Motorsåg och handhållet

Ihopbeckad vegsågolja

44 inlägg 6936 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ihopbeckad vegsågolja

fri  
#728096
r93 skrev:Torkar rapsolja ihop med? Om det får stå?

Ja, svärd och kjedja kan torka ihop men det löser sej enklast med ett par dutt 5-56 om man inte vill dieselbada kjedjan.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

anersimyra  
#728098 Att dagens vegoljor stelnar över natten håller jag inte med om såvida det inte varierar mellan märkena. Den senaste 20 litersdunken som jag körde upp använde jag till en Dolmar 7910 respektive 4605, en HVA 550, en sthil 261, en HVA 346 och en HVA 540i. De jag använder mest är HVA 550 och 261:an och de andra kan bli stående veckovis men den vegolja som jag använde stelnade inte på ett märkbart sätt..🤔

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

totte  
#728261
r93 skrev:Torkar rapsolja ihop med? Om det får stå?


För ett par dagar sen startade jag en såg som stått ett år. Kedjan var fastklibbad i svärdet. Sprayade med WD-40, bände loss med en smal mejsel och efter en liten stund kunde jag tvinga runt kedjan och efter några varv så var den helt loss. Sen fungerade smörjningen utan problem.

Så rapsen kan alltså torka något, men det tar lång tid och det verkar inte stelna inuti pumpar och kanaler, bara där luften kommer till. Sågar som hade stått sen i maj i år var inga problem alls nu, 4 månader senare.

Sålunda: Använder man sin såg en gång om året eller mer sällan så skall man nog köra mineralolja. Används sågen lite nu och då så är det inga problem med rapsen.

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Sne4  
#728284 Kan instämma helt i detta gällande rapsoljan. Under ett år har jag inte sett något problem. Över ett år så blir det problem med att kedjan klistrar fast. Jag kör likt Totte smal skruvmejsel efter att ha släppt på kedjespännongen samt någon universal spray när det inträffar. När noshjulet snurrar som det ska och flödet från pumpen är kontrollerat, samt hålet till smörjspåret är fritt så är det klart. Har dock aldrig varit något mer problem än klistrig kedja och nosdrev fastklistrat.

Sista tanken när den ställs var meningen att köra mineralolja, men sedan hann jag visst inte ut i skogen och minnet är bra men kort...
Har tyvärr inte hänt bara en gång om jag säger som så..

Inga problem med pump och kanaler än så länge dock trots att jag nog tror att en såg stått i åtminstone 2 år.

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728331 Min yngstes R14 har stått några år och satt inte fast. Har inte sett nån fastna på mina såg fast de stått olika länge fler år som längst.
Det kan ha med olika temp och olika oljor att göra kanske?

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

totte  
#728340
Mange skrev:Det kan ha med olika temp och olika oljor att göra kanske?


Kan vara så. I varje fall verkar det som att om rapsen torkar så är det inget som ens kan jämföras med det elände som en del av de s k biooljorna ställer till med, med igensatta kanaler och förstörda pumpdrev.

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

anersimyra  
#728347 Det är ju en intressant fråga för skogsforum att utreda genom att helt enkelt fråga Sthil och HVA..😃👍

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Sne4  
#728349
Mange skrev:Min yngstes R14 har stått några år och satt inte fast. Har inte sett nån fastna på mina såg fast de stått olika länge fler år som längst.
Det kan ha med olika temp och olika oljor att göra kanske?

Helt sant, detta borde påverka oxidationen av oljan. I mitt fall så används normalt Lidl olja. Temperatur varierar mellan uppskattningsvis 16 som lägst sommartid och 25 grader vintertid som högst.

Avatar Fallback

Re: Ihopbeckad vegsågolja

zzzack  
#742535 Jag ska avverka runt en stuga som har brunn på tomten, till på köpet så är det ett vattenskyddsområde så nån vegolja måste det bli. Det låter ju som att rapsoljan är ett alternativ att testa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Erre  
#742538 Rapsolja alla dagar i veckan. 👍

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

JohnDeere1910G  
#743081 kör me husqvarnas mineralkedjeolja då kan sågen stå flera månader och beckar inte ihop

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743113 Samma för mig men jag kör rapsolja.

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Toob  
#797333 Rapsolja ? är det den för mat då?

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797335 Japp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).