Motorsåg och handhållet

Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

63 inlägg 8600 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Dios  
#716749 Hej
Jag köpte en motorsåg via nätet och fick med en checklista där man som kund kan läsa att motorsågen var monterad och klar för att starta. Jag fyllde på bensin samt olja och drog igång den för att gå se den flyga isär i handen. Företaget bygghemma svara att det var mitt eget fel som inte gått igen motorsågen själv innan. Det kan vara fler än jag som förlitar sig på att de verkligen har monterat den rätt och skruvar ihop den. En olycka kan ske. Jag tycker det är märkligt att de bifogar ett intyg på detta och sen svarar att det är kundens fel och ansvar som inte gått igenom allt själv. Bilder finns men jag vet inte hur man bifogar dem. 🤔



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Dios  
#716750
1624185222_img_20210616_191119.jpg
1624185220_img_20210617_071905.jpg
1624185222_img_20210616_191119.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

JörgenO  
#716753 Den ser ju hel ut, är det inte bara att skruva ihop den o spänna kedjan. Dessa delar tar man ofta av efter varje användning o rengör o filar.
Använd multiverktyget.
Har du kvar muttern?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

alias  
#716755
Dios skrev:Hej
Jag köpte en motorsåg via nätet och fick med en checklista där man som kund kan läsa att motorsågen var monterad och klar för att starta. Jag fyllde på bensin samt olja och drog igång den för att gå se den flyga isär i handen. Företaget bygghemma svara att det var mitt eget fel som inte gått igen motorsågen själv innan. Det kan vara fler än jag som förlitar sig på att de verkligen har monterat den rätt och skruvar ihop den. En olycka kan ske. Jag tycker det är märkligt att de bifogar ett intyg på detta och sen svarar att det är kundens fel och ansvar som inte gått igenom allt själv. Bilder finns men jag vet inte hur man bifogar dem. 🤔


Vet inte riktigt vad man ska tycka. Sågen ser ut att vara hel (det är förhoppningsvis du också, incidenten till trots). Kanske att muttern till svärdskåpan är förlupen?

Som auktoriserad HVA-handlare så ska väl sågen vara leveransservad, monterad och startad före leverans till kund (som jag har förstått det hela), och så verkar ju ha skett om inte protokollet ljuger.

Har själv råkat ut för samma sak på en HVA 346 XPG som jag lämnat in och fått tillbaka från lokala HVA-handlarn efter strul med kedjesmörjningen.

Visst blir man både irriterad och lite förvånad/rädd när det sker något dylikt, men jag tänker att det är lätt hänt att man som säljare/reparatör kanske glömmer att dra åt svärdsmuttrarna om t.ex. telefonen ringer eller en kund kommer in i butiken och man blir avbruten i arbetet.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716756 Denna är ju nätköpt så inte såld över disk eller leverans servad. Såg och tillverkare kan man inte skylla på. Snarare försäljningen och dess sätt och köpare i sitt produktval.
Leverans service och provkörning gick inget vidare av tråden att dömma.

Vad ska sågen användas till?
Erfarenhet och kunskap krävs i vilket fall i arbete med såg.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Dios  
#716761 Jag har inget negativt gentemot märket eller så utan endast försäljarna då de inte tycker att det på något sätt är deras ansvar trots att de bifogar ett intyg på att de monterat motorsågen i frågan och där skriver att den är redo för start. Det jag undrar är om detta är vanligt förekommande? Det kanske inte är någon som vet detta men, om försäljare skickar ut motorsågar och bifogar ett intyg på att allt är i sin ordning så skulle ju olyckor kunna uppstå lättare. Jag tycker att man bör sträva efter att förebygga dem snarare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Dios  
#716762 Allt är i sin ordning, jag monterade ihop den och jag hoppas att inget blev skadat. Jag tror att personen som bockade av checklistan glömde att dra åt muttern med nyckeln. Det är bara en rätt viktig sak att göra detta tycker jag. Deras kundservice tyckte inte det. Och jag förstår inte varför de bara tycker på axlarna istället för att be om ursäkt eller ta till sig detta som ett tillbud? Jag vet detta nu men tänker på nästa person som råkar ut för nåt liknande. Hade jag vetat om att detta länder så hade jag självklart gått igenom alla muttrar och skruvar, men det är inte självklart då ett intyg bifogas på att allt är i sin ordning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

