Motorsåg och handhållet

Så har man trillat dit i batteriträsket.

25 inlägg 4962 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Så har man trillat dit i batteriträsket.

johan eriksson  
#715737 Ja, vad ska man säga.
En ny grästrimmer behövdes här hemma, den gamla Ryobi One+ har börjat närma sig slutet av sin livslängd, det har börjat skramla betänkligt i den. Valet stod mellan en Stihl eller Husqvarna. Stihl har två olika batteriserier, AK och AP, där AP är proffsmodellen, Husqvarna har bara en. Så där var det ett extra poäng till Husqvarna.
Vi hade inget annat batteridrivna maskiner hemma så när som på en skruvdragare av samma fabrikat som skruvdragaren, så det skulle oavsett börjas på någon ny serie då vi ville ha en lite bättre trimmer.
Valet stod mellan Stihl, Husqvarna eller Cub Cadett. Egentligen är jag nog mer av en Stihl människa än Husqvarna idag, men när man jämförde priserna så var valet enkelt, Husqvarna hade kampanj för tillfället så en trimmer med batteri och laddare kostar nu 2690kr, motsvarande hos Stihl 3600kr och hos Cub 4700kr.
Så sen får man se om det kommer hem några andra maskiner i framtiden. I dagsläget har jag inget jag kan komma på direkt. Äger ingen egen skog, så röjsåg och motorsåg är inte aktuellt i dagsläget, och inga häckar att hålla efter heller.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Williamm  
#715745 Om du vill ha att renoveringsobjet så kan du få min stihl fsa??..
Den minsta med inbyggt batteri. Den var bra men tålde inte att förvaras i samma bod som alla andra bensindrivna motorsågar.
Och vi har inte haft det kallare än -10, i den boden inte kallare än -3

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

johan eriksson  
#715752 Tackar för erbjudandet, men just sådana små jäkla maskiner köper jag hellre nya.
Senast redigerad av johan eriksson ons 09 jun 2021, 22:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Williamm  
#715755
johan eriksson skrev:Tackar för erbjudandet, men just sådana så jäkla maskiner köper jag hellre nya.

Samma här. Elfel har jag svårt för.

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715762 Ett stort grattis till köpet, Johan! Slit den med hälsan! 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715785 Å återkom gärna med en recension.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

johan eriksson  
#715786 Det ska jag göra. Ska kolla vad det är för batteri och laddare. Samt batteritid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715791 Jag hade nåt liknande som jag fick i samma veva vi köpte huset. Den var begagnad när jag fick den.
Bytte nåt lager o battericellerna sen hade jag den ett tag, en sommar kanske? Det där med att ha motorn nere är poppis på elmaskiner.
Det var en Husqvarna batterimaskin, följd av en Gardena historia och senare en Bosch med sladd.
Jag har nog Bosch trimmern kvar, de andra slängdes nog då jag inte fått upp ögonen och insett nöje i att samla på grejer då.

Avatar Fallback

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

forest.  
#715977 Vad är skillnaden mellan 535 iFR och 535 iRXT ?

Använder någon dessa och vad är recensionen av det hela?

Avatar Fallback

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Hepo  
#715979
forest. skrev:Vad är skillnaden mellan 535 iFR och 535 iRXT ?

Använder någon dessa och vad är recensionen av det hela?

Hej det kan vara att den ena är gräs å andra skog variant.

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715991 535 IFR är en kombimaskin för både gräs och skogsröjning. Tyvärr medföljer en värdelös röjsele (men jag hade redan en Jonsered Vector 4, som jag kör med).

Jag har bara använt min i skogen och där funkar den kanon upp till ca 6-7 cm I stubbskäret (så länge du kan ta kapet från en sida). Grövre träd går lite trögt.

Lätt och trevlig bekantskap. Ca 6 kg körklar med ett BLi 200/200X-batteri. Alltid rätt balans, då ett tomt batteri väger lika mycket som ett fulladdat batteri.

535 iRXT är en ren gräsröjare, som jag ej har prövat. Dock ska en hygglig sele medfölja, Balance XB (typ Balance X, men med en extra batterihållare).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Peol86  
#716000 Jag har precis köpt en 535ifr och upptäckt att Hva tyvärr glömde sätta dit tillräckligt med vibrationsdämpare (motorn är gummiupphängd, riggröret stumt).
Synd på en annars mycket trevlig apparat.
535irxt ser ut att ha fulldämpat handtag.

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716021 Peol86! Om din 535 iFR vibrerar, så borde du ta med den till din HVA-återförsäljare, så får de titta på det.

Jag har inte haft några problem med vibrationer på min 535 iFR, bortsett från den gången jag fastna med klingan i ett träd som föll åt "fel" håll, var på klingan blev lite böjd. Med en ny EIA-klinga så försvann vibrationerna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Peol86  
#716023 Bra att din går vibrationsfritt Niklas, då finns det ju hopp om att det är något som går att rätta till på min. 👍

Jag har bara hunnit provköra med medföljande treudd ännu, vibrationerna är ganska små men efter att ha kört slut på 2st bli200X batterier så kändes det helt klart i händerna.
Får åka förbi åf i veckan och höra vad de säger.

Mvh Peter

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

JensSkoog  
#716045 Har du bara körd den med treudd?
Om så, så skulle jag provat annat på den innan du gör mer.
Treudden är ofta lite i obalance, även nya. Spelar ingen
roll, men det märks isär på mindre maskinar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).