Motorsåg och handhållet

Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

6 inlägg 677 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

Mickefix  
#714649 Köpte två nya Stihl sågar varav en MS 201 som dog strax efter 1a start och ingen gnista vilket reklamerades, spolen skulle bytas av butik, men efter några dagar så visade det sig inte hjälpa, så butiken skickades tillbaka sågen till Sthil och jag fick en ny Ms201, vilket nu fungerade. Men har nu visat sig att denna såg också lagt av och inte heller har någon gnista, samt att garantin nu gått ut då den blev liggande. Tog nyligen kontakt med butik där jag köpt den, beställde ny spole från Stihl, ca 1300kr fortfarande ingen gnista, åter kontakt med Stihl, Jag påpekar att det måste var magneterna vilket de avfärdar, och de skickar mig en ny spole, fortfarande ingen gnista? Någon här inne som har erfarenhet av något liknande. Det är inget jordfel mellan spole och cylinder. och även om jag tar bort kabeln till avstängningen, ingen gnista. Och det är rätt avstånd till svänghjulet och rätt spole till denna MS201, som inte ens hunnit blivit inkörd innan den la av. Trodde Sthil var kvalité sågar som man betalade dyra pengar för, men jag har kanske fel? Funderar nu starkt på att byta märke då jag tidigare haft strul med deras produkter. Finns det fler än jag som har samma erfarenhet här och även varit utsatt för samma problem. Kan ju inte vara fel på två nya spolar? Tappar magneterna plötsligt sin polaritet eller blir för svaga? Magneterna här i detta fall är starka då man lägger an tex en skruvmejsel.

TS
Husqvarna 550 XP Mark II motorsåg
Användarvisningsbild

Re: Stihl Ms201 ingen gnista trots ny OEM spole.

onceagain  
#714660 Ingen aning egentligen, men ett lurigt fel är om det är en skada på kabeln mellan spole och stoppknapp så att det blir överledning där, stift kanske

Användarvisningsbild

williamm  
#714664 Tändstift?

Användarvisningsbild

Mickefix  
onceagain skrev:Ingen aning egentligen, men ett lurigt fel är om det är en skada på kabeln mellan spole och stoppknapp så att det blir överledning där, stift kanske
Tack för svar! Nej stiftet är det inte! fungerar utmärkt på annan såg. Har även tagit bort kabeln vid spolen, mellan spole och stopp, fortfarande ingen gnista. Finns det något sätt att testa svänghjulet ? Vad jag förstått ska den generera både ström till elektroniken i spolen, samt ge puls till gnistan.

TS
Användarvisningsbild

Vante  
#714687 Det är nog komponent fel i inköp på elektronik mycket köps på billig komponet marknad elektronik företaget Schneider kontrollera nu mera elektroniken och Kina kommer mycket från och allt är gå sälja se ut rätt och är mycket värme tänn plockat från skroten med värme chock det är annars Korea och Taiwan.

Användarvisningsbild

HVA550XPG  
#714816 Det är en hel del jobb att byta spole/styrenhet på en 201.

Annons:
Eco Log skördaraggregat
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).