SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

163 inlägg 31604 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728462
knaggen skrev:
Niking skrev:Har man väl testat en bra batteriröjsåg, typ 535i FR eller (troligtvis) en FSA 135, så vill man nog inte gå tillbaks till bensindrift!
/Niklas

Okej hur klarar en batteri röjare min kriterier.
1.skall minskat kunna klara 4 tråds huvod med 4x25 cm trådar=50cm tråd
2. Skall mint klara meterhögt gräs model dikes gräs.
3. Skall klara minst 500 meter
Hur löser du det.


1 Varför inte en tvåtrådig variant eller ännu hellre en treudd?
2 Varför vänta tills det blir segt och meterhögt. Tar du det tidigare, fordras betydligt mindre kraft i maskinen.
3 För några dagar sedan var det ju 8 km, men nu kryper visst sanningen fram...
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728463
knaggen skrev:
Niking skrev:Har man väl testat en bra batteriröjsåg, typ 535i FR eller (troligtvis) en FSA 135, så vill man nog inte gå tillbaks till bensindrift!
/Niklas

Okej hur klarar en batteri röjare min kriterier.
1.skall minskat kunna klara 4 tråds huvod med 4x25 cm trådar=50cm tråd
2. Skall mint klara meterhögt gräs model dikes gräs.
3. Skall klara minst 500 meter
Hur löser du det.

Eftersom det ännu inte finns någon batterimaskin som är lämplig för det beskrivna objektet så får man helt enkelt köra med sin bensinmaskin.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728465 Jag hoppas på att få ett uppdrag som gäller röjning av ca 1 ha drygt manshög vass med ett stort inslag av gräs av olika slag som är dryga metern högt. Om jag kan ordna med laddning på ett enkelt sätt så tänkte jag nämligen använda mig av min batterisåg.. :-bd :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

tallen100  
#728468
anersimyra skrev:Jag hoppas på att få ett uppdrag som gäller röjning av ca 1 ha drygt manshög vass med ett stort inslag av gräs av olika slag som är dryga metern högt. Om jag kan ordna med laddning på ett enkelt sätt så tänkte jag nämligen använda mig av min batterisåg.. :-bd :ymparty:

Ta med ett elverk som får stå och puttra under dagen, enkelt så in i vassen 🤔 👍

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728471
Niking skrev:
knaggen skrev:
Niking skrev:Har man väl testat en bra batteriröjsåg, typ 535i FR eller (troligtvis) en FSA 135, så vill man nog inte gå tillbaks till bensindrift!
/Niklas

Okej hur klarar en batteri röjare min kriterier.
1.skall minskat kunna klara 4 tråds huvod med 4x25 cm trådar=50cm tråd
2. Skall mint klara meterhögt gräs model dikes gräs.
3. Skall klara minst 500 meter
Hur löser du det.


1 Varför inte en tvåtrådig variant eller ännu hellre en treudd?
2 Varför vänta tills det blir segt och meterhögt. Tar du det tidigare, fordras betydligt mindre kraft i maskinen.
3 För några dagar sedan var det ju 8 km, men nu kryper visst sanningen fram...
/Niklas

Det är fortfarande 8 mil som röjs som är styrt av kontrakt och på vilken tid det skall göras har skrivit det tidigare i tråden.
Har även skrivit att treudd är uteslutet pågrund av brandrisk.
2 råd det går för sakta då kan man lika bra hyra in en 🐐 som gör jobbet.
Och gräset är fortfarande runt metern högt och man kommer med en 560 ca 500 meter på en tank så det är dom kriterierna som jag vill ha på en batteri röjare eller är det rent hobby för lite lättare röjning i fint golf gräs.

