Motorsåg och handhållet

Husqvarna 262 xp

34 inlägg 4945 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#786604 Inte kollat slangen. Men den beter sig som att den får för lite bränsle, varvar precis som när bensinen tar slut. Går bra när den är kall.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Joakim S  
#786606
Nyborg skrev:Inte kollat slangen. Men den beter sig som att den får för lite bränsle, varvar precis som när bensinen tar slut. Går bra när den är kall.

Ok. Nu har du ju H-skruven rätt snålt. Hur går sågen med H på lite över ett varv?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#786607 Varvar inte. Får för mycket bränsle och fyrtaktar rejält.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Joakim S  
#786608
Nyborg skrev:Varvar inte. Får för mycket bränsle och fyrtaktar rejält.

Ok. Skulle nog kollat slangen först, även om jag inte tror att det är det som är problemet. Och hur sågen beter sig i sidoläge.

Sen vet jag inte vilken av 262orna detta är? Är det den som gick, eller den med paj vev? Oavsett, så borde du ha en reservförgasare att testa med.

Sen så kan det ju hända att du satt membranen fel 🤔.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#786609 Det är den som gick innan, dock har jag inte kört mycket med den sedan jag köpte den. Den går precis likadant nu som innan jag hade isär den. Kan ju prova med den andra förgasaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Joakim S  
#786610
Nyborg skrev:Det är den som gick innan, dock har jag inte kört mycket med den sedan jag köpte den. Den går precis likadant nu som innan jag hade isär den. Kan ju prova med den andra förgasaren.

👍🏻.
Testa sidoläget först bara.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#786622
Joakim S skrev:
Nyborg skrev:Det är den som gick innan, dock har jag inte kört mycket med den sedan jag köpte den. Den går precis likadant nu som innan jag hade isär den. Kan ju prova med den andra förgasaren.

👍🏻.
Testa sidoläget först bara.

Tycker den ändrar karaktär när jag vrider den, går upp och ner i varv. Är dessutom omöjlig att ställa optimalt på H-skruven. Antingen varvar den och är klen eller så taktar den för tidigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Joakim S  
#786624
Nyborg skrev:
Joakim S skrev:
Nyborg skrev:Det är den som gick innan, dock har jag inte kört mycket med den sedan jag köpte den. Den går precis likadant nu som innan jag hade isär den. Kan ju prova med den andra förgasaren.

👍🏻.
Testa sidoläget först bara.

Tycker den ändrar karaktär när jag vrider den, går upp och ner i varv. Är dessutom omöjlig att ställa optimalt på H-skruven. Antingen varvar den och är klen eller så taktar den för tidigt.

Ok. Troligtvis så drar sågen tjuvluft någonstans. Vid packboxar eller insug. Ibland vid cylindern, och det är väl där jag skulle börja, och kolla de 4 cylinderbultarna, så att de är åtskruvade.

Sen när du har sågen igång, så kan du pröva att spruta WD40 runt vid insuget, bakom svänghjul, och vid oljepumpen. Dör sågen vid ett av de specifika ställen, du har sprutat WD40, så har du hittat var läckan är.

Att trycktesta sågen orkar jag inte gå in på, då du kanske inte har utrustning för detta.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#786625 Har bytt insugspackningar och cylinderfotspackning, cylindern åtdragen. Som sagt, uppför sig likadant som innan, borde vara packboxarna då? Hur byter jag dem utan att dela sågen? Hur får jag smidigast bort oljepumpsdrevet och svänghjulet? Vill ju inte paja nåt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Joakim S  
#786629 Borde vara packboxarna ja, men jag hade sprayat först för att vara säker. Jag menar att Oljepumpsdrevet är 1 och 3/4 tum, så du skulle kunna få tag i en sådan mutter att skruva på, för att sen dra av den med avdragare.
För att få av svänghjulet brukar jag använda mig av Williamms metod. Hålla i svänghjulet med en polygrip, för att sen knacka på den lossnade muttern på vevaxeln. Försök att ha ovansidan på muttern, jäms med änden på vevaxeln. Oftast så går detta väldigt lätt, med ett par 3 knack. Rekommenderar inte att banka och slå massa gånger, då du kan kröka den gängade tappen på veven. Har för mig att Williamm skulle göra en film på detta🤔.
Skickar med IPL här, och länkar snart en film hur du får bort packboxar. På ena sidan är det väldigt enkelt då Packboxen sitter i en hållare. Rekommenderar att byta gummiringen också. Se i IPL.
Senast redigerad av Joakim S lör 31 dec 2022, 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Joakim S  
#786631


Har du en dremel eller liknande, så gör du en sån "skruvmejsel" fort. Men var försiktig så att du inte skrapar upp fickan som packboxen sitter, med skruvmejseln.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#786635 Kanske dum fråga, men kan jag spreja utan att demontera koppling och oljepump? Eller ta bort dem först och starta utan? På svänghjulssidan borde jag väl kunna spreja uppifrån? 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Joakim S  
#786636
Nyborg skrev:Kanske dum fråga, men kan jag spreja utan att demontera koppling och oljepump? Eller ta bort dem först och starta utan? På svänghjulssidan borde jag väl kunna spreja uppifrån? 😀

Det fungerar utan att demontera detta.
Jepp, uppifrån.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786639 Har du kollat och justerat bränslenålen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#786640
Mange skrev:Har du kollat och justerat bränslenålen?

Nä. Hur gör jag då?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).