SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

163 inlägg 31344 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728334
Mange skrev:
Niking skrev:
Mange skrev:Att ha råd med maskin eller ej är kanske inte det stora. Det är väl mer summan som ska fran i förhållande till vad den ger många hickar på efter vad jag ser.
Väljer de mellan en 35cc såg och batterimaskin så skiljer priserna en hel del om man ska nytta dem lite mer men vid få tillfälle.
Produktval är krångligt att få till riktigt bra.


Om du kollar Husqvarnas riktpriser på batterimaskiner (tool only) och motsvarande bensinare, så blir batterimaskinerna ofta en bit billigare i inköp.

Det är alltså batterier och laddare, som kostar extra i inköp, men som sedan nästan blir gratis i drift. Så har du väl tagit dig över den barriären, så blir det relativt billigt att utöka maskinparken med fler kompatibla batterimaskiner. 👍
/Niklas

Ja du säger det hela tiden.
Men det hjälper inte den stackaren som står där och vill ha en produkt inte två, eller fem andra.
Hur något dyrare blir billigare för man kan köpa till mer grejer hjälper nog inte honom i hans produktval. Oftast är kunder inte helt blåsta utan kan tänka själva.
Har man nåt man vill ha gjort och maskin till detta ändamål i det arbetssätt han har så får han nog fundrera. Deg kan inte du eller jag göra till han. Och skiljer det tusenlappar i hans produktval blir det en större faktof ju mer det skiljer.


Tja, sedan tillkommer ju den förbättrade arbetsmiljön också. Det blir helt enkelt betydligt trevligare med batterimaskiner. Men det måste kanske upplevas, för att det verkligen ska förstås. Å då hjälper det givetvis en hel del om butiken har lånemaskiner att erbjuda.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728384 De jag pratar med om just såg i denna storlek stör sig inte så mycket av det lilla ljud en 35cc såg gör. De reagerar kraftigare på kostnader än ljud. Vissa får se till att det blir så mycket som möjligt av kronona. Då går det inte o köpa nåt bara för att det är i ropet just nu.
Ska det fram 3000 eller 8000 så vill de ha nåt mer för pengarna än buller minskning på buller som inte är så farligt att utstå.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728387 Har man väl testat en bra batteriröjsåg, typ 535i FR eller (troligtvis) en FSA 135, så vill man nog inte gå tillbaks till bensindrift!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

tallen100  
#728394
Niking skrev:Har man väl testat en bra batteriröjsåg, typ 535i FR eller (troligtvis) en FSA 135, så vill man nog inte gå tillbaks till bensindrift!
/Niklas

I så fall ska jag aldrig prova batterisåg 🤭

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728395 Niklas.
De som läser är inga dumhuvud utan förtjänar mer än så.
Det hade varit lättare o diskutera om du var lite mer saklig. Det främjar inget att hålla på så o försöka få folk att tro det löser allt bara det har ett batteri.

Tyvärr är verkligheten annorlunda för många här i världen. Inte alla kan gå med småsågar o mysa.
Vissa får tvunget slita lite mer för kronorna.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728396
tallen100 skrev:
Niking skrev:Har man väl testat en bra batteriröjsåg, typ 535i FR eller (troligtvis) en FSA 135, så vill man nog inte gå tillbaks till bensindrift!
/Niklas

I så fall ska jag aldrig prova batterisåg 🤭

Nä, du verkar ju redan på förhand bestämt dig för att hålla dig borta från batterisågar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728397
Mange skrev:Niklas.
De som läser är inga dumhuvud utan förtjänar mer än så.
Det hade varit lättare o diskutera om du var lite mer saklig. Det främjar inget att hålla på så o försöka få folk att tro det löser allt bara det har ett batteri.

Tyvärr är verkligheten annorlunda för många här i världen. Inte alla kan gå med småsågar o mysa.
Vissa får tvunget slita lite mer för kronorna.


Mange! På vilket sätt skulle jag vara osaklig i denna debatt? Det är väl snarare du, som redan på förhand verkar ha bestämt dig för att det inte fungerar med batterimaskiner i skog. För kom inte å påstå att du har deltagit i denna (och andra liknande) debatt(er) med öppna öron och ögon.

Själv har jag både professionella bensinare och professionella batterimaskiner för skogsbruk, så jag vet nog allt vad jag talar om här.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728414 Nä, jag har ingen större nytta själv till det jag gör men har några kunder som köpt och kunder har jag några, så detta diskuteras frekvent..

Det som retar dem är när de kommer till butik och de säger som du, Niklas. De lovar lite väl mycket och köpet får en beskare smak.
De har säkert sin plats till nåt för någon.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728418 Tja, Mange! Jag delar bara med mig av mina egna erfarenheter av Husqvarnas batteriverktyg och de erfarenheterna är hittills mycket goda.

Men skulle jag hitta något att anmärka på, så gör jag det.