alias  
#716765
Dios skrev:Allt är i sin ordning, jag monterade ihop den och jag hoppas att inget blev skadat. Jag tror att personen som bockade av checklistan glömde att dra åt muttern med nyckeln. Det är bara en rätt viktig sak att göra detta tycker jag. Deras kundservice tyckte inte det. Och jag förstår inte varför de bara tycker på axlarna istället för att be om ursäkt eller ta till sig detta som ett tillbud? Jag vet detta nu men tänker på nästa person som råkar ut för nåt liknande. Hade jag vetat om att detta länder så hade jag självklart gått igenom alla muttrar och skruvar, men det är inte självklart då ett intyg bifogas på att allt är i sin ordning.


Som värnpliktig kunde jag absolut inte förstå ett kompanibefäls devis om att "Förtroende är bra, men kontroll är bättre!", men ju äldre jag blir, desto mer inser jag att han nog hade fog för sin tes...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Tralsmo  
#716777
alias skrev:
Dios skrev:Allt är i sin ordning, jag monterade ihop den och jag hoppas att inget blev skadat. Jag tror att personen som bockade av checklistan glömde att dra åt muttern med nyckeln. Det är bara en rätt viktig sak att göra detta tycker jag. Deras kundservice tyckte inte det. Och jag förstår inte varför de bara tycker på axlarna istället för att be om ursäkt eller ta till sig detta som ett tillbud? Jag vet detta nu men tänker på nästa person som råkar ut för nåt liknande. Hade jag vetat om att detta länder så hade jag självklart gått igenom alla muttrar och skruvar, men det är inte självklart då ett intyg bifogas på att allt är i sin ordning.


Som värnpliktig kunde jag absolut inte förstå ett kompanibefäls devis om att "Förtroende är bra, men kontroll är bättre!", men ju äldre jag blir, desto mer inser jag att han nog hade fog för sin tes...

MVH
Alias


Min erfarenhet ochså.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716780 Det är mycket i detta man kan ha synpunker på.
Oavsett vem som gjort vad så är det du som ska starta o köra, innan dess förvissa dig om att sågen är rätt på alla sätt och din kunskap är tillräcklig.
Kolla över sågen gör jag alltid innan start.
Särkilt och mer utförligt vid internet köp.
Det är inte annat än vad som ingår i startinstruktionerna.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716789 Har förvisso näthandlat Hva såg på maskinklippet men där låg svärd o kedja medlevererat brevid sågen,troligen mest för att lådan hade blitt väldigt lång med de monterat…

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

JerryH  
#716795 Jag litar ju inte ens på mig själv att jag spänt fast kedja etc efter jag skruvat isär den utan kollar alltid nån gång extra innan jag drar i snöret..

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

masyngel  
#716814 Hur många kollar hjulmuttrarna innan de provkör en ny bil?

(jag köpte fyra nya däck till en pajero, höger fram var inte fastdraget, märkte jag efter någon dag...)

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

nilsszzon  
#716815
gnisten83 skrev:Har förvisso näthandlat Hva såg på maskinklippet men där låg svärd o kedja medlevererat brevid sågen,troligen mest för att lådan hade blitt väldigt lång med de monterat…



samma här handlar ofta av maskinklippet, nog köpt 10 sågar av dem på 5 år , alla sågarna har varit provkörda/startade men utan svärd och kedja. antar att provkörningen innebär att kontrollera så motorn går runt och startar som den ska?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Bosse1  
#716820 Har väl hänt att man glömt dragit svärdet några gånger,men hann inte köra så länge att sakerna trillade isär,det märks långt innan att nåt är fel.Spände drog fast och fortsatte bara.. 🙃

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).