Motorsåg och handhållet

Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

53 inlägg 5960 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Sne4  
#725620 Tackar för alla svar.
@Mange: Helt klart att jag får göra en liten hemläxa på vad det är som gör vibrationerna jobbiga.

Jag blev smått paff när jag åkte förbi handlaren idag. Som jag förstod det så använde de som körde gräs/röjsåg 4 BLi300 batterier. Jisses. Jag skulle tro att 2 st BLi200(x) borde räcka för mig.

Det tråkiga i kråksången är ju laddningen. min +5 °C enlingt Husqvarna. Gissar jag rätt på vilka celler som troligen är i så är 0°C min temp och rek temp +10°C. Att knata hem från skogen för en förmiddagsfika och ladda batterier fungerar dock för mig till största delen, att ladda i skogen, utan att ha en bil/hytt som håller lite högre temp blir inte bra. (Påstående, rätta gärna om någon har praktisk erfarenhet)

Ingen kampanj i sikte som jag förstod på just ingetdera vare sig Stihl bensin eller husqvarna batteri. Jag kör nog en halvomvändning och ska försöka lägga beslag på en MS192:a med vad som borde vara defekt tändspole och ser om skicket på den verkar ok samt plockar igenom MS200:an med nya vibrationsdetaljer, svärd och drev medan jag funderar.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725624 Mina QC 330 laddare fungerar ner till nollan. Blir det kallare i verkstaden så får jag antingen sätta på värmefläkt när det ska laddas, eller flytta in laddarna till farstun.
/Niklas

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmhult skrev:Men gud - varför kör du inte ångdriven linkran? Det måste ju vara nån skit med den här dieseln. Koleldat ska det ju va! Egentligen var det ju ännu bättre förr med häst och yxa.

Egentligen är elmotor att gå tillbaka i tiden nästan 100 år i motorsågshistoriken.
Så om lingravarna med koleldad panna kommer i nytappning är det nog vad vi ser med sågar idag.
Det är inte negativt menat bara kallt konstaterat.

Nonkan  
Sne4 skrev:Tackar för alla svar.
@Mange: Helt klart att jag får göra en liten hemläxa på vad det är som gör vibrationerna jobbiga.

Jag blev smått paff när jag åkte förbi handlaren idag. Som jag förstod det så använde de som körde gräs/röjsåg 4 BLi300 batterier. Jisses. Jag skulle tro att 2 st BLi200(x) borde räcka för mig.

Ingen kampanj i sikte som jag förstod på just ingetdera vare sig Stihl bensin eller husqvarna batteri. Jag kör nog en halvomvändning och ska försöka lägga beslag på en MS192:a med vad som borde vara defekt tändspole och ser om skicket på den verkar ok samt plockar igenom MS200:an med nya vibrationsdetaljer, svärd och drev medan jag funderar.

Vid professionell röjning i ungskog med klinga och Husqvarna 535iFR är det inte fel med 4 st BLi300, men det är inte direkt några hemmahuggare som har det tempot i kroppen, eller intresset av att köra så hårt utan det är röjarlag som är vana vid fullt tempo, och de fakturerar förhoppningsvis sina kunder därefter. Inte standardanvändare helt enkelt. För övrigt samma typ av kund smo kör upp 100L bensin/månad, så de är vana vid att drivmedlet är en kostnad i verksamheten.

Är det inköp för liten familjegård t.ex. hade i alla fall jag börjat med ett Bli300 eller kanske 2 st Bli200X (för att få ner vikten). Som såg kanske 340i eller 540ixp. Finns ingen anledning att fläska på med många batterier innan man vet vad man själv orkar på en dag.

Fördelen med att ha många batterier är att man kan köra med de mindre laddarna (QC80 el QC250) och då kanske köpa en billigare laddare till varje batteri och ladda över natten. Då kan man bygga sig en liten snygg laddstation och ladda alla batterier på en gång utan att säkringen går.

