www.chainsawcollectors.se
anersimyra skrev:Noruega skrev:Fasen vilken rolig och intressant tråd!
Hamnade här just för att jag köpte två 444sg och en 44 Practica igår, och tänker givetvis försöka få igång iallefall en 444sg och 44an att börja med.
Sågarna har stått i många år och är långt från kompletta plus väl använda, så vi får se hur det går.
Reservdelar till dessa, vart hittade du delar? Har du använt mestadels originaldelar, eller även eftermarknads.
Tack för en interessant tråd!
/Kjelle
Det var inte så mycket som behövde inhandlas mer än nya membran till förgasarna och bränsleslangar som finns i original. Den ena practican läckte i tankavluftningen för oljetanken som är placerad i överkant på vänster motorhalva. Den slutade dock läcka efter att ha fått sig ett dieselbad i några dygn. Bensintanklock finns att köpa men oljetanklock hittade jag ingenstans. Jag hann för övrigt att beställa ny tankavluftning (Husqvarna original) men den passade inte till practican som har avluftningen på vänster motorhalva. I satsen ingick förutom nytt avluftningsfilter en saxpinne och var det filtret ska sitta har jag ännu inte kollat. Men har du läckage på avluftningen på 444:an så ska det passa på den, det är då bara att ”hojta till” så skickar jag mot inköpspris och porto. Den passar för övrigt på 44:an såvida din 44:a inte har avluftningen uppe på motorhalvan. Kolvringar var inga problem att hitta men kolvar kunde min ÅF inte skaffa fram. Jag hittade dock några helt nya original på nätet men avstod då priset var åt det fantasifulla hållet. Annars kan man hitta en del oanvända originaldelar på tradera till 44/444..🙂👍
Noruega skrev:Ah så det är egentligen bara armesågarna som har plasttank, tack!
Min 44practica har plast som du skriver.
Dom började väl göras 1979 vill jag minnas att ha läst, men när slutade dom produktionen av 444?
/Kjelle
Mange skrev:Några 44 med handtagsvärme har jag inte sett, inte info om dem heller.
Mange skrev:444 är nog sista monterade 1984.
44 1988-89 tror jag. Men de flesta på export.
86-88 hittar man mer sällan.
Har du serienummer på dina?
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... hp?t=28145
anersimyra skrev:Mange skrev:Några 44 med handtagsvärme har jag inte sett, inte info om dem heller.
Var det inte du som la in en bild på en helt orange 44:a på chainsawcollector? På den 44:an finns i vart fall en synlig sidoplatta på bakre handtaget. Hur som helst så gick inte värmen att ha påslagen vid regn då man fick rejäla stötar i händerna..⚡️⚡️⚡️⚡️😳
Mange skrev:anersimyra skrev:Mange skrev:Några 44 med handtagsvärme har jag inte sett, inte info om dem heller.
Var det inte du som la in en bild på en helt orange 44:a på chainsawcollector? På den 44:an finns i vart fall en synlig sidoplatta på bakre handtaget. Hur som helst så gick inte värmen att ha påslagen vid regn då man fick rejäla stötar i händerna..⚡️⚡️⚡️⚡️😳
Jo men Anders... Ser du nåt som indikerar handtagsvärme?
Det är samma typ av handtagsvärme på stort sett alla upp till 3-serien och de funkade rätt bra.
Hur du fick stötar från den vid regn eller inte begriper jag inte.