Motorsåg och handhållet

Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

30 inlägg 4203 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719386
th skrev:Se där, man är aldrig för gammal för att lära. Justerat mitt förra inlägg :oops: och det finns väl ingen motorsåg som roterar moturs?

Tittar du på motorsågarna idag så roterar de flesta moturs, alltså vänster, som om batterierna klockefan är på fel håll.....
Men fanns e del förr som roterade medurs, växeldrivna.

Motorn kan rotera vilket man vill. Det är tändning som bestämmer vilken sida om ö.d den kommer som ger rotasionsriktning

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

isak76  
#719391 Det går fint, tänkte bara på hur så man inte kröker nåt .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

isak76  
#719393 [/quote]
Det hade jag inte fattat, hela tråden till ingen nytta, nästan. Svänghjulet är vanlig gäng. Men jag gör film på båda i morgon.
@isak76 Går det bra om jag filmar på en motorsåg i stället, så slipper jag ta av röret på min 250rx.[/quote]

Det går bra. Tänkte bara så man inte kröker nåt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Williamm  
#719398
isak76 skrev:

Det hade jag inte fattat, hela tråden till ingen nytta, nästan. Svänghjulet är vanlig gäng. Men jag gör film på båda i morgon.
@isak76 Går det bra om jag filmar på en motorsåg i stället, så slipper jag ta av röret på min 250rx.[/quote]

Det går bra. Tänkte bara så man inte kröker nåt.[/quote]
Bra, Svänghjulet kan också vara lurigt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Joakim S  
#719402 Är det verkligen högergäng på muttern till svänghjulet på en 252RX,då den snurrar motsatt håll, om man jämför med en motorsåg? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Williamm  
#719410
Joakim S skrev:Är det verkligen högergäng på muttern till svänghjulet på en 252RX,då den snurrar motsatt håll, om man jämför med en motorsåg? 🤔

Ja, det är vanlig gäng som på sågarna. För att muttern gången bara behöver kolla muttern. Och inte hela svänghjulets vikt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Williamm  
#719412 SFO vill inta ladda upp filmen! Vag göra?
1626263161_skaermbild_fran_2021-07-14_13-45-51.png

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

isak76  
#719415 Williamm du kan ju bifoga den till min mail om du har möjlighet... crosstompa@hotmail.com.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Williamm  
#719417
isak76 skrev:Williamm du kan ju bifoga den till min mail om du har möjlighet... crosstompa@hotmail.com.

Tyvärr är min mail för liten, så jag kan inte ens bifoga den.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

isak76  
#719421 Ok. Det finns även en gratis överföringstjänst för stora filer som heter sprend som vi använder inom jobbet en hel del, man laddar upp det på sprend sedan får mottagaren en nedladdningslänk. Www.sprend.com. Stort tack för att du tar dig tid Williamm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719424
Mange skrev:
th skrev:Se där, man är aldrig för gammal för att lära. Justerat mitt förra inlägg :oops: och det finns väl ingen motorsåg som roterar moturs?

Tittar du på motorsågarna idag så roterar de flesta moturs, alltså vänster, som om batterierna klockefan är på fel håll.....
Men fanns e del förr som roterade medurs, växeldrivna.

Motorn kan rotera vilket man vill. Det är tändning som bestämmer vilken sida om ö.d den kommer som ger rotasionsriktning

Vad lätt det är att feltolka otydliga uttalanden. Jag menade moturs sett från kopplingssidan, vilket ju var ett sidospår i tråden ett tag. Nu när vi ser det från svänghjulssidan som trådskaparen ursprungligen tänkte på så blir det ju medurs istället. Jag har aldrig sett någon växeldriven motorsåg. Vem var det som tillverkade sådana?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Williamm  
#719429
th skrev:
Mange skrev:
th skrev:Se där, man är aldrig för gammal för att lära. Justerat mitt förra inlägg :oops: och det finns väl ingen motorsåg som roterar moturs?

Tittar du på motorsågarna idag så roterar de flesta moturs, alltså vänster, som om batterierna klockefan är på fel håll.....
Men fanns e del förr som roterade medurs, växeldrivna.

Motorn kan rotera vilket man vill. Det är tändning som bestämmer vilken sida om ö.d den kommer som ger rotasionsriktning

Vad lätt det är att feltolka otydliga uttalanden. Jag menade moturs sett från kopplingssidan, vilket ju var ett sidospår i tråden ett tag. Nu när vi ser det från svänghjulssidan som trådskaparen ursprungligen tänkte på så blir det ju medurs istället. Jag har aldrig sett någon växeldriven motorsåg. Vem var det som tillverkade sådana?

Många tidiga sågar t.ex. BeBo som har flotörförgasare hade motorn på tvären mot svärdet och en växel så man kunde vrida svärdet i stället för sågen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719432
th skrev:
Mange skrev:
th skrev:Se där, man är aldrig för gammal för att lära. Justerat mitt förra inlägg :oops: och det finns väl ingen motorsåg som roterar moturs?

Tittar du på motorsågarna idag så roterar de flesta moturs, alltså vänster, som om batterierna klockefan är på fel håll.....
Men fanns e del förr som roterade medurs, växeldrivna.

Motorn kan rotera vilket man vill. Det är tändning som bestämmer vilken sida om ö.d den kommer som ger rotasionsriktning

Vad lätt det är att feltolka otydliga uttalanden. Jag menade moturs sett från kopplingssidan, vilket ju var ett sidospår i tråden ett tag. Nu när vi ser det från svänghjulssidan som trådskaparen ursprungligen tänkte på så blir det ju medurs istället. Jag har aldrig sett någon växeldriven motorsåg. Vem var det som tillverkade sådana?


Ja, det blir lätt tokigt i skrift. Lättare när man träffas då vet man säkert att det är helt galet.

De flesta tillverkare har haft nerväxlat, alla jagvi skrivande stund kan komma på utom Husqvarna och Echo.
Det var vanligare förr, innan 1957.
Nu är det få såg som tillverkas med växling idag och då i små serier.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

isak76  
#719446 Hej. Problemet löst. Det var normal högergäng. Och svänghjulet lossade med en lätt disting knack på axeln med sågen hängande i svänghjulet med motorpaketet löst. Tack för alla tips! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Williamm  
#719485
isak76 skrev:Hej. Problemet löst. Det var normal högergäng. Och svänghjulet lossade med en lätt disting knack på axeln med sågen hängande i svänghjulet med motorpaketet löst. Tack för alla tips! 😀

Jag tänkte också visa att det funkar bra med slagskruvdragere. Och det där med knacket. Men bra att det löste sig.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).