Sida 2 av 2

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Postat: sön 25 jul 2021, 13:45
av fs480
Har inte Stihl två års garanti för privat bruk?

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Postat: sön 25 jul 2021, 14:11
av ÅsaNisse
Är man skogsägare och har näringsfastighet så är det inte privat bruk, men de kanske har 2-år ändå.

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Postat: sön 25 jul 2021, 15:12
av Mange
Garanti gäller produktfel. Inte säkert det är fel på sågen för den skurit. Det är sånt man får kolla.

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Postat: mån 26 jul 2021, 20:59
av Nonkan
Svårt att säga vad som hänt, mycket beror ju på sågens allmänna skick och så.
Att köra barkborreträd är jäkligt dammigt så det är inte helt ovanligt med igensatta kylflänsar (mix av kåda, olja och damm). Ett hårt liv helt enkelt. Igensatta kylflänsar är bristande underhåll och inte garanti då t.ex.
Vore intressant att veta hur skärningen ser ut.

Aspen2 (oljeblandad) har vi aldrig haft några problem med. Däremot Aspen4 (ren bensin) men har man tankat det får man skylla sig lite själv och ta det på klanterikontot :)

Generellt brukar ÅF få avgöra om det är garanti eller inte, sällan tillverkarna lägger sig i där. Det är mer om det är tveksamma fall, de har tillräckligt att göra ändå på serviceavdelningarna både på Stihl och Husqvarna.
Är det tveksamt borde din ÅF kunna skicka sågen till Stihl så får de ge ett mer utförligt utlåtande själva, men det brukar ta ganska lång tid.
Kan vara värt att ta en diskussion med åf igen, de måste ju kunna säga hur skärningen ser ut. Insug/utblås/runt om t.ex.

Blir alltid lite konstigt att såga (fniss) ett märke kategoriskt p.g.a problem med en produkt. Stihl har t.ex. betydligt lägre reklamationsfrekvens än Husqvarna på svenska marknaden. Alla produkter kan gå sönder, men att säga att Stihl är kass baserat på en skuren motorsåg blir lite hårt.

Här är garantivillkoren:
https://www.stihl.se/garantier.aspx

Sen är det ju ÅF du har ett avtal med så det är väl dem du ska gå på lite mer i så fall.

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Postat: tis 27 jul 2021, 12:32
av Mange
Det är ofta märkena får skit för nåt de inte gjort skäl för.
Produktval, inköp, användning, skötsel är sånt de inte kan påverka mycket men är viktiga parametrar i arbetet med sågar.
Lite trist men man ser alltför ofta märket får lida där köpare och säljare kanske borde göra det istället.