Motorsåg och handhållet

Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

76 inlägg 12712 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

anersimyra  
#758653
Mr Goldfish skrev:Kanske inte är exakt rätt forum, men jag chansar. Mina 5 Ahbatterier till Makita DUC 353 Z motorsåg tog slut efter att ha kapat upp ca 40 vedkubbar av tall. Är detta normal batteriförbrukning?
Jag kör endast med Makita elverktyg, så jag förväntar mig att det krävs nya batterier lite då och då. // n'Roland

Frågan blir dessvärre lik frågan: hur långt är ett snöre då man saknar uppgiften kring dimensionen på tallen..🙂 Du kan jämföra med tex Husqvarna 540I med ett Bli 300 batteri där maximal kaptid blir runt 20 minuter i en tallstock med dimensionen 30 cm. Vid en dimension av 15 cm blir kaptiden runt 40 minuter osv.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mr Goldfish  
#758654 Jag förstår vad du menar, förutsåg att genomsnittsstockarna för vedproduktion av tall ligger på mellan 15 och 30 cm , med undantag för första och sista kubbarna, vilket ändå torde jämna ut sig.
Innan jag köpte sågen, såg jag ett exempel från en huggning där det låg ett imponerande antal stockar, men när jag nu började reflektera över batteritiden, så är antagligen snitten färre vid huggningen än kapandet av kubbar.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758702 Så är det ju. Det blir ofta tio eller skär per stock så gämföra huggning och vedkapning är nog inte riktigt rätt.
Ofta är det lättare skär i grönt virke med jämfört med ved som torkat till lite i välta.

Batterisåg i vedhantering tror jag inte på men det finns de som tror på det. Det funkar inte för mig, mitt är alltid grovt.
Elsåg har kag med provat men de blir så fasligt tunga när de ska bli lite större motorer. Batterisågen ska inte bli det så det ska bli intressant att se den konstruktionen och testa, om de nu blir nåt större med batteri.

Som jag ser det just nu med det som finns får det vara pinna bränne o kapa med batterisåg och det har jag vaggesågtill som get lite lämpligare arbetssätt för mig.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mr Goldfish  
#758715 Jo, så är det nog. Köpte ändå batterisågen för att ha på skotern (med batterierna innanför overallen) och runt sommarstugan + några vindfällen.
Var ändå tvungen att testa på vedbacken också, så nu vet jag mina begränsningar. Otroligt glad över att jag slipper värma upp med att få sågen att starta eller skruva isär den för att leta fel.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758719 Jo, det klart..
De är inte felfria för de har batteri. Som du märker. De flesta jag pratar med vill skära mer ved än maskinen vill. Man hör inte det problemet med bränslesåg.

Elmaskiner kluddar de med, oavsett kraftkäĺla.
Är det nåt som går och snurrar så finns det möjlighet att de inte gör det oavsett kraftkälla.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mr Goldfish  
#758752 Visst, så är det, men jag har tillbringat, sedan barnsben, tid med skogsgubbar som svurit och stått på knäna i blåbärsris och mekat för att "såg-jäveln" ska starta någon gång.
En kompis följde med mig till skogen ifjol med en relativt ny motorsåg. Han var sjöblöt av svett innan den startade och då hade han haft in den på service flera gånger.
Givetvis kan en massa andra saker gå fel, men bränsledrivna maskiner har så många delar som det verkar vara meningen att de ska täppas igen eller behöva justeras för att de ska fungera.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758759 Batterisåg är, enligt min erfarenhet, ypperliga sågar till rätt jobb. Inget snack om det.

Å för att återgå till Mr Goldfish grundfråga, så finns det ett antal variabler som kan spela in på driftstiden, så som
* Kedjans kondition och vasshet.
* Trädens årsringsbredd.
* Frågeställarens sågerfarenhet.
* Batteriernas kondition och laddningsgrad.
* m.m.

Att detta inverkar givetvis på hur länge en batteri kan gå utan laddning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Sne4  
#758844 De enda kommentarerna jag kan lägga till här är att batterikapaciteten Makita anger stämmer på mina batterier. -Eller åtminstone på de batterier som har gett upp, antingen på grund av någon klant glömde maskinen utomhus när det regnade eller bara pga hög ålder. De kvarvarande cellerna har haft korrekt kapacitet vid laddning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Hema  
#777977 Jag tycker 3år låter lite, de borde hålla längre.

Detta klipp tar upp företags planerade åldrande på batterierna. Dock här handlar det om cykelbatterier. Men cykelräknare är inget nytt.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777980
Hema skrev:Jag tycker 3år låter lite, de borde hålla längre.

Detta klipp tar upp företags planerade åldrande på batterierna. Dock här handlar det om cykelbatterier. Men cykelräknare är inget nytt.


Är det Husqvarnas cykelbatterier?
https://husqvarna-bicycles.com/en-se.html 😉
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

anersimyra  
#777988 Enligt min ”batterisågsmekaniker” så händer/hände det att Husqvarnas batterier inte tog laddning från originalladdaren. Men med en annan typ av laddare så kunde man ”återuppväcka” batteriet och därefter ladda med originalladdaren.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778028
Niking skrev:
Hema skrev:Jag tycker 3år låter lite, de borde hålla längre.

Detta klipp tar upp företags planerade åldrande på batterierna. Dock här handlar det om cykelbatterier. Men cykelräknare är inget nytt.

Är det Husqvarnas cykelbatterier?
https://husqvarna-bicycles.com/en-se.html 😉
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Suneland  
#778032
Niking skrev:
Niking skrev:
Hema skrev:Jag tycker 3år låter lite, de borde hålla längre.

Detta klipp tar upp företags planerade åldrande på batterierna. Dock här handlar det om cykelbatterier. Men cykelräknare är inget nytt.

Är det Husqvarnas cykelbatterier?
https://husqvarna-bicycles.com/en-se.html 😉
/Niklas


En så där där man plunkar i två tre bli300 vore nice 😀

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

hva555  
#778034 Hur mäter man planerat åldrande?

Avatar Fallback

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Hema  
#778042
hva555 skrev:Hur mäter man planerat åldrande?

Jag är inte säker på din fråga, men batterierna kommer med elektronik, som kan innehålla funktioner som räknar dagar, laddningar eller en kombination av de båda. När räknaren nått ett ett visst värde slutar enheten att fungera/ta laddning eller så påverkas kapaciteten negativt eller på något annat negativt vis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).