Edit: om nu dessa kunder har något konkret att anmärka på, så kan du väl dela dessa anmärkningar i en separat tråd, istället för att fortsätta förorena denna tråd!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

jannee  
#728420 Batterisågar överlag är lite som Black & Decker förutom då priset.
Fyller optimalt sin funktion för sällananvändning.
För kontinuerlig drift finns ännu ej tillräckligt energirika batterier (ackumulatorer)
En batterisåg, om jag kör någon kvart då och då med är självfallet optimalt.
Troligtvis perfekt för egnahemsägaren ungefär som den batteridrivna häcksaxen.
För professionellt kontinuerligt bruk tar det nog tid innan de slår igenom förutom för de som binds av avtal.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728422
jannee skrev:Batterisågar överlag är lite som Black & Decker förutom då priset.
Fyller optimalt sin funktion för sällananvändning.
För kontinuerlig drift finns ännu ej tillräckligt energirika batterier (ackumulatorer)
En batterisåg, om jag kör någon kvart då och då med är självfallet optimalt.
Troligtvis perfekt för egnahemsägaren ungefär som den batteridrivna häcksaxen.
För professionellt kontinuerligt bruk tar det nog tid innan de slår igenom förutom för de som binds av avtal.


Å vilka batterisågar, batterier och laddare har du då testat för att komma fram till den slutsatsen, Jannee?
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 17 okt 2022, 20:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728425 Det är rent märkvärdigt vad ickeanvändarna av batterimaskiner vet om dessas egenskaper och användningsområden..😊 man ska börja i rätt ände och inse att de batterier man köper motsvarar det bränsle som man köper över tid för att driva sin bensindito. Det ger vid handen att en batterimaskin blir billigare då man ju köper sitt bränsle med sin batterimaskin..🤑🤑🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

jannee  
#728432 Niking, jag är INTE bekant med så många som äger dylika "leksaker"
Men visst det är några och dessa är sådana som INTE nyttjar maskiner regelbundet.
De är nöjda med de funktioner maskinerna har och de fungerar tydligen efter förväntan.
Alla andra som mer eller mindre "professionellt" nyttjar liknade redskap använder sig av väl beprövad energikälla.
Man kan undra varför inte enda enda i min bekantskapskrets (skogsägare) inköpt någon batteridriven röj eller motorsåg?
Någon eller några gjorde för en tid sedan en mördande reklam för hur dj**a bra kedjeröjsågen var.
Har två bekanta som investerade runt 9 000 kr i maskiner som mestadels blivit hängande på väggen, de var nämligen inte så speciellt överlägsna en klingsåg, mer eller mindre tvärtom när väl sanningen framkom.
När jag går åt skogen blir det ett arbetspass på MINST 4 timmar, sedan hem för middag för att återkomma och göra ett nytt ryck.
Kan du eller någon beräkna hur många batterier jag behöver och till vilken kostnad - TACK på förhand.

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728435
Niking skrev:Har man väl testat en bra batteriröjsåg, typ 535i FR eller (troligtvis) en FSA 135, så vill man nog inte gå tillbaks till bensindrift!
/Niklas

Okej hur klarar en batteri röjare min kriterier.
1.skall minskat kunna klara 4 tråds huvod med 4x25 cm trådar=50cm tråd
2. Skall mint klara meterhögt gräs model dikes gräs.
3. Skall klara minst 500 meter
Hur löser du det.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728456
jannee skrev:Niking, jag är INTE bekant med så många som äger dylika "leksaker"
Men visst det är några och dessa är sådana som INTE nyttjar maskiner regelbundet.
De är nöjda med de funktioner maskinerna har och de fungerar tydligen efter förväntan.
Alla andra som mer eller mindre "professionellt" nyttjar liknade redskap använder sig av väl beprövad energikälla.
Man kan undra varför inte enda enda i min bekantskapskrets (skogsägare) inköpt någon batteridriven röj eller motorsåg?
Någon eller några gjorde för en tid sedan en mördande reklam för hur dj**a bra kedjeröjsågen var.
Har två bekanta som investerade runt 9 000 kr i maskiner som mestadels blivit hängande på väggen, de var nämligen inte så speciellt överlägsna en klingsåg, mer eller mindre tvärtom när väl sanningen framkom.
När jag går åt skogen blir det ett arbetspass på MINST 4 timmar, sedan hem för middag för att återkomma och göra ett nytt ryck.
Kan du eller någon beräkna hur många batterier jag behöver och till vilken kostnad - TACK på förhand.


Nähä, du har aldrig kört en batterisåg. Ändå slänger du ur dig en massa förutfattade åsikter om dessa verktyg. Skärpning tack!

Batteridrift i skogen är ju numera rätt beprövad.

Kedjeröjsåg är (enligt min mening) suveränt i grova, täta och eftersatta bestånd, men mindre lämpligt i vanlig röjning. Ty där är ofta en vanlig klinga överlägsen. Rätt verktyg till rätt arbetsuppgift. Så hur såg dina vänners röjbestånd egentligen ut?

Angående batterier och laddare, så pröva med 2-3 st 300-batterier + snabbladdare, som borde räcka långt för din del, skulle jag tro. Förutsatt att du laddar dem fulla under lunchrasten. Laddkostad ca 50 öre per batteri. Inköpskostad får du ta med din handlare.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).