Motorsåg och handhållet

Husqvarna 262 xp

34 inlägg 4855 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#726570 Har en 262:a med .325-drev, går det att byta bara drevet om jag vill ha 3/8 istället? Eller måste jag byta hela kopplingen? Har även en 262:a med trasig vevaxel, på den jag har sitter ett mässingsdrev till oljepumpen. Har sett att det även finns de med "kopplingsdriven" pump, passar båda varianterna?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

anersimyra  
#726577 Jag vill minnas att jag enbart bytte ringdrevet på min 262🤔

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

totte  
#726599 Om den har ringdrev är det bara att byta drevet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#726607 Tack för svar! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726692 262 gillar inte 3/8 så mycket, går lätt varm. Det är en stor kvistningssåg mer än fällesåg.
De har ringdrev. Oljepump är samma på kopplings drivet men oljepumpsdrev är inte det.
Jag gillar bättre vevaxeldrivet, det smörjer mer.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#727240 En fråga... Vilka vevaxlar passar till 262? Vet att jag har frågat detta innan nånstans, men hittar det inte. 154 bla tror jag att jag fick till svar. Passar den från hva 55? Hittat en sån i så fall...

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 262 xp

Jocke91  
#727241 257 och 262 har samma längd på vevstaken. 154 och 254 har lite kortare vevstake.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#727284 Passar inte då med andra ord. Tack för svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Joakim S  
#727296 Det lättaste är nog att annonsera efter en defekt 257:a. Hel såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#727299 Då har jag ju en såg till att hitta vevaxel till... ingen som vet om det finns att köpa vevaxel ny nånstans?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Joakim S  
#727300
Nyborg skrev:Då har jag ju en såg till att hitta vevaxel till... ingen som vet om det finns att köpa vevaxel ny nånstans?

Nej. Den säljer du i delar. 👍😊. Eller sparar, alltid bra att ha lite delar.

Då jag hittade en vev för någon månad sen så var det från en 257. Eller jag köpte hel såg förutom cylinder, kolv och förgasare. Men bara dämparen och veven på de här kostar en hel del på Ebay. Förgasarna gillar folk också.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#727302 Jag har som sagt en 262:a till, så denna får ligga i en låda och vänta på bättre tider...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#727310 Hittade nu en ny vevaxel på Gårdsman, kostar ju en del men verkar gå att få tag på....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Nyborg  
#786595 Har haft problem med tomgången på sågen, och även att den inte svarar på gasen ibland. Har bytt alla membran och packningar, förutom vevaxeltätningarna. L-skruven är ca 1 varv ut och H-skruven ca 3/4. Då går den bra mestadels förutom tomgången. Vrider jag ner tomgångsskruven så dör den. Vad göra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262 xp

Joakim S  
#786597
Nyborg skrev:Har haft problem med tomgången på sågen, och även att den inte svarar på gasen ibland. Har bytt alla membran och packningar, förutom vevaxeltätningarna. L-skruven är ca 1 varv ut och H-skruven ca 3/4. Då går den bra mestadels förutom tomgången. Vrider jag ner tomgångsskruven så dör den. Vad göra?

Går sågen stabilt, om du lägger den på sidorna?
Varför vill du ha ner tomgången på den? Snurrar kedjan?

Har du kollat bränsleslangen, så att den är hel?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).