Motorsåg och handhållet

Stihl stammkvistare (stångsåg)

22 inlägg 1469 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl stammkvistare (stångsåg)

JensSkoog  
Mattsvart skrev:Hej
Ser att såghuvudet är lite anurlunda en dom nyare sågarna? Är det mycket sämmre?

Liknar det huvudet som min HT 131 kom med. Jag skulle säga att det är bättre än det nya.
Sitter väl en 3/8kedja och kedjedrev på det tänker jag. Det nya är spinklare, väger lite mindre och har svärdsmuttaren på "fel" sida, något jag ogillar!

Husqvarna 550 XP Mark II motorsåg
Användarvisningsbild

Mattsvart  
#714894 Hej
Tack så mycket för svaren!

TS
Användarvisningsbild

Mattsvart  
#714897 Blev att slå till och köpa den, sthil ht75. Ser lite härjad ut men skulle funger bra, så får se när jag får hem den.. Ca 3000kr känndes ok att köpa "osedd".. Nu fattas bara en ryggburen lövblås så har jag fyllt mina behov för nu.

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
Mattsvart skrev:Blev att slå till och köpa den, sthil ht75. Ser lite härjad ut men skulle funger bra, så får se när jag får hem den.. Ca 3000kr känndes ok att köpa "osedd".. Nu fattas bara en ryggburen lövblås så har jag fyllt mina behov för nu.

Om du skal bära med dig den sågen och göra stamkvistning i skogen, skulle jag starkt rekommendera bärselan RTS som är gjord för HT och KM maskinerna. En bygel över vänsteraxelen lättar jobbet för armarna mycket.

Användarvisningsbild

Mattsvart  
#716211 Hej
Har nu fått hem sågen stihl ht75😀, Var nog inte rengjord sen ny så snygga till det värsta och nu ser den helt acceptabelut och inga större bekymmer att få den att hoppa igång.
Men la märke till att den "plingar" en hel del i kopplingen ska den göra det eller bör man göra något åt det?

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
Har nu fått hem sågen stihl ht75😀, Var nog inte rengjord sen ny så snygga till det värsta och nu ser den helt acceptabelut och inga större bekymmer att få den att hoppa igång.
Men la märke till att den "plingar" en hel del i kopplingen ska den göra det eller bör man göra något åt det?

Är faktisk lite "pling" i kopplingen på HT 131 också, men jag skulle väl skruvart upp den, rensat gammal skit och gett den lite olja. Kommer ju inte någon olja från kedjan in i kopplingen där, så det kan bli väldigt torrt, och även rost om man har användt sågen i regnväder, och väm har inte det. :wink:

Användarvisningsbild

williamm  
JensSkoog skrev:

Är faktisk lite "pling" i kopplingen på HT 131 också, men jag skulle väl skruvart upp den, rensat gammal skit och gett den lite olja. Kommer ju inte någon olja från kedjan in i kopplingen där, så det kan bli väldigt torrt, och även rost om man har användt sågen i regnväder, och väm har inte det. :wink:

Men smörj inte själva kopplingsytorna...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).