Sida 1 av 2

Stihl FS460

Postat: tis 01 jun 2021, 23:12
av Janan
Har två st Stihl FS460 röjsågar, den äldre har gått ca 100 timmar och den nyare ca 40 timmar. Den nyare sågen upplever jag som mycket segare i accelerationen än den äldre . Det märks också på bränsleförbrukninen för man kan oftast köra 10-15 min längre med den nyare än den äldre. Testade att blanda vanlig bensin och upplever den mycket rappare än med aspen. Jag har tidigare testat att kalibrera den med aspen men har inte kalibrerat den med vanlig bensin. Det känns som den skulle gå bättre med lite mer bränsle, kan man justera bränslet någonting heller är man helt utelämnad till elektroniken? Något tips eller är ska man lämna in sågen tilll verkstad för felsökning?

Re: Stihl FS460

Postat: ons 02 jun 2021, 08:24
av Skogsola
Det verkar som att de där anpassar sig efter körsätt. Går man i en underväxtröjning där någon enstaka stam ska tas så är de hopplöst tråkiga. Min har aldrig gått så bra som när ett igenväxt industriområde skulle rensas från sly och man fick hålla fullt mest hela tiden. Känner igen fenomenet från motorsågen MS 241. Samma elektronik och samma elände?

Re: Stihl FS460

Postat: ons 02 jun 2021, 18:39
av fs480
Prova att starta den i chokeläge och låt den gå på tomgång i ca 90 sek. utan att röra gasen, stanna den och starta den och kör.

Re: Stihl FS460

Postat: ons 02 jun 2021, 18:54
av Tralsmo
Jag har 460 nr2 å ja har inte märkt nån skillnad vare sej på gången eller bränsleförbrukning.
Men kan nog mycket väl va som föregående talare påstår att dom ändrar sej beroende på körsättet.
Det upplever ja alla fall på sågarna (me atotune). Ju hårdare man kör desto bättre går dom.

Hadde en 480 innan å den va lite starkare men inte alls lika bränslesnål.

Re: Stihl FS460

Postat: ons 02 jun 2021, 20:48
av HannuRöj
Jag har bytt en gång magnetventilen som sitter i förgasaren. Den började läcka genom mao blandningen blev för rik och motorn varvade inte så som det skulle.
Ventilen kostade inte mycket och är inte svårt att byta. Förgasaren måste inte demonteras. 😀

Re: Stihl FS460

Postat: tor 03 jun 2021, 15:40
av knaggen
Tralsmo skrev:Jag har 460 nr2 å ja har inte märkt nån skillnad vare sej på gången eller bränsleförbrukning.
Men kan nog mycket väl va som föregående talare påstår att dom ändrar sej beroende på körsättet.
Det upplever ja alla fall på sågarna (me atotune). Ju hårdare man kör desto bättre går dom.

Hadde en 480 innan å den va lite starkare men inte alls lika bränslesnål.

Alla sthilröjare har samma tändning och ungefär samma förgasare beroende på modell.
och troligen så är dom lika kassa och dom ändrar sig inte efter körsätt utan hur man ställer in dom från början med 90 sek med chock för att nolla minnet sedan 30 sek fullgas 30 sek tomgång och det gör man 5 gånger.och det enda sågen gör efter det är med magnet ventien som ger bränsle till sågen så det är inget hokus pokus med dom sågarna .
Men jag tycker dom är trötta .

Re: Stihl FS460

Postat: tor 03 jun 2021, 16:10
av Skogsola
Tycker att det är alldeles för mycket hokus-pokus. Ska hålla liv i min 480 så länge det går.

Re: Stihl FS460

Postat: tor 03 jun 2021, 16:40
av Janan
Tack för alla råd! Ska väl nämna att båda är med m- tronic så de borde vara ungefär lika bra eller dåliga. Jag har en 480 också och den går bra, men den äldsta 460,n är inte så långt efter. Det är den nyaste som är seg i accelerationen. Kommer den upp i varv går den lika bra som de andra. Alla med 200mm strandklingor så det är antagligen ännu värre om man skulle köra 225mm.

Re: Stihl FS460

Postat: tor 03 jun 2021, 16:50
av Tralsmo
Ja ja vet inte hur det är med körsättet på stihl röjsågar men ja skulle nog inte byta tillbaka till 480 alla fall för ja har varit nöjd me bägge mina 460.
Kör med både 225 å 200 på min 460.

Re: Stihl FS460

Postat: tor 03 jun 2021, 17:58
av Sture Andersson
Bryter in här och ställer en fråga ,verkar som ni kan 460 ,köpte en ny härom dan ,hade en 450 förut .Finns det inget ställe att fylla i fett i växel framme vid klingan,hittar inget.

Re: Stihl FS460

Postat: tor 03 jun 2021, 18:02
av hfab
Sture Andersson skrev:Bryter in här och ställer en fråga ,verkar som ni kan 460 ,köpte en ny härom dan ,hade en 450 förut .Finns det inget ställe att fylla i fett i växel framme vid klingan,hittar inget.

Du behöver inte smörja vinkelväxeln, den är permanent smord.
Bli inte förskräckt om vinkelväxeln låter styggt. Det är standard.

Re: Stihl FS460

Postat: tor 03 jun 2021, 20:08
av Sture Andersson
hfab skrev:
Sture Andersson skrev:Bryter in här och ställer en fråga ,verkar som ni kan 460 ,köpte en ny härom dan ,hade en 450 förut .Finns det inget ställe att fylla i fett i växel framme vid klingan,hittar inget.

Du behöver inte smörja vinkelväxeln, den är permanent smord.
Bli inte förskräckt om vinkelväxeln låter styggt. Det är standard.

👍

Re: Stihl FS460

Postat: tor 03 jun 2021, 21:11
av Skogsola
Kör man gräs som fastnar i snörena så kan det bli varmgång och fettet kokar bort. Då rasar växeln. Å andra sidan är de inte så dyra

Re: Stihl FS460

Postat: fre 04 jun 2021, 11:38
av Ent
knaggen skrev:Alla sthilröjare har samma tändning och ungefär samma förgasare beroende på modell.
och troligen så är dom lika kassa och dom ändrar sig inte efter körsätt utan hur man ställer in dom från början med 90 sek med chock för att nolla minnet sedan 30 sek fullgas 30 sek tomgång och det gör man 5 gånger.och det enda sågen gör efter det är med magnet ventien som ger bränsle till sågen så det är inget hokus pokus med dom sågarna .
Men jag tycker dom är trötta .


Ursäkta trådkapningen, men kalibrerar man en 410 2020 på samma sätt, choke, fullgas, tomgång etc?

Re: Stihl FS460

Postat: fre 04 jun 2021, 19:44
av Tralsmo
Ent skrev:
knaggen skrev:Alla sthilröjare har samma tändning och ungefär samma förgasare beroende på modell.
och troligen så är dom lika kassa och dom ändrar sig inte efter körsätt utan hur man ställer in dom från början med 90 sek med chock för att nolla minnet sedan 30 sek fullgas 30 sek tomgång och det gör man 5 gånger.och det enda sågen gör efter det är med magnet ventien som ger bränsle till sågen så det är inget hokus pokus med dom sågarna .
Men jag tycker dom är trötta .


Ursäkta trådkapningen, men kalibrerar man en 410 2020 på samma sätt, choke, fullgas, tomgång etc?


Nja!
Den här kopieringen blev väl fel.
Det va väl knaggen som skrev det där , inte ja.