Motorsåg och handhållet

Ring eller stjärndrev ms661?

6 inlägg 1877 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ring eller stjärndrev ms661?

hannes_ohman  
#727295 Jag har precis köpt en ms661 som kom med 1,3mm stjärndrevs-kopplingstrumma (ska i huvudsak klyva).
Men vill även kunna köra 1,6 kedja och måste då komplettera med en annan trumma. Då är valet: en 1,6mm stjärndrev eller ringdrevstrumma. Ringdreven verkar man kunna köra både 1,3 och 1,6 med utan att behöva byta hela trumman varje gång.. men har dålig koll på detta, vad är för och nackdelar här? finns det ng nackdel med att köra ringdrev bara och helt skippa stjärndrevet, även vid klyvning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ring eller stjärndrev ms661?

Williamm  
#727297
hannes_ohman skrev:Jag har precis köpt en ms661 som kom med 1,3mm stjärndrevs-kopplingstrumma (ska i huvudsak klyva).
Men vill även kunna köra 1,6 kedja och måste då komplettera med en annan trumma. Då är valet: en 1,6mm stjärndrev eller ringdrevstrumma. Ringdreven verkar man kunna köra både 1,3 och 1,6 med utan att behöva byta hela trumman varje gång.. men har dålig koll på detta, vad är för och nackdelar här? finns det ng nackdel med att köra ringdrev bara och helt skippa stjärndrevet, även vid klyvning?

Du kan köra 1,3 och 1,6 på samma drev så länge det är samma delning. Men ringdrev är bäst på det stora hela. (billigare att byta ringdrev när det blir slitet, och skonsammare mot länkarna om kedjan hoppar av)

Användarvisningsbild

Re: Ring eller stjärndrev ms661?

hannes_ohman  
#727303 Trodde också att jag skulle kunna köra på samma drev men vinkeln/djupet på stjärndrevet är tydligen olika på 1,3 och 1,6, tog in den till stihl verkstad och de fick inte heller det att funka, tillslut kollade dem upp det och det är två seprata stjärndrev för 1,3 och 1,6 (här kan man se de två olika: https://www.logosol.se/store/reservdela ... servdelar/).
Men inga egentliga nackdelar med ringdrev? man undrar ju varför stjärndrevet ens används om man man måste hålla på att byta trumma!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ring eller stjärndrev ms661?

Williamm  
#727307
hannes_ohman skrev:Trodde också att jag skulle kunna köra på samma drev men vinkeln/djupet på stjärndrevet är tydligen olika på 1,3 och 1,6, tog in den till stihl verkstad och de fick inte heller det att funka, tillslut kollade dem upp det och det är två seprata stjärndrev för 1,3 och 1,6 (här kan man se de två olika: https://www.logosol.se/store/reservdela ... servdelar/).
Men inga egentliga nackdelar med ringdrev? man undrar ju varför stjärndrevet ens används om man man måste hålla på att byta trumma!

Då är ditt drev nog för 3/8p (även kallad 3/8 lågprofil). Stjärndrev sluttade typ alla med på 70-80-talet, men Stihl hänger kvar vid det av någon okänd orsak. Jag tror att 3/8p går in i ringdrevet för vanlig 3/8

Användarvisningsbild

Re: Ring eller stjärndrev ms661?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727319 Det brukar funka med ringdrev på alla kedjemodeller. Den bättre typen av drivning i mitt tycke då den inte är beroende av drivlänkens form (höjd/längd/bredd).
Är delning rätt så brukar det funka.

Användarvisningsbild

Re: Ring eller stjärndrev ms661?

totte  
#727362 Ringdrev är bättre i alla lägen där det går att få till sågen. Då är det enkelt och billigt att byta när drevet börjar bli slitet. På lite äldre sågar är det dessutom ofta svårt att få tag på kopplingstrumma med stjärndrev, medan ringdrev är standardgrejor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).