Motorsåg och handhållet

Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

19 inlägg 5101 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

Mickefix  
#714649 Köpte två nya Stihl sågar varav en MS 201 som dog strax efter 1a start och ingen gnista vilket reklamerades, spolen skulle bytas av butik, men efter några dagar så visade det sig inte hjälpa, så butiken skickades tillbaka sågen till Sthil och jag fick en ny Ms201, vilket nu fungerade. Men har nu visat sig att denna såg också lagt av och inte heller har någon gnista, samt att garantin nu gått ut då den blev liggande. Tog nyligen kontakt med butik där jag köpt den, beställde ny spole från Stihl, ca 1300kr fortfarande ingen gnista, åter kontakt med Stihl, Jag påpekar att det måste var magneterna vilket de avfärdar, och de skickar mig en ny spole, fortfarande ingen gnista? Någon här inne som har erfarenhet av något liknande. Det är inget jordfel mellan spole och cylinder. och även om jag tar bort kabeln till avstängningen, ingen gnista. Och det är rätt avstånd till svänghjulet och rätt spole till denna MS201, som inte ens hunnit blivit inkörd innan den la av. Trodde Sthil var kvalité sågar som man betalade dyra pengar för, men jag har kanske fel? Funderar nu starkt på att byta märke då jag tidigare haft strul med deras produkter. Finns det fler än jag som har samma erfarenhet här och även varit utsatt för samma problem. Kan ju inte vara fel på två nya spolar? Tappar magneterna plötsligt sin polaritet eller blir för svaga? Magneterna här i detta fall är starka då man lägger an tex en skruvmejsel.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

onceagain  
#714660 Ingen aning egentligen, men ett lurigt fel är om det är en skada på kabeln mellan spole och stoppknapp så att det blir överledning där, stift kanske

Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

Williamm  
#714664 Tändstift?

Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

Mickefix  
#714676
onceagain skrev:Ingen aning egentligen, men ett lurigt fel är om det är en skada på kabeln mellan spole och stoppknapp så att det blir överledning där, stift kanske
Tack för svar! Nej stiftet är det inte! fungerar utmärkt på annan såg. Har även tagit bort kabeln vid spolen, mellan spole och stopp, fortfarande ingen gnista. Finns det något sätt att testa svänghjulet ? Vad jag förstått ska den generera både ström till elektroniken i spolen, samt ge puls till gnistan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

Vante  
#714687 Det är nog komponent fel i inköp på elektronik mycket köps på billig komponet marknad elektronik företaget Schneider kontrollera nu mera elektroniken och Kina kommer mycket från och allt är gå sälja se ut rätt och är mycket värme tänn plockat från skroten med värme chock det är annars Korea och Taiwan.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

HVA550XPG  
#714816 Det är en hel del jobb att byta spole/styrenhet på en 201.

Avatar Fallback

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724012 Gnistan försvann plötsligt på min 201'a också, precis efter ett kort stopp för tankning. Bytte stift osv, men inte ett liv. Har nu plockat isär hela sågen för att få loss spole med tändkabel och får väl prova byta även om ovanstående erfarenheter låter lite nedslående.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

Mickefix  
#766119 Efter 2 st byte av modul kan jag konstatera att det inte heller var fel på den som satt där från början då åtgärderna inte löste problemet, Svänghjulsmagneterna är starka och med hjälp av en annan liten lös magnet konstaterat att de även är polariserade men maskinen ger ingen gnista. har nu även haft samma problem på en annan maskin och som dessutom var betydligt lättare att byta spole på och där svänghjulets magneter också verkade ok, här visade det sig vara svänghjulet ändå så jag har nu beställt ett nytt till MS 201-

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766121 Det är väldigt sällsynt det är fel på svänghjulet i sig. Krysskil, starthakar och dess infästning, generatorns magnet etc är sånt som kan krångla.
De sista 20 åren har jag nog bara sett detta en gång vad jag minns. Då var magneterna lösa.
Jag har hittils inte sett nån tappa magnetism vad jag kan minnas.
Det är betydligt vanligare med monteringsfel, kass spole (även nya), felsök eller kablage/kontaktytor/brytare etc.

Den du redan bytt på vad är det för såg?

Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

Mickefix  
#766373 (Mange Stihl MS 361). Nu i går fick jag hem ett nytt svänghjul till MS201 fortfarande ingen gnista . 2 nya moduler + nytt svänghjul och fortfarande ingen gnista.
jord är ok och bortkopplad dödare .. nytt stift suck... magneten är stark och polariteten på den gamla visat sig nu också vara ok då jag även införskaffade så jag kan kontrollera detta. ??? Har de get mig fel reservdelar som inte matchar Vilket jag nu misstänker? För inte kan det väl vara fel på två helt nya moduler? Vad är oddsen för detta? Skulle ha köpt en Huskvarna i stället! En Husqvarna tex 346XP ska hålla mellan 1500-2000tim. Min Stihl model 201 höll 2 tim och ersättaren till den totalt ca 5 drift tim. och sedan blivit liggande. blir lätt så när någon maskin inte startar då tar man en annan så jobbet blir gjort så får man försöka titta på det senare när man får lite mer tid över. Betalade över sex tusen för maskinen, tretton hundra för modul och sexhundra för svänghjul + gråa hår för att kunna såga 5 tim, känns som man kastat pengarna i sjön.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

PRN  
#781914 Ja något är då helt fel om det inte blir ett liv i sågen ,enklast går du nog fram med en multimeter å mäter vars strömmen slutar gå fram till stiftet . Aldrig ägt eller kört någon tysk men haft igång en två gånger å utand handtagsvärme så låtar jag nog de vara ifred .

Fick du ordning på den ?

Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

Mickefix  
#782358 Nej PRN, Har fortfarande inte fått igång maskinen, allt ligger nu i skrot lådan. Får ingen gnista. ?? Stihl säger att det är rätt grejor jag fått, både spole och svänghjul. Har dock hittat en avvikelse med hjälp av en multimeter och det är att svänghjulet har dålig jord, men inte på resten av maskinen. Så vev partiet med svänghjul verkar inte skapa bra kontakt med resten av maskinens gods. Om nu detta kan påverka så gnista uteblir gå jag nu provade två st nya tändmoduler + nytt svänghjul ?? Och fortfarande ingen gnista. Mina övriga sågar finns inte detta problem och på dessa har jag bytt både moduler och kolvar samt förgasare etc. utan problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

totte  
#782361 Svänghjulet behöver egentligen inte ha nån jord alls. Det ger bara magnetfält till spolen och har ingen elektrisk funktion. Antar att du har kollat avståndet mellan polerna och svänghjulsmagneterna. Testat tändstiftskabeln?

Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

Mickefix  
#782369 Tack totte! Ja jag har rätt avstånd mellan svänghjul och tändmodul. och min uppfattning är just det samma, att magneterna ska bara passera för att kunna inducera en spänning och därför kan sväva fritt utan jord eller annan elektrisk kontakt förbi modulens poler som fångar upp magnetfältet . Båda Modulerna kom med ny fastmonterad tändkabel, har provat utan tändhatt också, då jag misstänkte den kanske inte hade kontakt med ledaren i tändkabeln. Gitter inte ta hem ytterligare en tredje tändmodul för ca 1300 kr. för hur stor är sannolikheten att det skulle vara fel på två nya moduler i rad. Och Stihl var inte värst samarbetsvilliga eller hjälpsamma heller. ingen Goodwill där inte. inte heller hos återförsäljaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782391 Var i landet finns du?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).