan nedre och övre luftningsslang. Den här delen saknades alltså på min maskin när jag inhandlade denna på loppis.

Kul att man som rookie kan lära även en erfaren Huggmästare något! 😉

Ska bli intressent att provköra 444:an med denna backventil monterad och se om det eventuellt kan förbättra något kring det här med att maskinen ibland vill stanna.

Trevlig helg!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735654 Var där en propp i och ventilationen inte funkar so kan det klart påverka.
Vicka sågen i sidler några ggr innan uppstart spar ett par drag vid kallstart.
Gott knep ibland..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735655 Inte var dag man blir kallad rookie! Men det slickar jag i mig. Jag är ju ung o vacker så det passar bra.
Hehe..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#735659
Mange skrev:Inte var dag man blir kallad rookie! Men det slickar jag i mig. Jag är ju ung o vacker så det passar bra.
Hehe..


Du missuppfattade något. Jag syftade på mig själv som rookie (inom motorsåg) och den erfarna Huggmästaren är ju William! 😄

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735661 Jahaja, då får jag nöja mig med ung o vacker!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).