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728472
anersimyra skrev:Jag hoppas på att få ett uppdrag som gäller röjning av ca 1 ha drygt manshög vass med ett stort inslag av gräs av olika slag som är dryga metern högt. Om jag kan ordna med laddning på ett enkelt sätt så tänkte jag nämligen använda mig av min batterisåg.. :-bd :ymparty:

Det Röjer man på mindre än en dagmen en riktig röjare och 4 tråd.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728483
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Jag hoppas på att få ett uppdrag som gäller röjning av ca 1 ha drygt manshög vass med ett stort inslag av gräs av olika slag som är dryga metern högt. Om jag kan ordna med laddning på ett enkelt sätt så tänkte jag nämligen använda mig av min batterisåg.. :-bd :ymparty:

Ta med ett elverk som får stå och puttra under dagen, enkelt så in i vassen 🤔 👍

Ha ha, jag tittade faktiskt nyss på ett billigt elverk från biltema.. 🤣 jag räknar med att ca 3-4 liter 95 borde räcka gott och väl för att ladda det som behövs för ett dagsverke.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728484
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Jag hoppas på att få ett uppdrag som gäller röjning av ca 1 ha drygt manshög vass med ett stort inslag av gräs av olika slag som är dryga metern högt. Om jag kan ordna med laddning på ett enkelt sätt så tänkte jag nämligen använda mig av min batterisåg.. :-bd :ymparty:

Det Röjer man på mindre än en dagmen en riktig röjare och 4 tråd.

Nej, det gör varken den där man eller du.. 😎

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

johan eriksson  
#728485 Kört som mest 2500-3000m2 gräs på en och samma dag, kommer inte ihåg tidsåtgången men skulle gissa 3-4h. Gick åt 6,5L bensin i min Husqvarna 165 som hade fyrtrådshuvud, släppte bara gasen när det var dags att mata ut tråd eller tanka.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728489
johan eriksson skrev:Kört som mest 2500-3000m2 gräs på en och samma dag, kommer inte ihåg tidsåtgången men skulle gissa 3-4h. Gick åt 6,5L bensin i min Husqvarna 165 som hade fyrtrådshuvud, släppte bara gasen när det var dags att mata ut tråd eller tanka.

1 hektar gräs grejar man på ett dagsverke, men vass med hög gräsandel är fullständigt omöjligt att röja med tråd. Det enda som fungerar bra är en åttatandad gräsklinga eller en vanlig röjklinga då till och med en treudd storknar när vass och gräs bildar en tjock vattenmättad matta..💦💦🙂

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

tallen100  
#728494
anersimyra skrev:Ha ha, jag tittade faktiskt nyss på ett billigt elverk från biltema.. 🤣 jag räknar med att ca 3-4 liter 95 borde räcka gott och väl för att ladda det som behövs för ett dagsverke.

Ungefär något sånt här, fast med röjare istället och utan sladd?😁
JensSkoog - Roliga bilder
🤣 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728496
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Ha ha, jag tittade faktiskt nyss på ett billigt elverk från biltema.. 🤣 jag räknar med att ca 3-4 liter 95 borde räcka gott och väl för att ladda det som behövs för ett dagsverke.

Ungefär något sånt här, fast med röjare istället och utan sladd?😁
JensSkoog - Roliga bilder
🤣 🤣 🤣 🤣
. Ja, nästan..🙂 men jag räknade alldeles för högt på bensinförbrukningen då jag enbart kommer att behöva köra elverket under någon timma under dagen..💨⚡️⚡️ 😀

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728525 Har sett de körde vass med röjsågsklinga till takläggning. Nån båge framtill som förde det med sig..

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728531 Ja, det går nog att fixa till en sådan båge för den händige. Men jag tror inte Husqvarna har en sådan båge i sortimentet. 😎
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

tallen100  
#728535
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Ha ha, jag tittade faktiskt nyss på ett billigt elverk från biltema.. 🤣 jag räknar med att ca 3-4 liter 95 borde räcka gott och väl för att ladda det som behövs för ett dagsverke.

Ungefär något sånt här, fast med röjare istället och utan sladd?😁
JensSkoog - Roliga bilder
🤣 🤣 🤣 🤣
. Ja, nästan..🙂 men jag räknade alldeles för högt på bensinförbrukningen då jag enbart kommer att behöva köra elverket under någon timma under dagen..💨⚡️⚡️ 😀

Tänk om det blir såhär...😃
tallen100 - limerickar

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).