I stort sett alla kampanjer är inställda 2021 p.g.a leveransproblem, halvledarbrist, extremt höga fraktkostnader på container och en liten pandemi som har stängt ner halva världen..

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725629 Det som utvecklats är ju batterierna och det är ju främst batterierna som idag sätter gränsen gör hur stora dagens batterisågar blir.

Detta är alltså inga problem i sig att göra t.ex. en batteridriven 90-kubikare, men ingen vill ju kånka på 25 kg batterier till denna 90-kubikare...
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
Sne4 skrev:Tackar för alla svar.

Det tråkiga i kråksången är ju laddningen. min +5 °C enlingt Husqvarna. Gissar jag rätt på vilka celler som troligen är i så är 0°C min temp och rek temp +10°C. Att knata hem från skogen för en förmiddagsfika och ladda batterier fungerar dock för mig till största delen, att ladda i skogen, utan att ha en bil/hytt som håller lite högre temp blir inte bra. (Påstående, rätta gärna om någon har praktisk erfarenhet)

Ju mindre och billigare maskin desto elakare vibrationer brukar man säga. En lite större proffsmaskin har som regel större och effektivare avvibreringselement än de mindre maskinerna. Som exempel så känns vibrationerna tydligare i mina moderna småsågar ( HVA 550/Sthil 261 ) än i min gamla HVA 394 från mitten av nittiotalet.

Användarvisningsbild

#725652 Det är skillnad på vilka vibrationer man reagerar på. Gummidämparna gillade många på tex 254.
När de fick en såg i nävarna med stålfjädrar som 262 eller 357 sparkade de bakut först..
Likaså om de höll i inte avvvibrerad elsåg.
Skärutrustning ger vibrationer som delvis lindras i avvibreringen.

Användarvisningsbild

Sne4  
#725658 Det kom många bra input till här. Summa summarum:
2st motsvarande BLi200 batterier borde räcka för min användning + minimum en laddare som fixar 80% laddning på 30min. Insåg tyvärr att min universalladdare bara fixade 6 celler.

Dock blir det som jag måste kika på vibrationer och ryck och vad mina händer tål bäst. Om man kör helmejselkedja och ska kvista en hel del så kan det hugga ganska bra trots gummiupphängning t.ex.

Jag får kolla runt och se vilka möjligheter som finns till provkörning lokalt. Låter trevligt att ingen rapporterar fallerade batterier pga regn, då har nog Husqvarna lyckats där så att man inte behöver bli ledsen pga att det inte höll för snöblask om det blir batterier i slutändan.

Apropå kommentarerna om motorer:
https://www.thedrive.com/tech/17505/the ... tery-folks
-Inte så mycket skriverier om motorerna när det gäller elbilar, numer ligger fokus på batterierna när det skrivs.

Det ska bli intressant att se vart det tar vägen med batterier på sågfronten.

TS
Användarvisningsbild

#725663 3/8Hobby/Lilla 3/8 finns det inte många mejseltandade kedjor till. Och de flesta elsåg/batterisåg/småsåg har denna delning.

Just det här med el motorn är nåt som ofta undviks att prata om för det förknippas med sånt som förbrukning, belastning, underhåll, service vilket de flesta hellre ignorerar.

Vi som är tekniskt intresserade och gillar motorer oavsett drivmedel eller typ. Det ser man i utställningar och i samlingar mm.
Sen kanske inte alla gillar höra vad vi lärt o kan om det för det stämmer inte överens med vad som för tillfället ska proklameras...

Här gick de i julas ut med att vi inte skulle laga julmat samtidigt för då drog det för mycket ström..
En spis drar inte mycket mot en 200hk elmotor... Vi ska spara små watt i att släcka o byta lampor för att förbruka mångfalt mer i bilen? Inte logiskt för mig direkt.

