Motorsåg och handhållet

På Bänken.

240 inlägg 30590 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

totte  
#757833 Sök i forumet på "alkylat". Det finns många, långa trådar med diskussioner om alkylat. Så slipper vi den diskussionen en gång till i den här tråden.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

totte  
#757861 Nähä, det gick tydligen inte in utan det ständiga bränsletjatet upprepades. Delade det till en ny tråd, "Bränslediskussion återigen".

Avatar Fallback

Re: På Bänken.

alias  
#757870 Inte idag, men för ungefär en månad sedan bytte jag ett brustet avvibreringselement på ena röjsågen (HVA 545):

1652298634_20220409_120656.jpg


Fick reda på att den klenare modellen satt i sågarna ursprungligen när man testade vibrationesvärdena, men att den i princip inte går att få tag i som eftermarknadsartikel.

Undrar hur mycket det påverkar mätvärdena?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

DennisCA  
#757907 Jag undrar en annan sak, när ni servar dessa sågar, speciellt äldre sågar, hur ofta behövs modellspecifika delar och hur ofta kan man typ använda metervara? Typ jag tänker mig att byta bränsleslangar, det kan man väl nästan ha på rulle istället för att köpa nåt specifikt märke. Förmodligen då också filter och dylikt så tänker jag mig det finns en låda full som man plockar ur istället för att beställa hem specifikt för sågen man jobbar på. Packningar kan man säkert klippa själv (plus massa kanske) om det är slut då sågen är så gammal.

Men hur är det med t.ex. tätningar till vevhus, är det typ som lager man kan lagerföra de vanligaste storlekarna och tätningarna har olika koder som gör man kan identifiera dom, eller är det tillverkarspecifika grejor så du måste ha en tätning från OEM för just den sågen?

Jag servade min gamla cementmixer några år sen, lagren var helt slut, rostiga och flera kullager borta. Behövde också en tätning för att täta lagret och axeln, som tur var fanns det en standard där och jag kunde hitta rätt genom att mäta dimensionerna.

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

Joakim S  
#757909
DennisCA skrev:Jag undrar en annan sak, när ni servar dessa sågar, speciellt äldre sågar, hur ofta behövs modellspecifika delar och hur ofta kan man typ använda metervara? Typ jag tänker mig att byta bränsleslangar, det kan man väl nästan ha på rulle istället för att köpa nåt specifikt märke. Förmodligen då också filter och dylikt så tänker jag mig det finns en låda full som man plockar ur istället för att beställa hem specifikt för sågen man jobbar på. Packningar kan man säkert klippa själv (plus massa kanske) om det är slut då sågen är så gammal.

Men hur är det med t.ex. tätningar till vevhus, är det typ som lager man kan lagerföra de vanligaste storlekarna och tätningarna har olika koder som gör man kan identifiera dom, eller är det tillverkarspecifika grejor så du måste ha en tätning från OEM för just den sågen?

Jag servade min gamla cementmixer några år sen, lagren var helt slut, rostiga och flera kullager borta. Behövde också en tätning för att täta lagret och axeln, som tur var fanns det en standard där och jag kunde hitta rätt genom att mäta dimensionerna.

6202 lager brukar jag alltid ha mellan 10-20 stk. Väldigt vanligt lager. Packbox 505 27 57-19 också väldigt vanlig.

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757910 På äldre såg är det bränsleslang på rulle som gäller. Finns formgjutna på äldre med men det brukar gå att lösa om man är lite kreativ. Nyare är ofta formgjutna och lite svårare att använda metervara på.
Membran, stift, drev etc brukar inte vara problem.
Tändningar kan vara lite besvärligt på äldre såg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

totte  
#757923 Det där med tätningar är lite olika. Vissa har rena standardgrejor, 70-talssågarna rätt generellt. Det viktiga när det är standard man köper är att välja en kvalitet som tål höga varv.

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

DennisCA  
#757989 Tackar för alla svar än så länge, om jag får mata på med mera frågor så undrar jag om packningar, är det bäst att alltid kombinera packningar tillsammans med packningsmassa, typ både bälte och hängslen tänker jag. Tänker det kan vara bra för att förhindra tjuvluft mellan cylinder och förgasare t.ex.

Och är det nåt visst märke av massa som rekommenderas?

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758004 Är det rätt och nytt av bra material/kvalisort behövs inget mer.

Återanvänder jag samma så låter jag de svälla lite eller limma med permatex/flenstätning/packning på burk.

Att återanvända går bra om de är hela, rena och fyller sin funktion. Gör ofta nytt i bra material, lämpat för ändamålet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

Alex Strömberg  
#758044
DennisCA skrev:Tackar för alla svar än så länge, om jag får mata på med mera frågor så undrar jag om packningar, är det bäst att alltid kombinera packningar tillsammans med packningsmassa, typ både bälte och hängslen tänker jag. Tänker det kan vara bra för att förhindra tjuvluft mellan cylinder och förgasare t.ex.

Och är det nåt visst märke av massa som rekommenderas?

Sitter de inte med något klet från fabrik så ska de inte vara något. På med ny packing och dra rätt så ska de inte läcka.

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

JensSkoog  
#759730 Idag blev det lite häcksaxjobb.
Först en RYOBI
$matches[2]

En riktig ful liten sak med sladd som jag inte skulle villa skruva loss knivarna på.
$matches[2]

Blev till att jag använde Dremelen och jobbade mig från tand till tand.
Men, det blev bra resultat.
Suck - Vad gör man inte för pengar :D

Senn var det två Stihl HS45.
1654205225_2022.06.02_stihl_hs45_x_(14).jpg

Bra saker om ägarna kommer i håg att lite olja på knivarna
och lite fett i växellådan behövs.
1654205225_2022.06.02_stihl_hs45_x_(4).jpg

Mellanstyckorna på knivarna var kapslade in i stenhård skit.
Den ena saxen blev bra, men den andra får jag fixa nya knivar till.
1654205225_2022.06.02_stihl_hs45_x_(10).jpg

Man behöver inte undras över att ägaren klagade på att saxen klipte dårligt :D

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

JensSkoog  
#760221 Undrar om det finns sågägare som inte vågar ta sågen till en
riktig ÅF för service, och hellre kommer till mig med sina misshandlade prylar :mrgreen:
1654718840_2022.06.08_huff_(2).jpg

Har aldrig tidigare sett en koppling packad med hård, torr lera :-o
1654718840_2022.06.08_huff_(4).jpg

På kedjan syns det ju att killen har sågat långt under marken :((

Men, sågen blev bra med lite service på svärdet och en bra
begagnad kedja från mina gömmor. :grin:

Avatar Fallback

Re: På Bänken.

isteskog  
#760222 De kanske är rädda för att Åf ska skälla ut dom. Tror att du är snällare i dina kommentarer, Jens! ....... 😉

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

HannuRöj  
#760223 😁 Han kanske har använt den som betongblandare.

Verkar som knappt inkörda motorsåg, även i den här gången.

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

JensSkoog  
#760224
HannuRöj skrev:😁 Han kanske har använt den som betongblandare.

Verkar som knappt inkörda motorsåg, även i den här gången.

Ja, det är andra 260'n på kort tid som nästan inte har varit användt - bara misshandlat 🤣
Men, service är service, och ges med ett smil och löner sig i rekenskapen :D

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).