Motorsåg och handhållet

Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

41 inlägg 8277 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

masyngel  
#714045 Hej.
Jag bor i Italien, de 460 jag sett är gräsvarianten, borde finnas i Sverige också.

Jag känner röjare som är 160-170 cm, du måste nog känna på grejerna.
Själv är jag 183 cm.

Lycka till och varför inte testa även en husqvarna?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

jannee  
#714047 En treudd fungerar bra till sly, max 3 cm, tar även grövre dock inte svepande snabbt.
En treudd frestar mer på vinkelväxeln än en klinga.
En treudd är inte lika stenkänslig som klinga, är betydlig bättre i grovt gräs, hallonris, nässlor, aspsly och liknande.
Taggtråd har dock en förmåga att sno in sig ordentligt, samma med nätstängsel (hönsnät och liknande) :smile:
Tråd använder man till ej för grovt gräs, utan där man trimmar ganska ofta, intill murar, gångar, staket och liknande.
Köp också till en RIKTIG sele (Husqvarna XT)

Avatar Fallback

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

masyngel  
#714050 Hmm, blandar språk.

Det jag kallar klinga är treudden, här är det bara jag som kör EIA såg-klinga ibland.

Det jannee skriver håller jag helt med om.
Men min 343r har fortfarande original vinkelväxel efter alla stenar, stammar och en och annan padda jag råkat hacka i.

Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

JensSkoog  
#714063 Jag körer med FS130, FS460 med långt riggrör och FS480 som
uteslutande går med klinga i skogsröjning..
FS130 med tvåtrådars JetFit duger bra i trädgårdar och där det
behövs stor precision nära blommor och odlingar. Körer den ochså
med treudd och sågklinga, men inte ofta. Klinga mest bara när
gröna skogsröjare får köra sina forsta pass i klenröjning. :wink:
Men till det du berättar att du behöver den till, skulle den sågen vara för klen.
Till småsly, tjockt gräs och dylika duger FS460 bäst. Den körer jag med
trimmarhuvud från Roach och tjockaste tråden, två, fyra eller sex trådar.
Bästa trådlösningen jag har hittat. Körer också treudd och klinga
på FS460. Treudden är jättebra när man behöver jämna ner tuvor
och ruttna stubbar i gräset och bedriva "nyodling" av eftersatt
betesmark.

Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#714083 Hej
Förstår att den extra effekten är fint att ha, men har svårt att motivera prisskillnaden..
Från 6500kr med tilbehören till Antingen fs 460 för 7500kr plus gräskit 1600kr och treudds klinga och skydd ca 500-600kr till totalt närmre 10.000kr Eller en fs 460 gräs modell för ca 8500 plus sågklinga och skydd ca 600 sen treuddsklinga och skydd ca 600 för ungefär samma päng 10.000kr.. Ska man som vanlig villaägare med lite sly och tjockt gräs behöva en maskin för 10.000kr?
Va tror ni om en fs 410 plus enklare motorsåg som kompliment till det grövasta tex en
stihl ms 170 vilket är ca 8500 plus lite tillbehör totalt ca 10.000 med dunk, filar, sågmall, service kit, sågbyxor, vedsax, visir med hörselkåpor och handskar?.. Låter nästan som att de är kört att köra tjockt gräs och sly med en 410a..
Låter som att 410an är som att springa ett maraton med ett ben och 460 seglar genom ett mara och gör 8or runt dom andra deltagarna..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#714084 Båda har dock mindre kubik en Ryobi från bauhaus som har 52cc

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

JensSkoog  
#714091 Tittade genom början på tråden igen, och får väl medge att du säkert kan fixa det hela med en FS131, med treuddskniv och ett passande trådhuvud. Jag rekommenderar JetFit med två trådar, men det finns ju andra saker en kan använda också.
Något jag gillar hemskt med FS130/131 är att de har fyrmixmotor. Tvåtaktsmotor som går som en fyrtaktare. Det gör att den är trevlig att gå med eftersom den inte larmar så mycket, och om den inte varvar upp lika snabbt som en ordinari tvåtaktare, så har den mycket bra bottendrag.
Och MS170, billigsågen från Stihl, är faktiskt den jag rekommendar till stugägare som bara ska ta ett träd nu och då. Inte mycket trams på den sågen eller med den sågen. Jag anser den som bästa köpet man kan göra rent ekonomiskt om man inte ska jobba i skogen och såga långa dagar.
Ryobi har jag inte provkörd, men efter det jag förstått så har kvaliteen på det märket bättat sig sista åren, men själv liter jag mera på dom gamla, goda som Stihl och Husqvarna :wink:

Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#714099 Hej
Lutar starkt åt fs 410, Kommer nog bli en sådan och en
stihl ms170 med div tillbehör.. Känns som mycket för pängarna..
Va inte riktigt seriös med ryobin 🙃 , tyckte de var lite kul att dom specade 52cc på sin maskin, vilket till och med är mer en fs 490in. Har svårt att tro att ryobin spelar i samma lag som fs 490in.. Klart man vill ha väll beprövade märken om man gör en investering till sig själv🤗..
Va tror du om roach trimmer huvudet på fs 410?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#714100 Och vilken stihl såg skulle du rekomendera om man ska köra lite ved då och då.. Inga mängder men kunna köra några tim..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

JensSkoog  
#714103 FS410 är nog ett bra köp, så det blir inte fel.
Roach trimmarhuvudet är genialt eftersom man kan variera hur många trådar man vill köra med, så det passar på alla starka trimmare. Men se till att du får med tjockaste tråden!

MS170 duger till det mesta, och är den sågen många av mina sågelevar köper efter genomförd såguppläring, och den duger bra om man ska köra lite ved. Självklart blir den lite pysslig om träden blir för grova, men om man tar sig tid, så går det bra. Andra änder upp med Stihl MS193. Det är en hemskt bra såg som inte väger mycket. Här i Norge ligger den på 4000-4500, men då får man mycket såg för pengarna. Jag säger alltid att man får låta bli att tänka kubik hela tiden, men hellre tänka vikt. Ofta lite svårt att fatta, men när de får köra lite med MS241 eller MS260, så känner de att det har betydelse.
Om du ska köpa såg, så känn på den, krama den lite och tänk efter hur det ska vara att gå med den i händerna några timmar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#714115 Kanon! Tack för alla bra svar! Nu känns det som att jag hittat rätt
Blir att beställa i veckan 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

JensSkoog  
#714120 Blir bra. :-bd
Och senn får du komma tillbaka och berätta om hur det funkar.

Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#714133 Hur grov är den grövsta tråden på roach? Dom verkar ha 3.5mm på hemsidan bara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

JensSkoog  
#714135 Mener att den gulgröna tråden är 4 mm, fyrkantig.
Finns något om den tidigare här på Forum.
Vad var det senaste ni köpte??

Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#714318 Hej!
Nu är en stihl fs 410 och en ms 170 beställt! Återkommer när jag fått hem dom och kört lite

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).