Största tekniska utvecklingen som hänt på elmotorn (i alla fall småmotorer i bilar o sånt vi pratar här) sista 150 åren är inte datastyrning utan att de är borstlösa, vilket gav ett stort lyft på prestanda.
Motorstyrning är bra och ger lite mer möjligheter att få ut mer av motorn på ett lämpligare sätt beroende på vad man är ute efter.
Elmotorn är energi smartare än förbränningsmotorn och har sina fördelar o nackdelar som sagt precis som allt annat.
Att motorsågens elmotor fick stiga åt sidan för förbränningsmotor på tidigt 1900'tal var ett steg framåt i utvecklingen.
Ett sätt att minska problematiken med miljö, väder, temperaturer som en motorsåg utsätts för men även kraft/kg motor.
Små motorer är el fortfarande oslagbara i kraft/kg men det kan finnas sprickor i även den finaste diamant...

Sune77  
#725664 Jag håller med Niking med att batterierna håller i 3 år, jag har upplevt ungefär samma tidsspann.

För mig som också har problem med händer och leder ( jupp 50+ reumatiker ) så uppskattar jag en batterisåg med vass kedja.
Sedan är det väl så att på Nöjessidan så vinner min Echo 7130 med hästlängder 👍 men dom gör inte samma sak hos mig.
Batterisågen har ersatt mina mindre sågar med kvistning, i första gallring, röja i diken, vid byggen mm medan jag använder Echo sågen vid fällning och adaptering vid andra gallring och uppåt samt i logosolen.

Kan för min värd inte begripa varför man måste sätta batteri och bensin som antingen eller, tycker dom kompletterar varandra alldeles utmärkt.
Batteri på dom lättare arbetena och bensin på dom tyngre, jag har sålt mina 40-45 cc motorsågar och har batterisågen för dom arbetena nu istället.

Det jag tycker är underbart med batteri är , när du inte arbetar med sågen så är det tyst och för mig med ledbesvär så är det skönt med en lättare såg.
Och för mig som har problem med leder och svär varje gång när det är lite kallare och man måste öppna det där jäkla tanklocket med tandvärk i fingrarna så bara älskar jag min batterisåg.

Användarvisningsbild

#725667 Nä. Tänka kategoriskt funkar inte och man får prova o se vad man gillar till det man gör.
Jag har provat och vet det är inget för mig i det jag kör i, det lilla jag kör.

Sune77  
Mange skrev:Nä. Tänka kategoriskt funkar inte och man får prova o se vad man gillar till det man gör.
Jag har provat och vet det är inget för mig i det jag kör i, det lilla jag kör.

Så är det, vi är alla olika och var och en får prova och se vad det är som passar för en själv.
man kan ta råd av andra men sedan får man känna sig för vad som täcker det behovet man har.

Tänk vad livet vore tråkigt om det bara fanns personer som tyckte och tänkte lika

Användarvisningsbild

#725679 Håller med.
Det är klokt o lyssna, läsa och sen prova för att bilda en egen uppfattning om det mesta.
Sådan rutin ger oftast ett bra resultat man står sig gott på.

Emil83  
#725684 Nu har jag inte läst så mycket i denna tråd men angående hur batterier och batterimaskiner håller så är jag grymt imponerad av min skruvdragare. Det är en festool som var 5 år gammal när jag tog med den på en resa med segelbåt till Västindien. I början av resan råkade den bli liggandes i saltvatten ett dygn. Det ena batteriet slutade fungera ett tag efter detta men maskinen och det andra batteriet fungerar fortfarande klockrent nu fyra år senare. Resan var ett åt lång och maskinen blev aldrig rengjord då eller efter. Den levde alltså på en liten segelbåt under ett år, allt var helt saltindrängt under det året! Undrar hur en bensinmotorsåg hade mått med den behandlingen?

Användarvisningsbild

Mr Goldfish  
#758649 Kanske inte är exakt rätt forum, men jag chansar. Mina 5 Ahbatterier till Makita DUC 353 Z motorsåg tog slut efter att ha kapat upp ca 40 vedkubbar av tall. Är detta normal batteriförbrukning?
Jag kör endast med Makita elverktyg, så jag förväntar mig att det krävs nya batterier lite då och då. // n'Roland

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).