Motorsåg och handhållet

Ny hobby

10 inlägg 2182 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny hobby

Erik_H  
#720718 Hej! Gott som ny här på forumet och var tvungen att bli medlem efter min ny upptäckta kärlek för motorsågar och röjsågar.

Har idag varit och köpt på mig ett gäng motorsågar och en röjsåg. (Mina första EGNA maskiner, är 20år) Det blev 5st motorsågar och en röjsåg.

1st AL-KO röjsåg som starta och gick så fint efter några ryck.

1st Husqvarna 260CD (vet att många ÄLSKAR den sågen, tyvärr fick jag aldrig igång den på plats men maskinen hade bra komp osv.

3st Partner sågar (351, 382 och en 36…)

1st Stiga an nyare modell där svärdet var böjt

Alla partner och stiga sågarna hoppa igång så fint.

Tycker jag fick ett hyfsat bra pris på rubbet (2000kr) prutade en del…. 🤭

Då är mina frågor nudå, vart får jag lättast tag på reservdelar till sågarna och verkar de som att jag fick en bra deal?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny hobby

Jocke91  
#720721 Kul att du har hittat ett intresse för denna typ av maskiner 👍
Nu är inte jag rätt person att uttala mig om vad saker och ting bör kosta men så länge båda parter är nöjda så bör det ses som en bra affär.
260CD kan du säkert få hjälp och vägledning med att få igång här på forumet om så skulle behövas.

Användarvisningsbild

Re: Ny hobby

Erik_H  
#720724 Tja! Jo precis så man får se på affären. Finns en tråd här angående 260CD som jag lustläst, innan jag börjar riva i sågen så ska jag testa med ny färsk soppa och kontrollera gnista iaf. Ska bli skoj och se om den gamle sågen hoppar igång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny hobby

Jocke91  
#720726 Kolla så att bensinslangen är hel och fräsch med, det är ganska vanligt att dom har gjort sitt på dessa sågar.

Användarvisningsbild

Re: Ny hobby

Erik_H  
#720727 Ja precis, får ta en kik på alla grund sakerna. Köpt nytt tändstift, lite diverse soppaslang för motorsåg/röjsåg samt en ny primerblåsa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny hobby

Joakim S  
#720728 Blir spännande att följa👍😊

Användarvisningsbild

Re: Ny hobby

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720740 Välkommen till världens roligaste och mångsidigaste hobby!
Två tips. Lägg inte ut mycket pengar på det, det tar udden av det roliga o svider när man ser dem på hyllan eller går back när man säljer.

Jag betalar inte mycket för såg och behöver då inte ta mycket betalt heller.

Två overderliga verktyg i samlandet: Chainsawcollectors.se och Chainsawcollectors corner.

Användarvisningsbild

Re: Ny hobby

Erik_H  
#720741 Tackar tackar! Budgeten på denna hobby ska hållas låååååg så de är inget att oroa sig för 😉
Planen är att sälja 1-2 sågar för att betala för inköpet, får se om jag lyckas med det hehe.

Kommer uppdatera med lite bilder på alla sågarna inom kort när jag åkt iväg till sommarstugan igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny hobby

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720745 Det här med priser är svårt och ofta lite optimistiskt.
Lätt o ge mer än det är värt för man är sugen eller glad.
Tumregel nr1.
Handla inte med pengar som är till annat.
Nr2. Köp inte nåt du inte är säker på. Kolla då runt lite med andra o se så det är rimligt.
Nr3. Värdera sågarna själv. Vad är det värt för dig helt eller delar. Även om man har pengarna så är det inte rätt alltid.
Vissa köper dyrt för ingen annan ska, då får de göra så så tar jag nästa. Det finns många såg.
Nr4. Man har oftast lika kul och till o med roligare med de som kostar lite eller inget.

Användarvisningsbild

Re: Ny hobby

Erik_H  
#720769 Precis så man får tänka, här är iaf lite bilder på sågarna. Kommer bli en rolig nästa vecka att få igång alla och provköra dom i skogen för att se vilka två som ska få stanna kvar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).