tis 28 sep 2021, 07:01#729372
Håller med helt, det har ingen praktisk betydelse. Men frågan gällde vad är orsaken?
Om toleranserna på dom nya delarna samverkar åt samma håll, dvs plussar på varandra så kan
slacket i kedjan bli avsevärt. Har råkat ut för det ibland.
Om toleranserna tar ut varandra så kan kedjespänningen kännas helt samma när man drar runt
för hand - inget slack nånstans !
Som jag förstår så är det 4 ställen på drivlinan som kan vara inblandade:
1. Rindrevets centering på kopplingstrumman. Hylsan med bommar sitter inte i centrum på kopplingen.
2. Ringdrevet själv. orunt, ojämn delning eller centrumhålet ocentrerat.
3. Kedjan. Delningen på drivlänkarna varierar, formen på drivlänkarna olika.
4. Noshjulet. Ocentrerat på lagret, tänderna olika vinkel och form.
Nåt mer ?
Som föreslogs iett inlägg: Sätt ihop delarna utan kopplingskåpa, med brickor på svärdsbultarna, spänn kedjan och mät om ringdrevet kastar vid rotation. Färgmärk kedja och svärd, ringdrev och noshjul (om det går) och räkna hur många DL som går mellan varje slack på kedjan. Kommer slacken på samma ställe på kedjan varje varv ? Eller kommer slacket på samma ställe på ringdrevet eller slackar det på samma ställe på
noshjulet ? Eller flyttar slacket på sigefter några varv, ta då en paus !
Kan du ta nån bild + räkna drivlänkarna och drevens kuggantal !!