Motorsåg och handhållet

Rätt ordning för att montera gräsklinga

5 inlägg 1448 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rätt ordning för att montera gräsklinga

DDD80  
#720279 Har en fråga om ordningen för att montera en gräsklinga på en Husqvarna 343R. Sågen är från 90-talet så den dåvarande konstruktionen med skruv finns inte kvar, vilket gör att manualen inte hjälper (tidigare ägaren har tappat koppen så jag behöver en ny). Nu verkar lösningen vara en mutter istället.

Det jag är osäker på är i vilken ordning man fäster gräsklingan. Tittar jag i en nyare manual, till exempel 545FR, är ordningen plåtkopp - klinga - medbringare - stödkopp - mutter. Om man däremot tittar på Husqvarnas egna YT-video är det en annan ordning -
- där de tar stödkoppen innan medbringaren.

Finns det något rätt och fel här och vilket sätt bör man göra? Tidigare har jag kört utan kopp men då slog jag i stenar och annat hela tiden.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rätt ordning för att montera gräsklinga

Williamm  
#720280 Hur man gör är nog mest beroende av vilken typ av stödkopp du har.
Här är en manual till 343 i fall att du behöver.
doc000083121.pdf

Användarvisningsbild

Re: Rätt ordning för att montera gräsklinga

DDD80  
#720282
williamm skrev:Hur man gör är nog mest beroende av vilken typ av stödkopp du har.
Här är en manual till 343 i fall att du behöver.
doc000083121.pdf


Manualen har jag redan, men den är som sagt för gammal. Av bilderna verkar det vara samma stödkopp men olika ordning, därav min undran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt ordning för att montera gräsklinga

Williamm  
#720284
DDD80 skrev:
williamm skrev:Hur man gör är nog mest beroende av vilken typ av stödkopp du har.
Här är en manual till 343 i fall att du behöver.
doc000083121.pdf


Manualen har jag redan, men den är som sagt för gammal. Av bilderna verkar det vara samma stödkopp men olika ordning, därav min undran.

Ah. Troligen så har hva bytt typ av stödkopp. Jag skulle göra som på filmen, om jag har den typen av stödkopp.

Användarvisningsbild

Re: Rätt ordning för att montera gräsklinga

DDD80  
#720294
williamm skrev:
DDD80 skrev:
williamm skrev:Hur man gör är nog mest beroende av vilken typ av stödkopp du har.
Här är en manual till 343 i fall att du behöver.
doc000083121.pdf


Manualen har jag redan, men den är som sagt för gammal. Av bilderna verkar det vara samma stödkopp men olika ordning, därav min undran.

Ah. Troligen så har hva bytt typ av stödkopp. Jag skulle göra som på filmen, om jag har den typen av stödkopp.


Precis. Tittar man på till exempel Maskinklippet hänvisar man vidare till den andra modellen: https://www.maskinklippet.se/skog/rojsa ... d-stodkopp

Då gör jag också så, känns mest lämpligt att muttern dras åt mot den kraftigare medbringaren än mot koppen.

Tack för svar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).