sön 20 jun 2021, 12:57#716755
Dios skrev:Hej
Jag köpte en motorsåg via nätet och fick med en checklista där man som kund kan läsa att motorsågen var monterad och klar för att starta. Jag fyllde på bensin samt olja och drog igång den för att gå se den flyga isär i handen. Företaget bygghemma svara att det var mitt eget fel som inte gått igen motorsågen själv innan. Det kan vara fler än jag som förlitar sig på att de verkligen har monterat den rätt och skruvar ihop den. En olycka kan ske. Jag tycker det är märkligt att de bifogar ett intyg på detta och sen svarar att det är kundens fel och ansvar som inte gått igenom allt själv. Bilder finns men jag vet inte hur man bifogar dem. 🤔
Vet inte riktigt vad man ska tycka. Sågen ser ut att vara hel (det är förhoppningsvis du också, incidenten till trots). Kanske att muttern till svärdskåpan är förlupen?
Som auktoriserad HVA-handlare så ska väl sågen vara leveransservad, monterad och startad före leverans till kund (som jag har förstått det hela), och så verkar ju ha skett om inte protokollet ljuger.
Har själv råkat ut för samma sak på en HVA 346 XPG som jag lämnat in och fått tillbaka från lokala HVA-handlarn efter strul med kedjesmörjningen.
Visst blir man både irriterad och lite förvånad/rädd när det sker något dylikt, men jag tänker att det är lätt hänt att man som säljare/reparatör kanske glömmer att dra åt svärdsmuttrarna om t.ex. telefonen ringer eller en kund kommer in i butiken och man blir avbruten i arbetet.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain